Linjeavel eller outcross?

En sak jag inte får ihop med trådstarten, för mig är 'outcross' att ex. blanda raser. Dvs en avart inom rasavel. Men även linjeavel ställer jag mig avvaktande till pga de problem som inavelsdepression ger, ffa långsiktigt. 'Vanlig' avel är för mig varken det ena eller det andra.

Jag vill ha sunda obesläktade avelsdjur inom samma ras som kompletterar varandra men inte delar svagheter, typ.
 
Linjeavel är bara ett ”finare” ord för inavel. Vad många kanske inte tänker på är att det är inte bara dom positiva egenskaperna man avlar på utan har man otur kommer allt negativt också.
Jag linjeavlar alltså inte heller.
Du dubblerar gener, vilket ju betyder dubbelt upp på många delar. Det ökar risken för veka individer.

Tex har vargstammen under vissa perioder dött ut eftersom de inavlade individerna blev för många och sårbarheten för sjukdomar slog ut dem.

Inom hundaveln är man väl medveten om linjeaveln. Det finns hundraser som riskerar att slås ut när linjeaveln är för snäv.

Sedan är det inte så att utavel, dvs att korsa raser med varandra där inget släktskap finns, är lika med friska individer.

En labrador och en cockerspaniel kan tillsammans producera en valp som får ögon-, eller öronproblem efter spanieln och dåliga höfter efter labradoren.

Så, personligen, är jag kluven. Givetvis vill man avla på friska individer och det är bra att titta bakåt.

Dvärgschnauzer tex, har ofta problem med tänderna. Har man en frisk hund, som råkade få bra tänder, så innebär det inte att inte mormors eller farfars tänder slår igenom trots allt.

Det är så oerhört mycket vi inte vet gällande genetik och det komplicerar saken att uppväxtmiljö också spelar roll.

Jag har tex betäckt min connemara med en hingst som inte är linjeavlad då föräldrarna till honom är halvblod och engelskt fullblod. Däremot är deras föräldrar, i sin tur, något linjeavlade.

Mitt sto är något linjeavlad många generationer bakåt.

Fölungen kommer således vara utavlad som en korsningsponny/korsningshäst liksom exemplet med labradoren/cockerspanieln ovan.

Men det betyder inte att min häst kommer att vara kärnfrisk.

Men man hoppas ju! 🙂
 
Jag linjeavlar gärna, jag har några individer som jag tror mig sett är gynnsamma att ha flera gånger i stamtavlan. Jag har också försökt sätta örat mot världen och lyssna in vilka som är bra att linjeavla på. Dessutom verkar jag vara lite av en bakåtsträvare eftersom jag numera helst vill använda hingstar som redan har presterat på högsta nivå - de är ju inte precis unga....

Jag håller inte på med dressyravel men det lilla jag kan se där så ser det ganska snävt ut.

Alla måste väl vara testade för WFFS för att få bli godkända oavsett förbund?
Säkra kort betyder att andra chansar tidigare.
Jag resonerar nog som du, research och koll på prestationer och hållbarhet är A och O.
Nu är jag inte häst- eller hunduppfödare, men jag har haft en hund som var intressant för tikägare. Han var bland annat intressant eftersom hans pappa var 13 år när min hund föddes. Därmed har min hund anlag efter en välbeprövad avelshund som inte var direkt släkt med många.

Inom hundaveln går generationerna väldigt snabbt, på gott och ont.

Iaf, det jag vill komma till, är att jag tack vare tikägarna fick inblick i hur de resonerade. Någon var mycket medveten och hade koll på varenda släktskap, medan någon hade hört att min hund skulle passa deras tik exteriört och ytterligare någon ville ha en kull som var renrasig så att valparna kunde registreras i SKK.

Så jag sällar mig till skaran att tycka att linjeavel är nödvändig för att behålla typ och exteriör samt lynne, om man skall ha en förutsägbar ras.

Däremot behöver man iaktta försiktighet vid matadoravel. När samma avelsdjur finns överallt i allas stamtavlor riskerar rasen att på sikt utarmas.

Egentligen är det fantastiskt att islandshästar ändå är så bra som de är, utifrån att den rasen borde vara extremt linjeavlad?
 
En sak jag inte får ihop med trådstarten, för mig är 'outcross' att ex. blanda raser. Dvs en avart inom rasavel. Men även linjeavel ställer jag mig avvaktande till pga de problem som inavelsdepression ger, ffa långsiktigt. 'Vanlig' avel är för mig varken det ena eller det andra.

Jag vill ha sunda obesläktade avelsdjur inom samma ras som kompletterar varandra men inte delar svagheter, typ.
Jag förstår helt ärligt inte hur man kan få en outcross till att bli en avart av att blanda raser?
 
Jag förstår helt ärligt inte hur man kan få en outcross till att bli en avart av att blanda raser?

Aldrig hört termen användas så som i den här tråden. Dvs att det är antingen outcross eller linjeavel. Avel för mig är att göra lämpliga parningar och generellt bör man avstå från för mycket inavel. Svårare än så var det inte :)
 
Aldrig hört termen användas så som i den här tråden. Dvs att det är antingen outcross eller linjeavel. Avel för mig är att göra lämpliga parningar och generellt bör man avstå från för mycket inavel. Svårare än så var det inte :)

Håller du på med hästavel?
 
Inte i dagsläget.
Jag har också studerat genetik på universitetet och inte heller där användes de termerna.
En outcross är när man korsar två "obesläktade" individer.

T.ex på den engelska fullblodssidan räknas det mer eller mindre som en outcross när man parar två individer utan gemensamma nämnare i första fem led och inte för att man kastar in en ardenner eller welshponny i ekvationen. Detta förhindrar inte att föräldrarna i sig är in- eller linje-avlade (vilken benämning man nu känner sig bekväm med att använda) eller att det finns hårt inavlade längre bak i leden.
 
En outcross är när man korsar två "obesläktade" individer.

T.ex på den engelska fullblodssidan räknas det mer eller mindre som en outcross när man parar två individer utan gemensamma nämnare i första fem led och inte för att man kastar in en ardenner eller welshponny i ekvationen. Detta förhindrar inte att föräldrarna i sig är in- eller linje-avlade (vilken benämning man nu känner sig bekväm med att använda) eller att det finns hårt inavlade längre bak i leden.

Outcross är väl inte jättevanlig terminologi inom arabaveln men nog förekommer den. Jag uppfattar det inte som en märklig benämning.
 
För några veckor sedan hade jag en diskussion med en uppfödare som fick mig att tappa hakan.

Han var typ 100% emot någon form av linjeavel och hävdade att en första generationens outcross toppar typ allt.

Eftersom han haft en del framgångar som uppfödare - godkända hingstar i vettigt avelsförbund som testar sina unga hingstar - verkar det ju funka för honom.

Själv är jag en typisk believer i linjeavel. Hur ser ni andra på det här tänket som han har? Tänker vi fel när vi linjeavlar?

Jag ser linjeavel för vad det är... inavel med finare ord. Jag tycker det är fel och anser att man ska inavla så lite som möjligt. Det finns så otroligt mycket hästar där ute att man kan välja andra alternativ. Okej, är de släkt i 6-7:e led stör det mig inte direkt. Men rak och konkret linjeavel(inavel) med nära släkting, allt under 5:e led ser jag som fel.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 083
Senast: supercassie
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp