Bukefalos 28 år!

Lindra kraftig hosta och tung andning

Hedinn

Trådstartare
Moderator
Har varit kraftigt förkyld den senaste veckan och är nu inne på dag tre med fruktansvärt smärtsam hosta samt lite tung andning (blir andfådd av minsta lilla ansträngning också, men den biten är väl bara att acceptera och vila bort).

Antar att den tunga andningen beror på slem i halsen eller så, får dessutom hostattacker av att andas in djupt, så undviker såklart det, då det gör så ont att hosta... Halsen är okej, såklart lite öm av allt hostande, men det är i bröstet den värsta smärtan kommer, och det är nåt nytt för mig.

Så vad gör man? Hjälper slemlösande? Hostmedicin (det kanske är samma sak, har nog aldrig tagit något sånt preparat)? Eller är det bara att vila och vänta ut skiten?
 
Har varit kraftigt förkyld den senaste veckan och är nu inne på dag tre med fruktansvärt smärtsam hosta samt lite tung andning (blir andfådd av minsta lilla ansträngning också, men den biten är väl bara att acceptera och vila bort).

Antar att den tunga andningen beror på slem i halsen eller så, får dessutom hostattacker av att andas in djupt, så undviker såklart det, då det gör så ont att hosta... Halsen är okej, såklart lite öm av allt hostande, men det är i bröstet den värsta smärtan kommer, och det är nåt nytt för mig.

Så vad gör man? Hjälper slemlösande? Hostmedicin (det kanske är samma sak, har nog aldrig tagit något sånt preparat)? Eller är det bara att vila och vänta ut skiten?

Det finns ju receptfri hostmedicin, men man kan även ta allergimedicin för att vidga luftvägarna och göra det enklare att andas! Sen är ju varmt vatten bra tycker jag, antingen med honung i eller vanlig tepåse :) och när man sovet ska man ha mkt kuddar samt ligga på rygg, då underlättar det lite, i alla fall för mig! Har svårt att sova på rygg, men sover ännu sämre om jag hostar och ligger på mage!
 
Det finns ju receptfri hostmedicin, men man kan även ta allergimedicin för att vidga luftvägarna och göra det enklare att andas! Sen är ju varmt vatten bra tycker jag, antingen med honung i eller vanlig tepåse :) och när man sovet ska man ha mkt kuddar samt ligga på rygg, då underlättar det lite, i alla fall för mig! Har svårt att sova på rygg, men sover ännu sämre om jag hostar och ligger på mage!
Allergimedicin lär knappast hjälpa om man inte är allergisk. Medicin som vidgar icke allergiska luftvägar är receptbelagda, samma gäller slemlösande mediciner som t ex Actylcystein. Hosthämmande medicin finns oxå, den är receptbelagd.

Vilken sovställning man ska ha är väldigt individuellt.
Vilken medicinering o sovställning rekommenderar du till en astmatiker med lunginflammation o sönderhostade (brutna) revben?
 
Det finns ju receptfri hostmedicin, men man kan även ta allergimedicin för att vidga luftvägarna och göra det enklare att andas! Sen är ju varmt vatten bra tycker jag, antingen med honung i eller vanlig tepåse :) och när man sovet ska man ha mkt kuddar samt ligga på rygg, då underlättar det lite, i alla fall för mig! Har svårt att sova på rygg, men sover ännu sämre om jag hostar och ligger på mage!
Att sova är faktiskt inga problem (än så länge) när jag väl somnat. Har väl inte haft några större problem med att somna heller, tack och lov. Allergimedicin känns onödigt, jag får fortsätta hinka i mig te helt enkelt. :D
 
Precis vad ordet säger, astma av förkylning. Jag är definitivt inget barn, men jag hade ansträngningsastma i tonåren och nu även förkylningsastma.
Aha. Jag har aldrig haft ansträngningsastma och det här är första gången med en sån här reaktion vid förkylning, känns lite överdrivet att be att få utredas för förkylningsastma efter bara några dagar med symptomen då.

Börjar det inte bli bättre till veckan kommer jag dock ringa VC oavsett och höra vad de tror. Men jag tänkte att det skulle gå över av sig självt, typ tills imorgon helst! :D
 
Aha. Jag har aldrig haft ansträngningsastma och det här är första gången med en sån här reaktion vid förkylning, känns lite överdrivet att be att få utredas för förkylningsastma efter bara några dagar med symptomen då.

Börjar det inte bli bättre till veckan kommer jag dock ringa VC oavsett och höra vad de tror. Men jag tänkte att det skulle gå över av sig självt, typ tills imorgon helst! :D
Sådär tänkte jag också tills en sköterska hörde mig i telefon när jag ringde om nåt annat. Så du låter sådär ska du inte ha det sa hon och bokade genast in en tid. Jätteskillnad när jag får hosta numera.
 
Allergimedicin lär knappast hjälpa om man inte är allergisk. Medicin som vidgar icke allergiska luftvägar är receptbelagda, samma gäller slemlösande mediciner som t ex Actylcystein. Hosthämmande medicin finns oxå, den är receptbelagd.

Vilken sovställning man ska ha är väldigt individuellt.
Vilken medicinering o sovställning rekommenderar du till en astmatiker med lunginflammation o sönderhostade (brutna) revben?

Skulle kanske varit mer tydlig, det är sådant som hjälper för mig, brukar hosta ungefär maj-december, så har testat ganska många preparat, och ja, är utredd för astma men nej, jag har inte astma!
 
Det har inte slagit dig att du kanske har lunginflammation?
Jo, främst då en annan som bor på gården fick det konstaterat nu i veckan, men vad jag förstått är inte det smittsamt i sig (förkylningen lär jag ha fått av henne dock), så då tänker jag mig att sannolikheten att vi båda skulle få lunginflammation för första gången i våra liv samtidigt bör vara väldigt liten. :angel:

Men absolut, det är en av anledningarna till att jag tänker ringa VC om det inte börjar vända snart, även om jag varken har ont vid andning, hostar blod eller har haft feber. Tänker ju oavsett inte ta till akuten för det, nu under helgen, och Buke brukar ju vara bättre än sjukvårdsupplysningen. :D
 
Allergimedicin lär knappast hjälpa om man inte är allergisk. Medicin som vidgar icke allergiska luftvägar är receptbelagda, samma gäller slemlösande mediciner som t ex Actylcystein. Hosthämmande medicin finns oxå, den är receptbelagd.
*halvt off-topic*
Min första tanke: På en häst hade man mest troligt gett acetylcystein (efter koll om det fanns slem då).
Om det inte finns slem gissar jag på att det är luftrörsvidgande som behövs. Jag hade försökt få tid på vc eller möjligen sökt närakuten om det känns riktigt tungt att andas.
Jag fick Bricanyl när jag hade en hemsk förkylning som påverkade andningen så tillvida att det gjorde ont i varje andetag..

Detta trots att jag mycket väl vet att det är "människomedicin" också. Eller snarare hästarna kan även de äta brustabletterna.
 
*halvt off-topic*
Min första tanke: På en häst hade man mest troligt gett acetylcystein (efter koll om det fanns slem då).
Om det inte finns slem gissar jag på att det är luftrörsvidgande som behövs. Jag hade försökt få tid på vc eller möjligen sökt närakuten om det känns riktigt tungt att andas.
Jag fick Bricanyl när jag hade en hemsk förkylning som påverkade andningen så tillvida att det gjorde ont i varje andetag..

Detta trots att jag mycket väl vet att det är "människomedicin" också. Eller snarare hästarna kan även de äta brustabletterna.
Lite OT men
Acetylcystein finns i pulverform till hästarna, tror det heter vet. då på slutet, min första häst hade kronisk bronkit och fick det i flera år.
 
Lite OT men
Acetylcystein finns i pulverform till hästarna, tror det heter vet. då på slutet, min första häst hade kronisk bronkit och fick det i flera år.
Fabrol.vet. Det har dock utgått (tillverkas ej) och ersatts av equimicin.vet. Det är liksom fabrol licenspreparat och veterinären behöver ny licens för det.
Men brustabletterna är betydligt billigare .
Tror inte att det finns någon som heter bara acetylcustein.vet. Även om det är just det det är i ovanstående.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Jag har hostat i princip varje dag i flera år, framförallt när det är lite kyligare ute. Små slemklumpar kommer upp ibland, för något år...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: Philosophia
·
C
Hästvård Jag har en 30 årig shetlandsponny som för ett par år sedan hostade rättså rejält. Det kom slem och hon andades ganska tungt. Hon fick då...
Svar
2
· Visningar
1 162
Senast: Majskolven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp