Linfrön till magsårshäst

Emmie_75

Trådstartare
Om man läser om just linfrön så ska det ju skydda mag- och tarmkanalen. Jag har googlat mig gråhårig för att få reda på om det faktiskt även skyddar mot magsår, dvs är det någon ide att fodra med hela (självklart upphettade) linfrön för att undvika magsår, eller är det bara bortkastat? Hästen ifråga får idag linfröolja (2 dl / dag) och har precis avslutat en 7 veckors kur Gastro Guard mot magsår.
 
Nej! Magsår sitter i magsäcken. Linfrön kan kanske påverka så att innehållet i tunntarmen glider ner lite lättare, men olja gör ungefär samma syfte. Linfrön skyddar inte magslemhinnan som ju är skadad vid magsår.
Ska du förebygga magsår bör du fundera på rätt mkt om hur din häst har det i sitt liv.
vill du ha tips? eller tycker du att du har koll?
 
Jag tror att jag har ganska bra koll, vi har ett litet lugnt stall och fodrar med grovfoder 4 ggr per dag (den hästen funkar bättre så än på fri tillgång), hon äter Low Starch, lusern, linfröolja och mash.
Vi vet inte vad som utlöst magsåret, det finns tre olika saker som kan ha utlöst detta (behandling med metacam, ny häst i stallet och veterinären såg ärr från styngflugan vid gastroskopin, vilket vi nu avmaskat mot)

Men har du något ytterligare att tänka på så blir jag superglad för input :) !!
 
Det är ju slemmet som blir när man stöper hela linfrön som smörjer tarmslemhinnan, så även om det passerar magsäcken ganska fort så smörjer det ju där med. Det skadar ju absolut inte, utan gör bara gott så testa!
 
Om man läser om just linfrön så ska det ju skydda mag- och tarmkanalen. Jag har googlat mig gråhårig för att få reda på om det faktiskt även skyddar mot magsår, dvs är det någon ide att fodra med hela (självklart upphettade) linfrön för att undvika magsår, eller är det bara bortkastat? Hästen ifråga får idag linfröolja (2 dl / dag) och har precis avslutat en 7 veckors kur Gastro Guard mot magsår.

Skyddar mot magsår gör det inte, men däremot gör det ju ingen skada och är snällt för både mage och tarm att ge .
 
Jag tror att jag har ganska bra koll, vi har ett litet lugnt stall och fodrar med grovfoder 4 ggr per dag (den hästen funkar bättre så än på fri tillgång), hon äter Low Starch, lusern, linfröolja och mash.
Vi vet inte vad som utlöst magsåret, det finns tre olika saker som kan ha utlöst detta (behandling med metacam, ny häst i stallet och veterinären såg ärr från styngflugan vid gastroskopin, vilket vi nu avmaskat mot)

Men har du något ytterligare att tänka på så blir jag superglad för input :) !!

Ja det är rätt många faktorer som kan ge hästen magsår...
-Ett väldigt enkelt tips är att alltid låta hästen äta grovfoder innan ridning/motion så den inte har tom mage full med magsyra som skvalpar runt då.
-Ge ingen stärkelse. Ge så mkt grovfoder som möjligt, gärna mellanmål mellan "rutinfodringarna", om inte det täcker energibehovet så ge tex lusern (som du ju gör), melassfri betfor, olja,
läs på fodersäckarna vad de faktiskt innehåller så du undviker all sorts spannmål.
- ge ett tillskott som skyddar magslemhinnan. Det finns en hel uppsjö numera. (jag ger Vimital Gastro tex)
- När du tränar hästen - var positiv och peppande mot den och se till att utrustningen sitter perfekt, så den tycker att det faktiskt är roligt. Låter lte flummigt kanske men så viktigt :)
 
1. se till att du hittar orsaken till hästens magsår. Det beror oftast på olika saker men uppkommer inte naturligt från hästens sida.
2. linfröolja hjälpte inte min häst. Men däremot linfröpellets upplevde jag fungerade bättre och min häst som haft lite problem med magen och magsår mådde bättre. Men det hjälper inte helt!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 005
Senast: MayGrace
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp