Linda våta ben

kkristoferson

Trådstartare
Hur gör ni när ni måste linda våta/fuktiga/svettiga ben? Det är väl en sak om det är för en timmes ridpass, men hur gör ni om ni måste ha hästen lindad över natten?
 
Lindar alltid benen på kvällen innan tävling efter tvättning av ben (4 vita ben på fröken). Jag brukar bara spola av dem, låta de rinna av, eventuellt torka lite med handduk och sen linda som vanligt med padd och fleece. Skulle det vara dåligt att linda blöta ben menar du?
 
Ja, jag tänker att det blir tätt med t.ex. paddar i frotté (bomull) och att det skulle kunna orsaka obehag, som svamp. Jag har aldrig lindat min förr men nu har han skadat sig och behöver vara lindad. Funderar därför på hur andra gör. Men om du gör det ofta så borde det ju inte vara något större problem. Du har inte märkt något?
 
Ja, jag tänker att det blir tätt med t.ex. paddar i frotté (bomull) och att det skulle kunna orsaka obehag, som svamp. Jag har aldrig lindat min förr men nu har han skadat sig och behöver vara lindad. Funderar därför på hur andra gör. Men om du gör det ofta så borde det ju inte vara något större problem. Du har inte märkt något?

Jag behövde linda min häst som stod på box i 3 månader i vintras för benen svullnade upp som elefantben annars (hjärtmuskelinflammation, dåligt blodflöde) och hon har även haft mugg innan men veterinären sa att om jag absolut måste spola benen och sen linda så skulle jag spola, torka lite med handduk och sen "typ gå och mocka" och sen linda. Fungerade superbra och fick inga problem med svamp/mugg trots att hon var lindad 22 timmar om dygnet.
Men alla hästar är såklart olika och olika känsliga. Du får prova :)
 
Det blir ju våtvarmt omslag. I sig inget farligt men man får ju vara lite observant.

Däremot skall man vara mycket försiktig om man tar någon salva eller linement på benet. Vid våtvarmt omslag så finns det alltid en risk att det blistrar benet.
 
@_Sascha_ : Just om det gäller mugg och blöta ben så finns det ju en specifikt orsak att veterinären sa att benet behöver torka innan.... fukt är verkligen a och o att INTE ha på mugg...... framför allt inte stänga in fukt.
 
@_Sascha_ : Just om det gäller mugg och blöta ben så finns det ju en specifikt orsak att veterinären sa att benet behöver torka innan.... fukt är verkligen a och o att INTE ha på mugg...... framför allt inte stänga in fukt.
@mackan Absolut, hon hade inte mugg vid tillfället och hade enbart haft det sommartid (antagligen allergi) men jag var extremt nojig och ville inte linda på fuktiga ben alls, samtidigt som hon behövde lindas hela dygnet och att vänta 3 timmar på att benen är helt torra är lite drygt. Hade hon haft mugg när hon blev sjuk så hade det ju varit ett helt annat, MYCKET jobbigare problem.
 
@mackan Absolut, hon hade inte mugg vid tillfället och hade enbart haft det sommartid (antagligen allergi) men jag var extremt nojig och ville inte linda på fuktiga ben alls, samtidigt som hon behövde lindas hela dygnet och att vänta 3 timmar på att benen är helt torra är lite drygt. Hade hon haft mugg när hon blev sjuk så hade det ju varit ett helt annat, MYCKET jobbigare problem.

Ja är mugg ens på kartan, utan lindade ben ens, så är det typ hårtork som gäller innan man ens smetar på medikamenter. så viktigt är avsaknaden av fukt då muggbakterierna frodas i sådan om det är den typen av mugg dvs. Finns ju andra muggbakterier också för all del, som inte kommer av fukt öht utan är av annan karaktär. Men just ang. fukt och mugg generellt så därav min kommentar i sammanhanget :)
 
Ja är mugg ens på kartan, utan lindade ben ens, så är det typ hårtork som gäller innan man ens smetar på medikamenter. så viktigt är avsaknaden av fukt då muggbakterierna frodas i sådan om det är den typen av mugg dvs. Finns ju andra muggbakterier också för all del, som inte kommer av fukt öht utan är av annan karaktär. Men just ang. fukt och mugg generellt så därav min kommentar i sammanhanget :)

Hårtork ja, hrmmm, jag brukar vara duktig på att vänja min häst vid det mesta, men hårtorken.. jag bara orkade inte meeeeed honom.. det var nog det farligaste han varit med om någonsin... :laugh::laugh::laugh:
Försökte med det när han åkte på regnskållor en bedrövlig höst..

Iallafall... tänker om det finns några slags bandageunderlägg som är av ull, det måste ju vara det bästa om man inte får dem 100% torra?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
291
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 679
Senast: skogaliten
·
Hästvård Fick råd av veterinär att kyla hästens svullna och varma ben. Dels med vatten, dels med kylbalsam och linda till natten.Dumt nog tänkte...
Svar
10
· Visningar
1 022
Senast: Sirap
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
315
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp