Mack_Lobell

Trådstartare
om man ger 1 dl linfrö hur mycket vatten ska man då ha?
det går bra att hälla varmt vatten på? hur länge ska det då stå innan man utfodrar med det? :confused:

tacksam för svar :)
 
1 dl linfrö ska kokas med 1 L vatten. Man kan säkert hälla över varmt vatten och låta det stå ett tag men jag skulle koka det för att vara på den säkra sidan, ska kokas i ca 30 min.
:banana:
 
Det ger ingen effekt att koka linfröt, häll på hett vatten så dör syrorna, men inte kokande! Det kokande vattnet för syrorna inaktiva men kommer sedan igång igen och kan ställa till oreda i hästens mage. :mad:
 
det var som jag trodde...för jag läste tidigare inlägg av dig o då skrev du samma sak..precis så gör jag nu...det står till och med på förpackningen att man ska göra så :smirk: :)
 
Det tror jag faktiskt inte riktigt stämmer...
Om det nu skulle vara dåligt för hästen att koka linfrö så skulle väl inte Ultunas veterinärer rekomendera det, eller...
:confused:
 
Det är en relativt ny upptäckt. Kanske är därför? Men precis som någon skrev så står det till och med på förpackingarna nu.
 
Jag har mycket svårt att tro att syrorna "dör". :crazy: Syror finns eller finns inte, de kan reagera med andra ämnen och neutraliseras, oxideras och allt möjligt, men inte "dö", "inaktiveras" och "komma igång igen". Det gör inte syror, bakterier i vissa former, ja, men inte kemikalier.

Jag har fått lära mig att linfröna ska kokas i 20 minuter för att alla giftiga cyanider ska ha försvunnit. Cyaniderna finns i skalen på linfröna, och kommer annars ut i hästens mage. Men vart de tar vägen vid kokning vet jag inte säkert. Cyanider låter som gaser, så min misstanke är att de stiger med ångorna när linfröna kokas. Men om man bara häller på kokande vatten så kanske man bara startar processen, löser upp skalen, utan att fullfölja den - koka bort alla giftångor? Det kanske är därför man avrådet från att hälla på kokande vatten. *min teori*

Det som står på påsen kan möjligen gälla människor - vår matsmältningsapparat tar inte upp linfröna utan de passerar orörda igenom vår kropp (dock med en lätt laxerande verkan pga slemskiktet runt dem), vilket kanske gör att det aldrig blir fråga om att lösa ut några cyanider alls? Då behöver vi inte förbehandla dem heller. Hästar däremot är ju gjorda för att bryta ner svårsmält föda, och hos dem löses skalet antagligen upp så cyaniderna kommer ut, om man inte sett till att göra det från början? *min teori fortfarande*

Några mothugg eller kontra teorier?
 
Tjena!
Ingen mothugg här: linfrö innehåller cyanväte i väldigt små mängder, det är det som ger den sötaktiga nötlukten till fröna. Jag kan inte se någon kemisk förklaring över att kokning inte skulle ha samma effekt (tom bättre) än att varmt vatten? I USA, där man ofta fodra med lusern, använder man sig av linfrö som komplement (fosfor tillskott) (grovmalt eller hel) och rekommenderar TVÅ timmars kokning...
 
Jag kan inte det här i huvudet, men min foderlärare som för övrigt är foderagronom poängterade mycket tydligt att man INTE ska hälla kokande vatten över, utan hett. I mina anteckningar har jag skrivit exakt varför (något i stil med det jag skrev ovanför) men jag kan det inte i huvudet och har tyvärr inte anteckningarna här. Men jag är fullt övertygad om det och sen om ni vill tro mig eller inte, det spelar ju egentligen inte mig någon roll. Det är ju era hästars magar som får problem.
 
Nej men man ska inte hälla varken kokande eller hett vatten över, enligt min lära. Man ska koka dom så länge att cyaniderna försvinner i ångorna. Jag känner mig rätt säker på den biten.

Du får gärna kolla upp dina anteckningar och återkomma i saken (jag skulle tycka det var kul att känna till motargumenten, de kanske är jättebra!), eller ännu hellre berätta för din lärare att det finns en annan teori, om hon kan kolla upp det med sina källor?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
10
· Visningar
298
Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
1 696
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 106
Senast: hastflicka
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 065
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp