Bukefalos 28 år!

lindning av ben nattetid

Messy

Trådstartare
lite frågor...

kan man ha kylbalsam under nattlindor? eller är blue lotion bättre?

får man linda ben som är blöta av vatten

får man linda blöta ben som sen har BL eller kylbalsam på?

vad ska man linda med för resp effekt?

igår efter ridningen så spolade jag av benen ställde in hästen i boxen med BoT täcke så hon fick äta samtidigt som jag mockade... sen skulle jag borsta av henne å natta, känner igenom benen en gång till å då pulsar vänster bak lite å det är som att en galla fylls å den e lite varm... SUCK...
hon brukar va lite extra svullen i det benet, men det har varit mkt bättre när det varit kallt nu i ett par dagar... så det e mest värmen å pulsen jag blev ltie orolig över..
jag kräma på med kylbalsam men vågade inte linda just för att benet var blött...

så... gjorde jag rätt?? kommer till stallet ikv för att jag jobbar hela dagen, så nu sitter jag å nojjar över hennes ben......
 
Sv: lindning av ben nattetid

NEJ, inte kylbalsam under lindor, det blistrar!! Står även på flertalet att dom ej får övertäckas. Är benen blöta blir det ännu värre...

Jag tycker du gjorde helt rätt, kylbalsam på och inga lindor. Så skulle jag gjort också.
 
Sv: lindning av ben nattetid

ah när jag såg att du hade svarat så kändes det *YES dressyrryttaren, borde kunna det där med ben*
hehe... så det känns bra att du skrev som du gjorde :D

men får man ha tryp arnika under lindor när man rider?

jag har börjat ha mina back on track som rid-paddar...

är lite nojjig för det där bakbenet...
hon är inte halt, men i somras så skrapa hon upp på insidan å det blev ett överben... det har varit lite spännt sedan dess, men helt ok... en person som e världsbäst på ben förklarade hur jag skulle känna å fråga om hon ömmade när jag tryckte osv.. å det gör hon inte, å hon är kall = tydligen inget att oroa sig för.. å hon är dessutom lite gallig i andra bakbenet med...
men sen igår fick jag ångest...

ska jag linda i natt med torra ben??

jag är alltid där på morronen, så det e svårt å få till regelbunden nattlindning :( det är delvis därför jag kör back on track under ridpassen (försöker ha under tiden jag är i stallet)...
vill inte be någon annan å linda.. skulle vara typiskt om det hände nått, inte för att jag tror att jag är bäst å de inte kan, mer bara FÖR ATT... :crazy:
 
Sv: lindning av ben nattetid

jag fortsätter fråga i min egna tråd...

hur många timmar max tycker ni att "nattbandage" får sitta på?

hur många timmar max BoT på benen? (samma där, typ nattbandage).

om hästen har mugg (på kotan), är det ok att ha lindade ben i hagen för å hålla bort leran, å typ lufta på natten istället??

det måste ju vara bättre om det blir lite blött av lindorna än att leran ligger kvar på hela natten? (jag är där på morronen)...
 
Sv: lindning av ben nattetid

För det första : ta reda på orsaken. Köp BoT lindor och linda med. Efter några veckor så har dem förhoppningsvis försvunnit. BoT är oslagbart. Ska du ändå kleta in benen med något så köp Arnika. BL är skit.

föresten: sitter muggen endast på det benen hon blir svullen?
 
Senast ändrad:
Sv: lindning av ben nattetid

Jag har lindat blöta ben med arnika och BoT utan några konstigheter. Att linda på kylbalsam känns motstridigt då kylbalsamet ska minska blödning och lindandet öka, om det inte är sådant som först kyler och sedan värmer. Det brukar stå på flaskan om du kan linda på. Du skulle inte kunna komma överrens med någon i stallet som oftast är där på kvällen att linda och tvätta muggen mot att du lindar av/byter nåt täcke eller liknande på morgonen om det inte ingår. Stallbandage är inte så svåra att lägga och om du ändå inte litar på att det blir gjort rätt så finns det ju "stallbandage"-skydd, typ benvärmare.
 
Sv: lindning av ben nattetid

jag har BoT men är ju där på morronen... olika som fodrar varje kväll.. och jag e nojjig å skulle ALDRIG be någon annan att linda benen på min häst... eller jo, det finns 3 personer som skulle få det, men de är inte i det stallet ;)

muggen är skum... först trodde jag att hon hade slagit i kotorna, för det är på bägge å på insidan, men hon har aldrig gjort det förut (under mina 2år) och hon hade LINDRIG mugg första året (första gången galopphästen va ute i hagen så länge så jag skyller på det) ;)

det MÅSTE ha varit att hon slog på sig..

hon är lite gallig bak ja, men det går över när man rider.. så jag vette f*n vad som är "fel"... inte halt.. inte öm..
 
Sv: lindning av ben nattetid

jag funderar på å åka vissa kvällar å bara tvätta å linda.. kan ta direktbuss från jobbet...
bara så MECKIGT kl 20 i bäcksvart mörker...

men ingen annan kommer tvätta å fixa åt mig.... å jag kan inte begära/byta så att det skulle ske, tyvärr...

måste lösa det med mina förutsättningar... i förra stallet så innebar insläpp att man kollade ben OCH spolade av dem!
det skulle man värdesätta idag... :crazy:
 
Sv: lindning av ben nattetid

Jag tycker att alla hastar ar olika kansliga, men BL under lindor har aldrig blistrat for mig, hade det senast igar:) . Nar jag jobbade inom travet hade jag nog alla olika liniment undre lindor, och aldrig en blistrad hast :banana: Men inte kylbalsam under lindor
 

Liknande trådar

A
Hästvård Den 8:e november upptäckte jag att min hästs högra bakben va helt svullen.Hade inte en blekaste aning om vad det kunde vara.Inte halt på...
Svar
0
· Visningar
994
Senast: ainavi
·
Hästvård När jag kom ut till betet för ca 2,5 veckor sen upptäckte jag att min hästs ena has va svullen, både över hasspetsen (på insidan av den...
2
Svar
20
· Visningar
3 364
Senast: mian
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 526
Senast: Legolaz
·
Hästvård När jag plockade in min 5-åring från hagen på söndagkväll var han väldigt halt på vänster bak, ville inte riktigt trampa ner ordentligt...
Svar
10
· Visningar
3 272
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp