Linfröolja!

mumin

Trådstartare
Är det någon som ger/har gett sin häst linfröolja? Har ni märkt någon skillnad på pälsen eller något annat? Det ska vara bra för pälsen och tarmfunktionen.
 
Sv: Linfröolja!

Jag har aldrig använt linfröolja, men linfrökaka har jag använt i lite drygt ett år och använder fortfarande.
Jag använder det främst för hovarnas skull, det är helt suveränt mot dåliga hovar, billigare och mycket bättre än biotin.
Jag köpte mitt sto för ca ett år sedan. Hon hade jättedålig hovkvalitet, men nu när jag använt linfrökaka (på hovslagarens rekommendation) så är hovarna nästan helt bra. I bak är hon till och med barfota!
Sedan att det även är bra för päls, mage och en del annat, det får man ju liksom med på köpet.. :)
 
Sv: Linfröolja!

Linfrökaka har jag hört talas om, och det låter ju kanon om det funkar :bow: - var köper du det? Letade på Granngården sist jag var där, men de hade inget... Pris ungefär? Hur mycket ger man, hur ofta?
 
Sv: Linfröolja!

hej, jag ger min två hästar linfröolja. pälsen blir jätte fin och växer så det knakar, man och svan har blivit tjock och fin! :banana:

har haft lite problem med hovarna på hästarna men det är ett minne blott nu, (tror det är för oljan) är jätte nöjd med resultatet, så jag slutar inte ge dom linfröolja! :d
ger ca 0.5 dl varje dag!

ska vara bra mot eksem oxå har jag hört? :idea:
 
Sv: Linfröolja!

jag gav en av mina hästar linfröolja pågrund av att hon var lös i magen. vilket gav resultat :) efter någon vecka var hon inte lös i magen längre!
linfröolja ska ge blankare och finare päls! min häst va redan fin i pälsen så där har jag inte sätt nån skillnad!
 
Sv: Linfröolja!

Jag gav min lönfrön (Hippos) i vintras. Han blev galen (se gammal tråd), var tvungen att sluta med det....
 
Sv: Linfröolja!

Jag gav min förra häst linfröolja mot dåliga hovar, men han reagerade inte så bra på det, även om hovarna blkev betydligt bättre så kunde han itne stå stilla, det slog slint i skallen på honom.

Så vi smörjde in hovarna med det istället och tro mej men det fungerade faktiskt :D
 
Sv: Linfröolja!

Om det hjälper eksem vet jag inte, jag har en eksemhäst sedan 8 år o har använt linfröolja ifjol och nu (med uppehåll vintertid, vintervila 2 mån/år).

Jag började ge den för eksemhästen fiiiser så hemskt o hörde det skulle vara lugnande för magen med linfröoljan, och det fungerar så jag fortsätter med oljan.

Hjälper det eksemet är det bara att tacka o ta emot, men det här är en knottallergi så jag tror knappt det har någon betydelse. Viktigast är att skydda hästen mot knotten med täcke o installning när knotten kommer samt en bra foderstat i övrigt.
 
Sv: Linfröolja!

Köpte mig en häst som visade sig ha stora pälsproblem och inget jag stoppade i honom i matväg fungerade tillredställande då han även kräver mycket mat för hull och muskler och välmående. Så fort jag kom upp i en lagom giva/kvot så mjällade hela hästen igen totalt och stank amoniak lång väg och detta hände när han kom över en kvot på 5.5.
Jag har nog gått igenom ca 70% av marknadens foder och blandningar vid det här laget i mitt letande efter kraftfoder han tål uteslutit det ena efter det andra för att hitta "problemet", till slut så provade jag med linfrökaka och efter ca en vecka blev hästen mjällfri, men blandar jag inte annat så kommer det tillbaks. Idag står han på enbart linfrökaka ca 0.8kg, mineraler och hö och han håller sig så gott som symtomfri, nu behöver jag bara hålla koll och korregera varefter gräset börjar titta upp. Nu är han uppe på en kvot på 5.8 och det fungerar än så länge så för tillfället höjer jag linfrökaka till skyarna än mer än jag gjorde tidigare. Olja har jag provat men det hjälpte inte när han åt annat foder, dock så gav rapsolja bra effekt på pälsen upp till en viss nivå.
 
Sv: Linfröolja!

hur reagerade era hästar första gången ni blandadedeti fodret? min pålle fick det för första gången idag och han vägrade äta... är annars ett matvrak som bla åt hela vitlöksklyftor ur handen första gången han fick det... men han vägrade äta tills jag bytt till foder utan oljan... :confused: Kanske hällde i lite mycket för att vara första gången?
Låter toppen att det funkar för hovkvalitén med, det visste jag inte. Och jag som köpte Biotin samtidigt... :p
 
Sv: Linfröolja!

Linfröolja har jag gett men är tveksam till resultatet. Har användt det för att smörja tarmarna vinterhalvåret då hästen går i lerhage.
Mer uppenbart resultat fick jag av linfrökakorna som hon fick i våras för att fetta upp sig efter ett oförklarigt viktras

Apo
 

Liknande trådar

Hästvård Jag badar sällan mina hästar, men lortgrisarna jag har nu behöver verkligen ett rejält bad innan de ska täckas och klippas. Vilket är...
Svar
8
· Visningar
654
Senast: AW
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 689
Senast: Jeps
·
Hästvård Hur smärtstillande är metacam? Kan man utesluta att ett beteende beror på smärta om man inte märker någon skillnad när hästen behandlas...
Svar
12
· Visningar
980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp