Linda om nackdelen med att bli gravid

Sv: Linda om nackdelen med att bli gravid

Åh, vad jag blir trött och förbannad...
 
Sv: Linda om nackdelen med att bli gravid

Men vad menar hon? Det skulle väl knappast gå att försäkra sig mot att få barn? Undrar vad den försäkringen skulle kosta....? :angel: :crazy:
Företagare får föräldraersättning precis som anställda. Har man behov av att verksamheten ska gå runt trots att man själv är borta får man anställa någon, annars lär man få räkna med att leva på föräldrapenningen under tiden man är hemma och återigen börja ta in hästar efter det. Däremot håller jag med om att man självklart ska vara berättigad till havandeskapspenning även som företagare om man har ett tungt jobb,
 
Sv: Linda om nackdelen med att bli gravid

Men vad menar hon? Det skulle väl knappast gå att försäkra sig mot att få barn? Undrar vad den försäkringen skulle kosta....? :angel: :crazy:
Företagare får föräldraersättning precis som anställda. Har man behov av att verksamheten ska gå runt trots att man själv är borta får man anställa någon, annars lär man få räkna med att leva på föräldrapenningen under tiden man är hemma och återigen börja ta in hästar efter det. Däremot håller jag med om att man självklart ska vara berättigad till havandeskapspenning även som företagare om man har ett tungt jobb,

Det är inte alltid så enkelt att anställa någon. Företaget kanske inte har den ekonomin att det klarar av den extra utgiften med alla avgifter som tillkommer. Lönen som du själv tar ut kan ju vara mycket lägre än den som är avtalsenlig. (Syftar på egna företagare i största allmänhet). Alla företag kanske inte har möjligheten att vara vilande under tiden som man är mammaledig heller utan man får välja mellan att lägga ner, strunta i att skaffa sig barn eller jobba hela tiden och komma tillbaks i företaget så snart det bara går efter förlossningen.
 
Sv: Linda om nackdelen med att bli gravid

Vet inte heller vad hon menar....jag har ett eget företag och har fött 2 barn, haft bra föräldrapenning båda gångerna och kommit tillbaka när det har känts bra. Inga problem med att återfå kunderna om dom har haft förtroendet för en innan man tog ledigt.......

Som företagare har man stora möjligheter att lägga upp en föräldraledighet som "passar" - med barn nr 1 började jag jobba halvtid efter 6 månader, med barn nr 2 unnade jag mig 6 månaders helledighet och sen kom jag tillbaks. Det var lite knackigt i början innan kunderna vande sig vid att jag var tillbaka men sen gick det hur bra som helst.
(Övrig ledighet tog min man ut eftersom han ville också vara med sina barn.....)

Himla massa gnäll tycker jag. :crazy:
 

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 345
Senast: lbb
·
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 808
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det blir nog ridning för mig i höst trots allt! :) Jag blev tillsist kontaktad av en av ridskolorna som jag stod i kö till. Nu är det...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Linda Hedin, 34, lämnar jobbet som travtränare. Orsak: Hon blev gravid. – Jag kände att jag hamnade i en fälla, säger...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp