Liniment < > Tinktur

malumbub

Trådstartare
Liniment < > Tinktur

Vad är bäst att använda när man vill göra det skönt för musklerna? Vad är skillnaden mellans arnikas liniment och arnika tinktur?
Vad ska man använda när, hur, var och varför?
 
Re: Liniment < > Tinktur

jag använder arnika gel till min ponny,det är super!
kan ha det på ryggen,benen ja i stort sett överallt,typ....
tycker du ska skaffa det är som sagt bra!

me & bellis :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Re: Liniment < > Tinktur

Jag har arnika gel, och vet att den funkar. Vet oxå att jag får fram bättre effekt med flytande arnika liniment. Jag har dock aldrig provat tinkturen och undrar vad som är skillnaden - när man ska använda vad.
 
Re: Liniment < > Tinktur

Red lotion tycker jag fungerar toppen... :)
 
Re: Liniment < > Tinktur

har ingen aning... vet inte vad det är... :confused: :confused: :confused:
 
Re: Liniment < > Tinktur

Arnika är inflammationshämmande och sårläkande. Tinktur innehåller alkohol och går därför snabbare in i skinnet. Kan ge en stickande känsla om det kommer in i sår. Använd efter hård ansträngning och påfrestning för att förebygga eller om skadan redan är skedd för att påskynda läkning. :)
 
Re: Liniment < > Tinktur

Ok.
Tack för förklaringen.
Om jag förstått dig rätt är tinkturen starkare och snabbare än linimentet...?
 
Re: Liniment < > Tinktur

Ja det kan man säga. Sen är det ju en smaksak vilken man vill använda. Ett linement med alkohol i gör ju jobbet lite själv eftersom det tränger in snabbare men ska man massera en stund så kanske man ska ta gel istället så man "glider" lite lättare. :)
 
Re: Liniment < > Tinktur

Jag använder mig av vanlig flytande Arnika, min hästmassör rekommenderar det och jag tycker att det funkar jättebra!
 
Re: Liniment < > Tinktur

Ja, när man masserar passar ju gelen oftast bättre, då det ligger kvar en stund.
Men det jag gillar med den flytande är att den ger bra effekt, på både häst och mig! :D

Är det nån här på buke som använder tinkturen?
 

Liknande trådar

Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: Emma-pemma
·
Träning För ungefär tre veckor sedan sträckte min häst sitt vänstra bakben då den ramlade påväg från hagen. Han är inte halt längre men jag...
Svar
1
· Visningar
554
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Hej! tänkte ge min häst anis som en smakförhöjare då hon är extremt kräsen. Har köp hela anis frön men tänker att det är bäst att mala...
Svar
3
· Visningar
624
Senast: super
·
Hästvård Kan man använda arnika gel på muskler dagen efter hoppträning när de vilar? Har aldrig gjort de förut, men kunde inte linimenta igår då...
Svar
3
· Visningar
766
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp