Lindell, sidepull

Rimfaxe

Trådstartare
Jag har tänkt att införskaffa ett lindell-, möjligen ett sidepull-träns. Om man sätter dit en läderrem på sidepullet så blir det ju ett lindell. ;)

Finns det någon som har provat Hööks eller Börjes sidepull, hur är de? Hööks har ju en billighetsvariant med läder över nosen också. vad tycker ni om det?
Hur är de sidepullen med rep över nosen? Är repet hårt eller mjukt?

Var kan man köpa lindell-, sidepull förutom Hööks och Börjes? Det finns ju varianter som inte är gjorda av läder, hur fungerar de?

Egentligen borde väl funktionen på sidepull/lindell vara ungefär densamma som när man rider med en vanlig grimma? Men jag tänkte att dessa sitter ju inte fullt så löst som en grimma gör, blir kanske lättare att rida med ett sidepull än en grimma?
 
Sv: Lindell, sidepull

Repen på sidepull, (vad jag vet och har varit med om), är styva, och hårda, skarpa kan man oxå säga..
har sidepullet från börjes, mkt fin kvalite :) Gillar det! Mycket fint läder!
Det är lättare att göra ett skarpt sidepull mjukare, än ett "svagt" sidepull skarpare..

Sök på gamla trådar så hittar du nog massor om sidepull!

Kolla under länkar här på buke, under western, där hittar du många affärer som har sidepull i många olika varianer.

:)
 
Sv: Lindell, sidepull

Jag har Hööks' billiga sidepull med lädernosdel, och det är ju givetvis inget kvalitetsläder, men sidepullet fungerar alldeles utmärkt för mig och medryttarpållen, även om jag fick köpa en storlek större än vanligt samt sätta på det en extrarem (göra om det till lindell) för att det inte skulle åka upp i ögonen på honom när jag tar i tyglarna.

Har nosludd över lädret eftersom pållen lätt får skav på nosryggen, och han svarar ändå jättefint på tygeltag, men han har aldrig behövt särskilt "skarp" betsling.

Tycker att ridningen fungerar ungefär som med bett, förutom att det är något svårare att få igenom ställande tygeltag med sidepullet.
 
Sv: Lindell, sidepull

repen är rätt hårda på alla med rep som jag har sett! har inte ridit med sådant med läder. jag använder en vanlig nylongrimma som har fått ett splitsat nosrep, över det har jag ett ludd. ligger bättre än ett vanligt sidepull, åker inte i ögonen. och så har jag sytt reflexband i grimman så vi syns!
 
Sv: Lindell, sidepull

föresten, jag tog en "snokrem" från ett vanligt träns och använde till sidepullet för att hålla det bättre på plats. men nu när det som format till sig behövs den inte längre :)
 
Sv: Lindell, sidepull

Jag har det billiga från hööks. Funkar alldeles utmärkt men är lite konstigt i strlken, köpte ett cob men som var för stort över nacken men för litet runt nosen... (Fick göra ett hål så långt ut som möjligt på nosremmen.)
Sen passade det inte riktigt utan hamnade fram i ögonen på honom, så jag tog bort käkremmen och pannbandet och nu sitter det mycket bättre!
Jag tycker att det är värt priset iaf och är ju mildare än ett sidepull med rep på nosremmen.
 
Sv: Lindell, sidepull

Jag köpte ett som liknar det dyrare de har på Hööks (jag köpte i någon western affär för 1000:- ) mitt träns har två rep, hööks har ett.
Det med två är mildare.Repen är hårda så jag satt på ett tjockt fråskinnsludd eftersom min häst reagerade rätt starkt annars.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 753
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag tänkte prova bettlöst till min häst och vad jag förstått är sidepull bäst att börja med? Jag har tittat på dessa två, vad tror ni...
Svar
6
· Visningar
1 162
Senast: Pudlan
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 490
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 646
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp