Bukefalos 28 år!

Lindor eller senskydd

eldione

Trådstartare
Vilket är att föredra vid hoppning? Lindade ben eller senskydd? Vilket ger mest stöd resp skydd?
 
För frambenen ska du inte ha lindor, vid hoppning riskerar du att så slag på frambenens senor, och lidor skyddar inte mot det. Om jag var du skulle jag ha senskydd fram, med en hårt platskal som skyddad senorna och hästens ben mot slag. Och om det behövs, lindor eller strykkappor bak.
 
Personligen skulle jag inte hoppa med lindor.
Onödig risk, anser jag.

Jag använder senskydd med hård utsida, som någon tidigare även rekommenderade. Eskadron har fungerat bäst av de senskydd jag provat.
 
Senskydd, lindor ger inte mkt stöd även om man lindar jättehårt. Sen kan dom ju gå upp.
Senskydden skyddar ju senorna.
 
jag använder senskydd både fram och bak. hästen kan ju slå i bakbenen också.
Lycka till med hoppningen!
 
Senskydd fram & strykkappor bak, är att rekomendera. :)
Lindorna kan, som sagt, gå upp och dom ger inte alls något skydd jämfört med senskydd o dyl.
 
Har senskydd fram (alltid när jag hoppar) lindor/skydd bak :smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
576
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
289
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 208
Senast: iNHALE
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 997
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp