Linda visade på att travare visst kan hoppa

(Dala-Demokraten)
Under några år har Dalarnas distrikt ordnat dressyr och hopptävlingar för varm- och kallblodiga travare registrerade i STC.
I torsdags var det hoppning med Storbyns Ryttare som arrangör och de tre klasserna var på nivån 0,70, 0,80 och 0,90 meter.
Och visst kan travare hoppa, en del till och med riktigt bra. Men, samtidigt blir det en flora i konsten att ta sig runt som innebär både spänning och underhållning.

http://www.dalademokraten.se/Sport/2007/08/01/19852/
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

travare är säkra hoppare.Dom är inte lika fega som ridhästar o inte beroende av rätt galopp
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

Är det därför de tävlas på 70, 80 och 90 cm?:angel:

du missa nog att vissa travare tävlar samma klasser som "ridhästar" för ett tag sen hade vi en travare som slog alla i 1.30 klassen.
min travare har endast hoppat ca 4 gånger i hela sitt liv och började som 17åring hon har tävlat 1m bana nu men kan mkt mer men det är jag som lider av höjdskräck...
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

travare är säkra hoppare.Dom är inte lika fega som ridhästar o inte beroende av rätt galopp

Jag hade en travare som backade 50 meter:eek: bara det låg en bom på backen...Inte sådär jättemodig.
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

Är det därför de tävlas på 70, 80 och 90 cm?:angel:

Hmmm, brukar du tävla 1.30 med en oerfaren häst då?

De flesta som ställde upp i tävlingen var ju oerfarna hästar och många av dem med all sannolikhet inte färdigutbildade i sin ridhästträning.
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

travare är säkra hoppare.Dom är inte lika fega som ridhästar o inte beroende av rätt galopp

Med tanke på vilka säkra hopphästar travar är,som inte ens behöver ha rätt galopp!:D och så mkt modigare än andra ridhästar tycker jag det är märkligt att man inte ser dom tävlas internationellt...:rofl:
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

Med tanke på vilka säkra hopphästar travar är,som inte ens behöver ha rätt galopp!:D och så mkt modigare än andra ridhästar tycker jag det är märkligt att man inte ser dom tävlas internationellt...:rofl:

Det finns visst travare som har tävlat internatiollet!iallafall korsnigar mellan travare! Det var en som van VM eller OS eller nu var det var!

Jag tycker att ni ska sluta håna travare, det är som vilken annan häst som helst!
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

Du ser ingen skillnad på 0,90 och 1,30?

Också ska du kanske kolla vilket inlägg jag svarade på. Enligt det behöver travare ju inte ens rätt galopp. Då kan det inte göra så mycket att de är outbildade.
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

för det första beror det helt och hållet vilken ryttare som har skolat om eller ridit till hästen (pratar om travare nu), hur den har blivit utbildad o.s.v. Samt dess psyke kanske?

kan finnas te.x. halvblod som inte kan hoppa alls o som går som en kratta!
Jag menar, det är från häst till häst, och för att man har sett EN travare som kanske ser förgävlig ut och inte alls är välutbildad, betyder det inte att ALLA är så.

vissa travare kan se förskräckliga ut (men så även andra raser), men vissa ser man inte ens att de är travare, varken på utseendet eller när de rids.

men vi alla har olika åsikter.
Men ni kan hålla de för er själva om ni nu tycker så illa om de.




kan tilläga att travaren jag har, går LB dressyr o LA hopp.
och han tvekar aldrig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

Ursäkta mig men vad är det med er alla som klagar på Varmblodtravare???
Detta är en fantasisk häst med massor av kapacitet om den har rätt person med sig.
Jag har alltid hållt mig till travare och kommer förbli en travhäst älskare.
Har ni travhatare någongång funderat på att travhästar är avlade för att SPRINGA???
Om de då kan klara och tävla i både dressyr,western och hoppning mm då är det väl helt otroligt bra?!!
Så en gång för alla sluta och gnäll och låt oss som uppskattar travhästar göra det och använda dem till vad vi vill.OK?!


Det har väl egentligen ingen beydelse vad hästen är för ras,Huvudsaken är att hästen blir det man gör den till?!
Och att man har roligt under tiden.
Mvh Emmelie,En travhäst älskare!!:love:
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

Det finns visst travare som har tävlat internatiollet!iallafall korsnigar mellan travare! Det var en som van VM eller OS eller nu var det var!

Jag tycker att ni ska sluta håna travare, det är som vilken annan häst som helst!

Visst finns det det,men inte många i jämförelse med "ridhästar"
Balloubet har travarblod långt tillbaks och är ett utmärkt exempel på att det inte måste vara "rent" ridhästblod för att kunna hoppa...

MEN det Kalas uttryckte var att travare skulle vara Bättre än andra,
och det är dom bevisligen inte...
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

Alla vet att ett halvblod, överlag har bättre förutsättningar för att hoppa bättre än vad en travare kan. De är ju avlade för helt olika saker, så det är ju inte så konstigt?
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

Alla vet att ett halvblod, överlag har bättre förutsättningar för att hoppa bättre än vad en travare kan. De är ju avlade för helt olika saker, så det är ju inte så konstigt?

JAG har inte sagt något annat heller...Det är fortfarande Kalas som påstår att travarna skulle vara bättre än andra till hoppning...
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

En travare är precis som en helt vanlig häst. det är inget särskilt med den. Jag har själv en jättefin travare. travaren är mycket finare än vad människan idag tror!
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

En travare är precis som en helt vanlig häst. det är inget särskilt med den. Jag har själv en jättefin travare. travaren är mycket finare än vad människan idag tror!

Jag har inte sagt nånting om att jag tycker travare är sämre än andra,
det jag reagerade på var att Kalas menAR att travar skulle vara bättre än andra.
Nu borde jag varit tillräckligt tydlig så att alla har förstått...
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

kan finnas te.x. halvblod som inte kan hoppa alls o som går som en kratta!

Det har du faktiskt alldeles rätt i, men för det mesta bero det tyvärr på ryttarna. Finns jätte trevliga travare, ägde själv en för ngr år sedan som blev jätteduktig i dressyr. Folk som klassa ner vissa människor eller vissa djurraser är innerst inne osäkra,bortskämda, kan inte så mkt eller så tro dem att de är bättre än vissa andra, sånt ler jag bara åt. Vi har ju alla samma intresse i grund o botten bara olika hästraserna pga olika förutsättningar. En dyr häst med fel ryttare kan bli katastrof. En billig häst med rätt ryttare kan bli hur bra som helst;)
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

Alla vet att ett halvblod, överlag har bättre förutsättningar för att hoppa bättre än vad en travare kan. De är ju avlade för helt olika saker, så det är ju inte så konstigt?

Japp:smirk:
 
Sv: Linda visade på att travare visst kan hoppa

Är det därför de tävlas på 70, 80 och 90 cm?:angel:

Men Snuffsan..

Det fattar du väl att ingen häst kan hoppa särskilt mycket högre i "fel" galopp?? Eller omvänt.. Hur många hästar klarar inte av att hoppa 90 cm?? (om inte ryttaren är där och stör dvs)..

/ Lavinia, som gillar travare (liksom alla andra hästar), men inte tycker att bana på 90 cm är någon direkt bedrift om man ska vara en bra hopphäst!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Dala-Demokraten) Det blev en trivsam och spännande tillställning när Insjöns RK bjöd in varmblodiga och kallblodiga travare...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp