Linjeavel mm: Frågor från novis

Lillsillen

Trådstartare
Har bestämt att betäcka mitt 12 åriga sto
e. Lebus ee. Lord
ue. Raimondo
uue. Lockruf

Men jag fastnar bara för hingstar med CalypsoII, Ladykiller, Cor de la Bryere i stammen, och dessa finns ju redan i hennes stam...
Hur "nära" kan man gå utan att det blir inavel??

Finns ALLA hingstar i katalogen tillgängliga för semin?

hon e 163 cm vilket jag tycker e lagom..
lätt i typen och det vill jag också behålla
traven o temperamentet kan gärna bli bättre
kommer inte ihåg så mkt bedömningssiffor på henne, men 8/7/9 på gång tror jag och 8/8 på löshoppning
ngt intåad o parallellförskjuten
100_01472.jpg

"rund o go" bilden tagen lite snett framifrån
dressyr.GIF


Jag söker en hingst av den lättare typen och jag prioriterar bra temperament och storlek.
Hingsttips emottages tacksamt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Linjeavel mm: Frågor från novis

Det gör inget om du linjeavlar på det blodet, det har de gjort i Holstein i alla tider - med stor framgång.

Titta på Casir Ask. Känd för att lämna bra temperament!
 
Sv: Linjeavel mm: Frågor från novis

Ok, så det gör inget om det blir samma mormorsfar som farmorsfar ex??

En fråga till:
Vilket ekonomiskt alternativ är att föredra när det gäller ett så pass gammalt sto som inte fått föl (eller blivit betäckt) tidigare?

lutar åt språngavgift och resterande vid levande föl, eller??
 
Sv: Linjeavel mm: Frågor från novis

Det jag tror mest att du skall tänka på är betäckningssättet, eller snarast färsk eller fryst. Det är något svårare (och dyrare) med fryst än med vanlig semin. Så på ett maidensto brukar man inte rekommendera fryst.

Jag är väldigt förtjust i Emipre VDL, jag tror att han kanske skulle kunna passa till ditt sto. Jag gillar även Acacio som är en hopphäst men även lämnar trevliga gångarter och inte minst trvligt temperament.
 
Sv: Linjeavel mm: Frågor från novis

Så har man då plöjt igenom hingstkatalogen 325000 ggr...
och med lite tips från kunniga finns nu 4 kandidater kvar...

Acacio
Bocelli
Figaro R
Twiligt

Men jag har ju bara bilderna från katalogen att gå på,,,så FINNS det egna bilder/filmer nånstans som jag kan se??
Å gärna en massa information om temperament och nedärvning mm från dessa!!
Det skulle ju vara GULD värt :love:
 
Sv: Linjeavel mm: Frågor från novis

Jag har fött upp en avkomma e. Bocelli och en e. Acacio och känner väl till tre avkommor e. Figaro R. Alla dessa hästar har haft bra temperament och varit snälla. Bocellin är nu 3 år och inriden - allt går "på räls" hittills, jag har även träffat Bocelli och Figaro på hemma plan och de är två mycket trevliga hingstar. Här är lite film på Bocelli själv från Falsterbo i somras http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20060713 både Bocelli och Figaro finns på bild här www.gransbostuteri.com
De två ovanstående är väl mer renodlade dressyrhingstar, även om deras avkommor inte har visats på tester ännu, jämfört med Acacio som lämnat en hel del dubbeltalanger. Acacios avkommor är ju lite äldre, hoppBLUP på 119 och är A premierad, bild finns på www.askostuteri.nu
Acacio använde jag till ett rejält sto och fick en avkomma som är mycket lättare i modellen än vad hon själv är
 
Sv: Linjeavel mm: Frågor från novis

Linjeavel är ju inget annat än en enklare form av inavel så du får väl helt enkelt sätta dig ner och räkna inavelsprocent och se vad du får fram.:)
 
Sv: Linjeavel mm: Frågor från novis

Det är väl inte Grasielle;) kände igen stammen.
Du vet kanske inte, men 3e stoet, Flika är angloarab. Jag vet inte, men det kanske är av intresse?

Åsa
 
Sv: Linjeavel mm: Frågor från novis

Oj, nu såg jag att du redan skrivit om benställningen:crazy:
Minns att hon fick en 9a:) på galoppen då jag såg henne. Var hon 3 år då? Det fanns ju inga 3-årstest då.
 
Sv: Linjeavel mm: Frågor från novis

jodå...visst e de hon :)
det var som 3åring hon fick 9 på galoppen, ja :))
du var väl där? å jag hade stora magen då..

underbar häst,,men har haft oturen på sin sida,,
borrelia, erlichia mm mm mm

men nu e hon som ny
så jag tänkte föreviga henne innan det händer nåt mer :)
vad tror du om Figaro R eller Twiligt som är mina slutliga kandidater?
Figaros sperma var tydligen lite sisådär...
men det är nog han som vinner ändå...
 
Sv: Linjeavel mm: Frågor från novis

Jag håller på Figaro.
Och ja, du hade stor mage då du visade Grasielle eller är det "Lillsillen" hon kallas:D
Tråkigt med alla sjukdomar. Håller tummarna att allt går vägen med hingsten och betäckning och allt:)
 
Sv: Linjeavel mm: Frågor från novis

Kär häst har många namn... å lillsillen är ett...
Kul att du kom ihåg oss!
Det är ju ändå ex antal år sen.

I vilket sammanhang var det du supportade mig då?
Kommer ihåg att vi hade tät mailkontakt, men ämnet har blåst bort...
(alzheimer är på besök) Hade duu också en e Lebus eller var det en vän till dig?
 
Sv: Linjeavel mm: Frågor från novis

jodå...visst e de hon :)
vad tror du om Figaro R eller Twiligt som är mina slutliga kandidater?

Hon har ju en gedigen hoppstam varför satsar du inte på hopphingst med bra gångarter istället? De du har räknat upp är ju dressyrhästar. Jag kritiserar inte, bara undrar! Eftersom du skrev i ditt första inlägg:

"Men jag fastnar bara för hingstar med CalypsoII, Ladykiller, Cor de la Bryere i stammen, och dessa finns ju redan i hennes stam..."

kontrasten mellan de hingstarna med dessa i stammen o med dressyrarna du räknade upp är ju ganska markant..
 
Sv: Linjeavel mm: Frågor från novis

Jag vet!! Och jag förstår att du undrar..:)

Men inlägget är nästan en månad gammalt och en hel del har hunnit hända sen dess...

bla har jag fått en massa tips på hingstar som matchar hennes svaga punkter,
såväl hopphingstar (ex. Carland (Calypso II, Ladykiller) och Acacio (Calypso II))
som dressyrhingstar (ex. Akribori (Calypso, Ladykiller) men även en hel del med annan stam.

Och bland alla tips har jag gallrat och av olika anledningar kvarstår idag bara två..

på "listan" fanns så sent som i helgen ex.Acacio (Calypso II)...men han är inte med på min lista längre...... här går det undan :)

Och visst, hon är hoppstammad, men Lebus har ju gått Intermediare i dressyr och det är dressyren som är min grej :)
så det har ganska naturligt glidit över ditåt
 
Sv: Linjeavel mm: Frågor från novis

HAR DU ett förslag på hopphingst med bra gångarter, så skulle det också vara intressant :)
Gärna nån högställd som nedärver bra ben, trav o temperament.
Jag är fortfarande öppen för förslag :)
 
Sv: Linjeavel mm: Frågor från novis

Alternativet är en dressyrhingst som inte har alltför dåliga hopp-poäng. Lambourghini kanske ?

OM du kan tänka dig fryst - så kanske Flemmingh vore något ? Visserligen har han LadyKiller i tredje led, men det är ju inte så farligt nära.

Figaro och Bocelli har ju inte precis några strålande hopp-poäng.
 
Sv: Linjeavel mm: Frågor från novis

men Twiligt är ju efter Flemmingh....

Är det så tokigt val då?

Víll inte ha fryst då det är ett maidensto (har jag lärt mig nu att det heter :) ) på 12 år..
 
Sv: Linjeavel mm: Frågor från novis

Ja, hellre Twilight än Bocelli eller Figaro R.
Det kanske inte är såå dumt.

Har du kollat in Lambourghini ?

Jag föstår om du inte vill ta fryst på ett maidensto.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp