Bukefalos 28 år!

Liniment och lindor, farligt?

LitenIsa

Trådstartare
Läste i någon gammal tråd att det var farligt med liniment och lindor över natten på hästen. Brukar jag ha efter hårdare träningspass eftersom han har lätt för att svullna i bakbenen annars (vet att Back on track paddar är superbra men inte så lätt för en arbetslös med tunn plånbok ;) )

Så, på vilket sätt är det farligt?
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Törs inte svara tvärsäkert men farligheten ligger nog i risken för blistring, eller för mycket blistring om man nu var ute efter den effekten..
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Fast jag lindar inte hans ben med avsikten att blistra. Så att ingentror det bara.

Men det kankse är det som är det farliga. Risken för blistring, eller?
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Följdfråga, är det lika farligt att använda bara liniment utan lindor? Kan man uppnå ungefär samma effekt så, fast utan att det är farligt?
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Vet att man inte ska linda över Radital-linimentet pga. risk för blisterskador. Jag har lindat över Blue Lotion samt Arnika Gel, och det går bra. Står tom. på flaskorna att man kan linda för ökad effekt. Men vad jag har förtått så är det risk för blister om man lindar över liniment och det liger tex. sandkorn eller salt (från vägarna på vintern) mellan. Någon får dock bekräfta innan jag kan vara säker.
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

jag ahr visserligen bara lindat med blue lotion går bra
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Det beror på vad du har för linement. Dom som inte är så koncentrerade funkar nog men har man starkt linement och lindar är risken rätt stor för blistring. Behöver du både linementa och linda? Ett tips är att använda plastfolie under paddarna istället för linement, då blir det mycket varmt men ingen risk för blistring, om man vill va på den säkra sidan. Men då kan man absolut INTE ha linement också!!!
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Det är inte farligt om man gör det nån gång ibland, tex efter hårdare jobb.
Men gör man det ofta så förlorar hästen sin egen förmåga att hålla blodcirkulationen uppe och blir beroeende av sina lindor. Då blir effekten av lindorna ingen alls utan samma som om man inte haft dem alls.
Linda ska man göra när det verkligen behövs, inte annars.

Men om man har en häst som är lindad hela livet så är det inte säkert att det funkar att sluta, lymfsystemet kan vara så beroeende av lindorna att den mår dåligt av att inte lindas.
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Jag har bara gjort det efter extrema pass. Tex terrängträningar och fälttävlanstävlingar. Alltså i snitt en gång i månadern. Typ aldrig under vintern.

Verkar inte vara så farligt ändå. Han har inte tagit skada av det hittills. Tvärtom. Så jag fortsätter nog med det.
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Väldigt stor risk för blistring!!!!!!!!!!!!!! Det ända linimentet som är tryggt att använda under lindor än arnika, och endast det i den vita flaskan!
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

På mina blistrar blue lotion. Har inte ens lindat över, räckte med att använda benskydd dagen efter (dvs när det tom var intorkat och dels bortborstad). :crazy:
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

oj. jag har alri varit me om att et blistrat och jag har själv gjort et på 20+ hästar.
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

vita ben har oftast lättare för att blistra...

jag brukar ha arnika gel & bandage, blue lotion & bandage, eller våtvärmande med flytande arnika och våta paddar och bandage, arnika, plast och bandage...

olika på olika hästar det är bara att prova sig fram
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Centaur skrev:
På mina blistrar blue lotion. Har inte ens lindat över, räckte med att använda benskydd dagen efter (dvs när det tom var intorkat och dels bortborstad). :crazy:

ben skydd gör ofta att bena svettas lite och då kan man få en blistings efekt dagen efter... men som sagt väldigt olka från häst till häst
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Djurjouren skrev:
Det är inte farligt om man gör det nån gång ibland, tex efter hårdare jobb.
Men gör man det ofta så förlorar hästen sin egen förmåga att hålla blodcirkulationen uppe och blir beroeende av sina lindor. Då blir effekten av lindorna ingen alls utan samma som om man inte haft dem alls.
Linda ska man göra när det verkligen behövs, inte annars.

Men om man har en häst som är lindad hela livet så är det inte säkert att det funkar att sluta, lymfsystemet kan vara så beroeende av lindorna att den mår dåligt av att inte lindas.


Har aldrig träffat någon häst som blivit/ varit beroenda av lindor och då har jag skött om ganska många hästar under min tid hos proffstränare.
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Jag har en gammal skimmel, igen...
På min förra gned jag alltid in Blue Lotion eller kylgel efter ridning.... då var hon från 18 år och uppåt...

Och det hade jag tänkt göra med vår nya gamling också...

Inga lindor, då jag inte kan begära att farbrorn som har stallet ska linda på på kvällen eller av på morgonen innan dom släpps ut...

Kan jag fortsätta tror du som jag gjort tidigare?
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

det tror jag tänk bara på att vita ben är känsligare, du får testa dej fram.
lycka till :D
 
Sv: Liniment och lindor, farligt?

Jag har träffat massor, har jobbat hos olika proffstränare i 10 år och det är rätt vanligt.

jea78 skrev:
Har aldrig träffat någon häst som blivit/ varit beroenda av lindor och då har jag skött om ganska många hästar under min tid hos proffstränare.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 841
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 172
Senast: Madalitso
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 963
Senast: Enya
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 908
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp