Liniment och kyla

Zevzan

Trådstartare
Börjar fundera om det börjar vara dags att smörja in mon häst med liniment före motion så han värms upp snabbare och ordentligare.
Men är det någon som har kunskap om hur det blir nu när det börjar bli kyligt ute?
Smörja liniment en stund innan man går ut, blir inte det kallt då?
 
Varför behöver du göra det? Har hästen problem av något slag?

Han bor i sjukhage och rör sig väldigt dåligt innan han är varm. Så tänkte man kunde hjälpa igång med cirkulationen när vi går in för att göra oss klara.
Veterinären vill ha honom i vanlig hage så han kan röra sig o hålla igång lederna normalt. Men finns ingen möjlighet att ge honom de nu innan kompisarna kommer in från betet.
 
Han bor i sjukhage och rör sig väldigt dåligt innan han är varm. Så tänkte man kunde hjälpa igång med cirkulationen när vi går in för att göra oss klara.
Veterinären vill ha honom i vanlig hage så han kan röra sig o hålla igång lederna normalt. Men finns ingen möjlighet att ge honom de nu innan kompisarna kommer in från betet.
Det är nog bättre att du skrittar fram lite längre. Liniment kan inte ersätta rörelse på det sättet.
 
Det är nog bättre att du skrittar fram lite längre. Liniment kan inte ersätta rörelse på det sättet.

Förstår att det inte ersätter men han kanske får upp värmen/ cirkulationen bättre och snabbare då har har problem med lederna.
Vi promenerar bara just nu.

Ville mest veta hur det ter sig nu när det blivit kyligare. Han kommer få promenera lika myclet ändå
 
Han bor i sjukhage och rör sig väldigt dåligt innan han är varm. Så tänkte man kunde hjälpa igång med cirkulationen när vi går in för att göra oss klara.
Veterinären vill ha honom i vanlig hage så han kan röra sig o hålla igång lederna normalt. Men finns ingen möjlighet att ge honom de nu innan kompisarna kommer in från betet.
Leder behöver rörelse för att ledvätskan skall fungera optimalt. Ju fler steg desto bättre, mycket mycket skritt. Helst flera gånger om dagen om du inte kan erbjuda den bättre hagvistelse. Om du är orolig för att din häst är kall, hade jag satt på ett täcke.
 
Förstår att det inte ersätter men han kanske får upp värmen/ cirkulationen bättre och snabbare då har har problem med lederna.
Vi promenerar bara just nu.

Ville mest veta hur det ter sig nu när det blivit kyligare. Han kommer få promenera lika myclet ändå
Skippa linimentet och kör extra lång framskrittning/uppvärmning istället.
 
Han bor i sjukhage och rör sig väldigt dåligt innan han är varm. Så tänkte man kunde hjälpa igång med cirkulationen när vi går in för att göra oss klara.
Veterinären vill ha honom i vanlig hage så han kan röra sig o hålla igång lederna normalt. Men finns ingen möjlighet att ge honom de nu innan kompisarna kommer in från betet.
Liniment kan väl möjligen skynda på uppvärmning av muskler, men knappast av leder.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 016
Senast: __sofia__
·
Hästvård Funderar på att köpa filttofflor/waterboots till hästarna att sätta på hovarna innan hovslagaren kommer eller som nu när det är väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
1 361
Senast: janna
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 088
Senast: Blyger
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
303
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp