Lindor...?

R

Rianimare

När lindar ni era hästars ben och varför? På natten, när ni rider, i hagen?? Och vad är det för slags lindor, vilket material?
 
Jag lindar min hästs ben med fleece lindor och paddar under för att ge stöd vid dressyr ridning, markarbete, konditionsarbete och klättring.
 
Kan man inte lika gärna ha skydd då? Bara undrar. Har skydd, så jag kanske kan använda dem istället?
 
Lindar alltid vid dressyr arbete och hopp, elastiska. Ibland kan han få stå med fleecelindor över natten då han tränat hårt... :)
 
Jag har ingen häst, men svarar ändå. Om jag rider med lindor
har jag antingen elastiska med paddar under eller sådana där
ridlindor med hälften fleeece och hälften elastiska. Oftast
tycker jag dock inte lindor är så nödvändiga vid ridning,
utan i så fall är det mer för "syns skull". Ger i oförsig
ett visst stöd, men det brukar ändå inte vara så nödvändigt.
Hästarna liknar mest bodybuilders tycker jag.

Föredrar i så fall skydd framför lindor både vid dressyr o hoppning.


Tycker det bra och linda hästen med ett par fleecelindor med paddar under över natten i fall hästen har tendens att få gallor. Kan även vara bra efter hårdare ansträning ev.
i kombination med ett milt liniment typ arnika gel.
 
Visst kan du använda skydd istället om du vill det!
Men det ger inte lika bra stöd!
 
skydd brukar man annars främst ha för att hästens ben itne skall skadas medans lidnor brukar man mer ha för att stödja.
inte helt säker, men så jag lärt mig.
 
Oftast vi dressyr , Ibland när jag rider ut om det är kallt ute , Fleece då lr elastiska med padd.

Annars efter hårt arbete står med det i box + hagen, Fleece med padd.
 
just nu står hon lindad nästan dygnet runt.. hon e halt :( har back on track paddar + fleece lindor runt om.
annars i vanliga fall lindar jag (back on track + fleecelindor) när jag har hoppat å inför & efter tävling. ibland om hon känns lite varm / tjock i benen eller om hon har ansträngt sig oxå=)
har oftast lindor runt om eller bara fram när jag rider dressyr, oftast fleece lindor=)
hon får skav efter ett tag av senskydd så ja varvar lite!

jag tycker jag har märkt stor skillnad sen jag börja använda Back on Track paddarna!
hon e jättefin å kall i benen!
innan kunde hon ofta va lite varm & tjock då å då:)
super verkligen! :bump:
 
Lindar en del nätter och oftast vid dressyrridning. Har blivit lite mindre lindning nu när det är kallt pga mina stela fingrar som är helt sjukt kalla o stela osv.
i hagen skulle jag aldrig våga linda, iaf inte utan redigt med tejp.
använder skumpaddar, eskadronpaddar eller teddypaddar och fleece eller elastiska lindor.
 
jag lindar ibland när jag rider för att det är fint.

han har lindor på natten efter hårdare träning eller om han är lite varm/svullen i nått ben

jag använder mest fleccelindor
 
Lindar till dressyrridning med fleece eller hälften fleece/hälften elastisk. Mest för att jag tycker det ger ett prydligt intryck, tror inte att det ger ngt påtagligt stöd att tala om. Har annars skydd om jag har bråttom och inte hinner linda, samt vid uteritt och hoppning.

Lindar ej i stallet, har ej haft ngn häst med behov av det.
 
Jag gör som Darbhanga jag. ;)

Fast jag kan linda i stallet om natten efter hårda träningspass och tävlingar. Fleecelindor och padd under.
 
Jag brukar rida med elstiska med padd ibland rider jag utan jag lindar om ja hinner.
 
har lindor n'r jag rider..lite olika..

linddad på natten ibalnd om vi ridit på annat underölag lr så

Lindad i hagen nu för e de så J****A knöligt
 
Lindar inte så ofta, känner att jag inte är något proffs och då tar det så lång tid att jag hellre avstår än att slarva...

De gånger jag lindar vid ridning är det mest för att vara prydlig. Använder elastiska lindor med padd under eller lindor med 50% fleece.

De gånger jag har haft behov av att linda vid skada har jag använt fleecelindor med padd under eller bommull, gasbinda och vetwrap.
 
Min häst är lindad på ett ben nattetid, med Back On Track-pad och fleecelinda, pga en skada som håller på att läka. Eftersom hon är under igångridning så lindar jag henne inte när jag rider, har faktiskt inte ens benskydd än, men vi skrittar och travar bara lite rakt fram ute på jämnt underlag på snön.
Annars brukar jag ibland linda med elastiska lindor + pad när jag rider dressyr/hoppar eller rejäla benskydd. Har köpt såna med fleece innerst också nu, som jag ska prova nån dag... Ibland lindar jag för att det är fint :D brukar ha vita också emellanåt. Fint på en mörk pålla. :love:
Hon har aldrig lindor i hagen, om hon inte är skadad och står i egen liten "ruta".
 
Ena hästen (23 år) har lindor runt om på natten, och lindor fram i hagen. Lindas i bland vid ridning. Lindar för stöd och skydd - mest skydd.

Andra hästen har elstiska lindor med padd om han skall gå hårdare pass, stall lindor om jag misstänker att han slagit sig lite eller så, men det är mkt sällan. Just nu som det är skara ute och snön skär sönder hästbenen har han fleccelindor runt om vid ridning.

Ni som lindor med fleecelindor vid ridning i den tro at det ger stöd - det gör det inte! Använd elastiska lindor istället om det är extra stöd ni vill ha, fleece skyddar bara benen.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
269
Senast: sweep
·
  • Artikel
Hästnyheter På söndagen avgjordes Folksam inomhus-SM i hoppning för juniorer, young rider och seniorer i Borås, där Linda Heed och Skylander VS red...
Svar
0
· Visningar
84
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vägen är själva vägen till målet i veckans övning, som rids i galopp. Det är lätt att variera svårighetsgraden genom att välja volt...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Gunnar
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
10 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp