Liniment utomhus

A

Axelle

Av någon anledning ringer det en liten varningsklocka när jag funderar över huruvida man ska ha liniment ute eller inte... Frågan är om det är befogat...? Har antagligen hört nåt flyktigt om det, men hjärnan lyckas inte sätta fingret på exakt vad det var. :D Så; liniment eller ej ute? Om ej, varför? :)
 
Om man ska låta bli att ha det på hästen när den är ute, beror på om linimentet får komma i kontakt med vatten eller inte.

Vissa linimentsorter blir FÖR effektiva om det när det är på hästens ben kommer i kontakt med vatten.
Därför ska det i så fall inte användas när hästen är ute, och kan riskera att bli blöt på de linimentade benen.
 
Brukar sånt stå på flaskorna? *Hoppas* Vore ju himla korkat annars... :D
 
Det står om det är så.
Tex står det ju på vissa typer av kylgelé att det inte får övertäckas.

Jag minns för många år sedan när en tjej skaffat ngt sorts lättblister till sin häst.
Hon läste inte på flaskan hur det skulle appliceras och "skötas".
Så hon gjorde som "alla andra" gjorde, borstade in blistret med en tandborste.
Det var bara det att just det blistret skulle "läggas på benet, obs får ej gnuggas in", vilket stod på flaskan.

Dessutom stod det att hästbenen inte fick komma i kontakt med vatten på X antal timmar.
Hon lät hästen gå ut i hagen för tidigt, och där var det rejält med dagg i gräset.

Jag var den som hittade hästen hysterisk i hagen.
Den hade då så ont att den rullade med ögonen, och den hade rusat besinningslöst fram och tillbaka så det blivit en ränna i backen!

Väl inne i stallet så blev den på natten så hysterisk att den rev ner hela boxväggen in till grannnen!
Trots att veterinär varit där och gett smärtlindring.
 
Oj, det lät inte alls trevlig... :crazy: Var över och kikade på stallkamratens kylgele och på den stod det att den inte fick övertäckas... Antar att man borde vara utom fara om man bara håller sig till instruktionerna.

Förresten, visst finns det väl värmande liniment för hästar? (Är väldigt okunnig på området. :smirk:) Är inte intresserad av liniment som kyler, nämligen...
 
Vad jag vet så är "funktionen" på liniment att det först kyler sedan värmer.

Kylgelé är inte ett liniment, det är som det låter bara för att kyla.
 
Okej, nu börjar jag få lite mer ordning på alla begrepp...
Men är liniment bra mot galliga ben då, även om det kyler först? Det är ju själva värmen och den ökade blodcirkulationen jag vill åt... :confused:
 
Jo visst får du ju ökad blodcirkulation om du linimentar och sedan lindar.
Jag gjorde förut så.

Men nu har jag i stället skaffat Back-On-Trackunderlägg, så nu slipper jag "kleta" med liniment.
Effekten ska bli den samma, men B.O.T har visat sig mer effektiva än liniment + lindor.
 
Jag har köpt mina "lokalt", men det har varit många trådar om det på sistone här på forumet, där olika internetbutikers adresser skrivits ut.

De brukar också finnas i de flesta travbutiker om du har ngn sådan i närheten.
 
Måste man verkligen linda efter att man masserat in liniment för att det skall värma?
Jag gick från lindor till liniment just för att jag trodde att det gav ungefär samma verkan... :confused:
 
Det finns liniment som värmer 'direkt' också.

Och man får med en del liniment fullt tillräcklig verkan BARA med liniment, och blistereffekt (dvs för mycket verkan) med lindor. Brukar stå på flaskorna (detta är alltså värmande liniment vi talar om).
 
Så då står det alltså tydligt på dessa att de inte bör övertäckas? Är livrädd för att göra nåt fel så att jag orsakar Nellan fruktansvärda smärtor... :crazy:
 
Jadå det står tydligt. MEN sen finns det ju hästar som är extra känsliga med. Min herre har lyckats få blisterskador av värmepaddar :crazy: Så honom vågar jag INTE linda eller täcka över annat än arnikaliniment, just för jag är rädd att blistra honom.
 
Anledningen till att kylgele inte skall övertäckas är väl att det förlorar effekt då. Effekten kommer av att det innehåller flyktiga substanser som avdunstar och därmed kyler benet eller?
Jag har för mig att jag hört att blodgenomströmmande effekten blir bättre om man kyler först och värmer sen. Kommer inte ihåg varför.
 
Blir mer och mer övertygad om att jag ska köpa Arnika. Ska göra ett besök på Granngården. Hoppas att det hjälper en aning mot hennes gallor iaf. :crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 481
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 234
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 351
Senast: Wille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 837
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp