Lindrigare form av Kvarka?

bigganl

Trådstartare
Är det någon som känner till det? Jag har inte varit i något stall som varit drabbad av Kvarka så mina kunskaper om detta är begränsade, men jag blev fundersam på vad jag hörde idag.
En kompis har två hästar. Sin häst i ett stall och dotterns som står i ett annat stall. Hon tänkte flytta sin till samma stall som dotterns nu i månadsskifter, men för en vecka sedan berättade hon att de misstänker kvarka i det stall där den ena hästen står. Prover var tagna. Ett par hästar var sjuka och hennes egna häst hade fått feber. Idag ringde jag för att höra hur det gick med provgningen.
Hon berättade att de fått svar att det var Kvarka, men en lindrigare form av Kvarka. Stallet var satt i karantän. Om ingen ytterligare häst insjuknar så får hon flytta sin häst till det andra stallet om tre veckor. Hon får också vara i det andra stallet där dotterns häst står. Hon behöver byta kläder och skölja skorna i nåt decinficerande medel. (Hon var ute och red med dottern när jag ringde)

Jag blev mest förvånad över att hon öht fick vara i båda stallen under tiden som det sjuka stallet var satt i karantän. Trodde inte man fick det, men veterinärerna hade sagt att det var ok bara hon skötte detta med rengöring och klädbyten. Detta eftersom det handlar om en lindrig form av Kvarka.
Jag klandrar inte henne alls eftersom hon följer vad veterinären sagt, men det känns som om de tar för lätt på det. Eller är det bara jag som överdriver?
Är detta vanliga rekommendationer?
Hon är inte välkommen till mig förrän karantäntiden gått ut.
Vad tänker ni om detta?
 
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

Kan det vara "falsk kvarka" tro? Streptococcus zooepidemicus...

Fick det bekräftat på min ena i torsdags. Han har varit dålig ett tag, bara något höjd temp, lite snuvig men hostar ordentligt. Häst #2 visar inget än så länge. Vi skulle flytta till nytt stall igår egentligen men i och med att han är dålig så blev det givetvis ingen flytt.
Istället kommer båda mina hästar åka till mina föräldrar imorgon och isoleras där i ett par veckor (3v efter sista symtom så antingen blir det 3-4v, eller om den andra hästen också blir dålig så blir det ju dubbelt så länge).

Här står en del om kvarka http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Infektionssjukdomar/Kvarka/ men även den "falska" nämns. Det citerade är från sista stycket under avsnittet ISOLERING.
Vid så kallad "kvarka-liknande sjukdom", med symtom som liknar kvarka och särskilt där fler än en häst insjuknat, rekommenderar SVA samma hantering och isolering som vid konstaterad kvarka, oavsett om S. equi har isolerats eller inte. Risken för smittspridning är annars stor.

Hos oss så var det en häst som hade det -och smittade min. Problemet var att veterinären som tog prover på den första inte sa något om rekommendationer/restriktioner för smittan utan var mer "det är luuugnt, det läker ut av sig själv". Sedan när jag i måndags (ca 3v efter provtagning på den första hästen) ringde distriktarna var det (ang restriktionerna) i princip det första de sa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

Kan det vara "falsk kvarka" tro? Streptococcus zooepidemicus...
Enligt veterinären så visade provsvaret att det är Kvarka men att det är en lindrigare form av Kvarka. Stallet är ju satt i karantän pga smittan och det hela är anmält. Jag tycker det känns konstigt. Symptomen på sjukdomen kan ju variera på olika hästar, men det är ju lika smittsamt i vilket fall och att få vara i olika stallar och rida hästar där känns inte bra tycker jag.


Här står en del om kvarka http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Infektionssjukdomar/Kvarka/ men även den "falska" nämns. Det citerade är från sista stycket under avsnittet ISOLERING.
Tack!
Ska läsa.

Hos oss så var det en häst som hade det -och smittade min. Problemet var att veterinären som tog prover på den första inte sa något om rekommendationer/restriktioner för smittan utan var mer "det är luuugnt, det läker ut av sig själv". Sedan när jag i måndags (ca 3v efter provtagning på den första hästen) ringde distriktarna var det (ang restriktionerna) i princip det första de sa.
tråkigt. Hade de varit noga med det från början hade din kanske sluppit bli sjuk. Sånt borde de vara väldigt noga med.
 
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

Zooepidemicus är en helt annan sak, hoppas ingen vet. kallar det falsk kvarka..
Kräver ingen karantän och smittar oftast inte, men blir rejält snoriga och ofta feber.
 
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

Zooepidemicus är en helt annan sak, hoppas ingen vet. kallar det falsk kvarka..
Kräver ingen karantän och smittar oftast inte, men blir rejält snoriga och ofta feber.

såhär står det på SVA:
Kvarka orsakas av en betahemolyserande streptokock, Streptococcus (S.) equi subspecies equi, i dagligt tal kallad endast S. equi.
Även en annan streptokock, S.equi subspecies zooepidemicus, ofta benämnd S. zooepidemicus, kan ibland orsaka övre luftvägsinfektion med liknande symtom som kvarka. S. zooepidemicus förekommer dock ofta hos friska hästar i lågt antal i näsa och svalg utan att orsaka sjukdom.

och jo, veterinärerna här har kallat det falsk kvarka -gissningsvis då det gett liknande symtom men lindrigare. Och som sagt så rekommenderas samma hantering och isolering som vid kvarka då det ÄR smittsamt. Vi har 2 (ev 3) hästar som drabbats.

Agria om Zooepidemicus:

Denna streptokock tillhör normalfloran i hästens luftvägar. Därför orsakar den heller inte normalt några besvär för hästen.
I vissa fall, sanHästar drabbas av och till av olika smittsamma sjukdomar. Jordbruksverket ansvarar för att bekämpningsåtgärder vidtas mot djursjukdomar av för samhället mycket allvarlig natur. Exempel på sådana sjukdomar är de epizootiska sjukdomarna, som mul-och klövsjuka och svinpest, och vissa andra sjukdomar som kan spridas från djur till människa, som rabies och salmonellainfektioner. nolikt i stressituationer, kan den emellertid bli sjukdomsframkallande. Symptomen liknar i dessa fall kvarka.
Symptomen kan vara ett eller flera av: feber, varliknande näsflöde, hosta, ansvällning av svalgets lymfknutor.
Överföring av smitta
Direktkontakt med smittad häst och med utrustning och stallinrednng som kan vara smittoförande.
Isolering
Om sjukdomen uppträder som kvarka, ska den behandlas som sådan, även avseende isolering. (Se trav- och galoppsportens regler under rubriken "Kvarka och isolering")

Länsstyrelsen
...Kvarka orsakas av en bakterie med ett långt latinskt namn: Streptococcus equi subspecies equi oftast kallad Streptococcus equi.Även andra bakterier, som t ex Streptococcus equi subsp. Zooepidemicus (kallas ofta Streptococcus zooepidemicus) kan orsaka övre luftvägsinfektion som liknar kvarka. Streptococcus zooepidemicus kan förekomma relativt ofta i lågt antal i näsa och svalg hos friska hästar utan att orsaka sjukdom. I de fall då Streptococcus zooepidemicus eller andra sjukdomsframkallande bakterier påvisas och där smittspridningen skett till andra hästar bör isoleringsförfarande övervägas. De rekommendationer som ges nedan bör därför gälla....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

Fick kvarka i medryttarhästens stall för inte så länge sedan och det är också denna "lindrigare" kvarka. Tydligen ska det, om jag har förstått det rätt, inte vara lika smittsamt som annan och ffa så blir inte hästarna lika sjuka. Har inte heller någon vidare erfarenhet men har uppfattat det som att färre hästar än normalt insjuknat i det smittade stallet (inte ens en tiondel trots att ingen möjlighet till isolering för de sjuka hästarna finns).

Jag har valt att sluta åka dit (jättetrist! hoppas att tillfrisknandet går fort nu) trots instruktioner om att det skulle vara "lugnt" om jag var noga med rengöring. Men jag är minst lika mycket i andra stall, där det tävlas en hel del och att ta minsta risk att föra dit smitta då känns inte det minsta schysst. Men hade det andra stallet tex varit ett litet "skogsmullestall" med bara ett par hästar hade jag kanske tänkt annorlunda.
 
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

Edit: det blev konstigt i texten från Agria -kom ett stycke mitt i som inte skulle vara där...
 
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

En veterinär har sagt till mig att det finns flera typer av kvarka och alla är inte "farliga". Men mer än så vet jag ej.
 
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

Zooepidemicus är en helt annan sak, hoppas ingen vet. kallar det falsk kvarka..
Kräver ingen karantän och smittar oftast inte, men blir rejält snoriga och ofta feber.

Du har nog fått något ordentligt om bakfoten, när hästarna är sjuka av zooepidermicus så smittar de precis lika mkt som kvarka och rekommendationen är samma isolering som vid kvarka även om den ännu inte är en anmälningspliktig sjukdom som kvarka och det därmed inte är samma restriktioner för isolering som kvarka men det har varit uppe på diskussion att den skulle bli det då den har blivit ett stort problem. Zooepidermicus har betecknats dom "falsk kvarka" i minst 10 år även från SVA eftersom symtomen är så lika förutom bölderna.
Det smittar som en löpeld mellan hästar om de kommer i kontakt med droppsmitta från den sjuka hästen även i mkt tidigt stadie innan den sjuka visar tydliga symtom.
Har själv haft smittan och blev drabbad det år nästan en hel dags tävlande unghästar på en kvalitet blev smittade efter att veterinären slarvat med att använda handskar vid munhålekontrollen och en häst uppenbarligen inte var frisk.
Det kom den vägen in på flera stora anläggningar här nere och följden blev att mängder av hästar stod isolerade i många månader innan det äntligen gav sig, det var inte snack om något annat utan veterinärerna satte stenhård isolering på vartenda stall som var drabbat. Det var ett av de största utbrotten av zooepidermicus i landet.

För övrigt så är det sådana som dig som ser till att vi har så mkt smittor gracerande runt i landet, har man en sjuk häst oavsett vad för bakterie/virus som är konstaterat eller om hästen bara har symtom med snor eller hosta så isolerar man stallet punkt slut.
 
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

+1 jag fick till mig av distriktet just att det var mycket smittsamt.

//mooi -med Virkon S:en i högsta hugg
 
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

Svarar alla här.
Kompisen ringde igår och berättade att hon fått felaktig informatio. Tyvärr.
Igår hade hon tack och lov fått korrekt information.
Detta är vad det hela handlar om:
Zooepidemicus är en helt annan sak, hoppas ingen vet. kallar det falsk kvarka..
Kräver ingen karantän och smittar oftast inte, men blir rejält snoriga och ofta feber.

Det visade sig alltså vara Zooepidemicus. Stallet var inte alls satt i karantän och det är heller inte anmält. (helt enligt reglarna). Enligt vet, lägre smittorisk. Ett fåtal hästar i det aktuella stallet har blivit smittade och de har endast fått lite feber. Inget annat.
Det som var värst i detta var väl att stallägarna inte informerade sina hästägare om vad som gällde ordentligt.
Det verkar på grund av detta ha spritits en hel del rykten om detta stall och även stallet som de har sin andra häst i och därför vill jag var tydligt med vad som är sant, för det finns säkert läsare här som vet/förstår vilka stall det hanlar om.
Inte Kvarka alltså utan Zooepidemicus.
 
Senast ändrad:
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

Om det är det stallet jag tror att det är så är det visst satt i karantän och det är inte enbart feber som hästarna har råkat ut för.
 
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

Om det är det stallet jag tror att det är så är det visst satt i karantän och det är inte enbart feber som hästarna har råkat ut för.

Informationen som hästägarna fått är att stallet inte är satt i karantän. Hästar får ju flytta därifrån. (och har flyttat) Det skulle de knappast få om stallet var satt i karantän.
 
Senast ändrad:
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

Informationen som hästägarna fått är att stallet inte är satt i karantän. Hästar får ju flytta därifrån. (och har flyttat) Det skulle de knappast få om stallet var satt i karantän.

Hästar får alltid flytta därifrån dock följer karantänen med de flyttade hästarna så att det stall de ställer dem i blir automatiskt satt i karantän, även för dem gäller 3 veckor efter sista kontakt med sjuka hästar innan de är fria att röra sig som de vill tex åka ut på tävlingar eller träningar. Inte alls ovanligt att man flyttar ut hästar till mindre karantänstall om man har möjligheten för att slippa stå låsta i karantän hur länge som helst om det är stora stall som fått smittan. Har man tur och de hästar man flyttar ut inte hunnit bli smittade så är de som sagt "fria" efter 3 veckor medans om de stod kvar så är det först tre veckor efter sista insjuknade häst blivit frisk och det kan dröja evigheter om det är många hästar som några i taget blir smittade och sen i sin tur smittar ner någon annan som efter inkubationstid också blir sjuk.
 
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

Men hade det andra stallet tex varit ett litet "skogsmullestall" med bara ett par hästar hade jag kanske tänkt annorlunda.

Jag förstår inte riktigt detta?
Skulle hästarna och ägarna i "skogsmullestallet" vara på något sätt mindre värda, värda att smittas ner eller?

Lidande i sjukdom för hästar och ägarnas plånböcker skall enligt mig värderas lika.
 
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

Jag förstår inte riktigt detta?
Skulle hästarna och ägarna i "skogsmullestallet" vara på något sätt mindre värda, värda att smittas ner eller?

Lidande i sjukdom för hästar och ägarnas plånböcker skall enligt mig värderas lika.

:bow::bow::bow:

Jag skulle personligen bli vansinnig om någon kommer med smitta till min lilla gård eftersom jag "bara" har skogsmullehästar. Bara att ta bort och köpa ny eller???
 
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

Inte för att jag förordar att man skall sprida smitta men förstår helt vad nejlica menar.

I detta fallet handlar det om en harmlös sjukdom är mest som en rejäl förkylning, denna har inga tråkiga bieffekter som vanlig kvarka kan ha, utan är helt ofarlig. Oftast behöver inte ens hästarna behandlas utan de blir friska av sig själv efter typ en vecka igen precis som vi blir av en förkylning. Skulle någon behöva behandlas så är det en kur antibiotika inget annat.

Det är ju en enorm skillnad att få in något sådant i ett litet stall med ett par hästar som rids lite lätt. Jämfört med att få in något sådant på en stor anläggning med mkt tävlingshästar. Får du in det på en sådan kan den vara stängd i ett halvår medans smittan sprider sig runt i lugn och ro mellan hästarna och varje insjuknad häst flyttar fram frisläppnings datumet ytterligare. Inte heller vågar man påfresta de "friska" hästarna med full träning iom risken att de har infektionen i kroppen, utan varenda häst på en sådan anläggning får gå ner i lättjobb vilket gör att de tappar rejält av ett sådant avbrott. Inte ovanligt att en hel tävlingssäsong brinner inne om en sådan smitta kommer in på en större anläggning.
 
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

Men skogsluffarna kan ju ha en lika seriös träningsplan för sina hästar som blir spolierad pga någon inte respekterar smittningsjukdomar!
 
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

Oj, nu känner jag att jag måste försvara mig här. Menar absolut inte att några hästar skulle vara mer värda än andra eller så utan den information jag fått var att det inte var någon fara, utan helt okej att åka till andra stall, så länge man var noga med rengöring osv.

Jag kan ju ha fått felaktig information, men som jag förstått det så är det som Gylle skriver harmlösare än vanlig kvarka och inte lika smittsamt. Är dock extra försiktig trots vad som sagts i.o.m att jag håller till i ett stall med flertalet hästar som tävlar mycket och att en karantän där skulle kunna innebära dels förstörd tävlingssäsong och dels ekonomiskt svinn.
 
Sv: Lindrigare form av Kvarka?

KL.

När min häst åkte på Kvarka för 3 år sen var han förste hästen ut i stallet (unghäst med tävlingshästar i stallet).

Varken jag eller Vet trodde på Kvarka men tog prov för säkerhetsskull.

Min häst var lite snorig, hostade lite gula bobbar och hade 38.7 i temp totalt 3 dagar över en 3 veckors period.

Dock resulterade spridningen då det kanske inte togs med så stort allvar som det borde gjorts (så himla lätt att vara efterklok) med att ca hälften av stallets 26 hästar blev sjuka och en av dem fick stå på Ulltuna i 2 veckor för att överhuvudtaget överleva.

Jag skulle bli jättestörd om folk kom från stall med Kvarka till det stallet jag har min häst i utan att total sanera sig innan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 676
Senast: bobbbo
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 343
Senast: Takire
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 452
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp