Linjeavel på Cór de la Bryere

elle12

Trådstartare
sto e.Corofino ( e. Corrado I-CÓr de la Bryere)-Calypso II ( e. Cór de la Bryere), är det för mycket CÓr de la Bryere blod tycker ni, alltså mer inavel än linjeavel? Vad har ni för egna erfarenheter av CÓr de la Bryere blodet? Det finns ju i väldigt många bra tävlingshästar. Vad hade ni valt för blod att betäcka med till ett sto som har dubbel uppsättning av denne herre om ni bara vet stamtavlan? Golden cross?
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

sto e.Corofino ( e. Corrado I-CÓr de la Bryere)-Calypso II ( e. Cór de la Bryere), är det för mycket CÓr de la Bryere blod tycker ni, alltså mer inavel än linjeavel? Vad har ni för egna erfarenheter av CÓr de la Bryere blodet? Det finns ju i väldigt många bra tävlingshästar. Vad hade ni valt för blod att betäcka med till ett sto som har dubbel uppsättning av denne herre om ni bara vet stamtavlan? Golden cross?
Jag hade gått på en hingst med Capitol och fullblod.
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Tack för förslaget, Corrado I är e. Capitol I, så då blir det mycket som blir nära varandra. Det jag själv tycker är svårt är att så många hingstar är släkt med varandra.
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Tack för förslaget, Corrado I är e. Capitol I, så då blir det mycket som blir nära varandra. Det jag själv tycker är svårt är att så många hingstar är släkt med varandra.
:o Oops sorry! Jag tänkte bara på att hon var dubblad på Cor de la bryere :crazy: :D Då skulle jag gå på så mycket fullblod som möjligt eller så skulle jag gå ut och "hämta luft" genom att göra en outcross.

Vad har du för avelmål med fölet? Avel eller sport? Eller både och?
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

I första hand en sporthäst, men blir det ett sto så kan man kanske avla vidare. Mamman har b la en helbror som tävlas av Nick Skelton hittills 1,50 med bra resultat + att hon lämnat en tidigare avkomma som nu tävlas med framgång, jag har dock ej kunnat få reda på vem fadern är där. Nu är detta ännu så länge teori då stoet är till salu nere i Tyskland. Tack vare en kontakt så har vi lyckats fiska fram ganska många avelsston som jag och en till förhoppningsvis åka och kolla på framöver, och detta var ett sto jag fastnade för på papperet. Tydligen var stoet dräktigt nu, men jag har ej fått reda på med vilken hingst. Det är inte säkert att man köper något, men det är roligt att se i vilket fall. Vi ska i alla fall försöka ta reda på så mycket som möjligt av de stamtavlor vi fått på stona innan vi åker ner.
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

I första hand en sporthäst, men blir det ett sto så kan man kanske avla vidare.
:D Klart du ska! :D

Mamman har b la en helbror som tävlas av Nick Skelton hittills 1,50 med bra resultat + att hon lämnat en tidigare avkomma som nu tävlas med framgång, jag har dock ej kunnat få reda på vem fadern är där.
Vet du inte fadern till någon av dessa? Eller har du namnet på mamman?

Tydligen var stoet dräktigt nu, men jag har ej fått reda på med vilken hingst. Det är inte säkert att man köper något, men det är roligt att se i vilket fall. Vi ska i alla fall försöka ta reda på så mycket som möjligt av de stamtavlor vi fått på stona innan vi åker ner.
Låter hur spännande som helst! Kul! Lycka till!
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Nej, kontakten vi har är en god bekant till en som har runt ett 40 tal ston, varav en del nu är till salu pga åldersskäl hos ägaren. Jag fick en lista på några av dessa stons stammar och lite meriter, men jag ska försöka få mer klarhet. Såg i alla fall att Corofino var far till en häst som heter Russell II som Nick Skelton rider, nu är det inte brodern till stoet, men Corofino verkar ha lämnat en del fina hopphästar som jag fick fram när jag sökte på honom.

Jag känner mest till CÓr de la Bryereblodshästar genom Cortez och undrar vilka karakterisktiska drag som kommer från mor resp. far där. Har träffat några Cortezare som varit ganska nerviga, speciellt som unghästar och upp till 7-8 års ålder, och kommer det från CdB så kanske man inte ska ha det dubbelt i aveln??
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Tja, man skall väl inte förglömma att Corde var en fransk hingst med alla för och nackdelar som de sägs ha. ;)
Men Corde har man ju med framgång linjeavlat på.
mvh
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Nej, det är klart att man inte får glömma hans franska gener, men som du skriver har jag förstått efter att ha luskat lite att han har linjeavlats en del med gott resultat i sporten. Jag har ett sto med en del franska gener (e.Turban Rose), visst kan hon vara "på hugget" ibland, men inte på det vis som de Cortez hästar jag träffat på. Känner till flera TR hästar som är ganska coola, men nu har ju TR fullblodet längre bak än CdB, så det kan kanske vara en anledning till att de är något coolare om nu det franska blodet generellt anses vara ett blod med mycket nerv i.

Ja, ja jag vet inte ens hur stona vi ska titta på ser ut ännu, än mindre hur de är i temperament. Det senare värderar jag väldigt högt då hon ska vara i avel, prestationer i all ära, men det ska även temperamentsmässigt vara bra. Eftersom det ska vara rent avelssto så är det svårare att bedöma temperamentet på en kort stund jämfört med om man hade åkt och provridit. Man kan inte direkt åka dit och kolla flera gånger då det är ganska långt.
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Nu har ju TR skvätten mer xx än Cortez om man skall vara petig (Vet att du skrev CdB, men eftersom du tog upp sonens avkommor). Rantzau var bekant för att lämna känsliga och svåra hästar. Men toppryttarna slet i dem pga deras kapacitet. Och Det kanske är han som slår igenom?

TR har ju en mor som lämnat minst 3 godkända söner som jag kan komma på på rak arm och själv gått svår hoppning, så det psyket ifrågasätter jag inte. :D Och hingstarna har också lämnat svårklasshästar.

Njae jag var nog mest ute efter att man ofta glömmer att Corde är fransk och många är ju livrädda för franskt blod för att de har haft rykte om sig att vara så tjafsiga och svårridna samt lämna dåligt temperament. Och Corde har nästan blivit tysk. ;)
Jag gillar både Corde och franskt. Och tyskt och holländskt. Och svenskt givetvis + ett par till.
Lord och Landgraf brukar ju vara bra kombinationer.
Lycke till!
mvh
mvh
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Jag har ett tvåårigt sto med stamtavlan Coleur Rouge (helbror till Coleur Rubin e Cordalm'e Z e Corde La Bryere), mf är Contender (e Calypso II e Corde), och mmf är Corde. 3 x Corde med andra ord och hade hon inte kommit från en av Tysklands mest framgångsrika uppfödare hade jag kanske inte vågat köpa henne. Men jag är glad att jag gjorde det! Hon är mycket trevlig och lugn i hanteringen, lättlärd och smidig som en katt över hinder. Sedan är det mycket som återstår att se förstås :).
Jag har förstås också funderat på vilken hingst jag ska använda till henne. Mina favoriter Contender och Grannus med söner går ju bort, jag vill inte ha mer inavel. Så det blir nog någon med Argentinus i. Men de har ofta även Grannus i sig... Har också Landadel i bakhuvudet.
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Tack för din information, din häst låter som en bra individ.

Jag har nu förstått efter lite letande att han är ganska vanlig att linjeavla på, och ofta har det blivit bra sporthästar.

Det svåra blir som du skriver att hitta hingstar att betäcka med om man inte vill ha ytterligare Corde blod. En av mina favorithingstar är Stalypso e. Stakkato-Calypso II, han fick väldigt höga poäng i sitt prov i Tyskland på både hoppning och gångarter, så Stakkatoblod är kanske ej fel. Stakkato själv är dock ganska dyr samt inte helt lättåtkomlig, i år fanns han bara tillgänglig t o m den 1/4 på färsk i Tyskland, vet ej hur han går är fryst, så någon annan Stakkatoson än Stalypso kanske? Landgrafblodet är också ett bra tips.
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Har förstått att Landgraf - Corde ska vara en golden cross.

Har själv ett sto e. Chess (ee.Cortez eee.Cor de la Bryére)
som är betäckt m. Cartier (e.Contender ee.Calypso eee.Cor de la Bryére)
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Ska kika närmare på Stakkatoavkommorna! Men någon Landadelson skulle kanske passa bra då så jag får in Landgraf. Nu ska hon ju inte betäckas förrän nästa år så det hinner kanske dyka upp nya hingstar på marknaden, men det är ju alltid kul att spåna! Det är ett kärt besvär att leta hingst!
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Har ju ett hingstföl i år som är linjeavlad på Argentinus som vi tänkt spara och se vad det blir av honom! Det hade kunnat bli en bra kombination. Ska bara få honom godkänd först ;).
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Argentinus låter bra, vi kanske får se honom 2011 då;)

Ju mer jag nu sitter och tittar på en del tyska stammar, ju mer inser jag hur mycket linjeavel det är där, mer än här tycker jag. Sedan alla dessa hingstar på C, hur många som helst att hålla reda på...
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Ramiro finns ju oftast inte i första ledet längre, liksom t ex Landgraf, så där tycker jag ofta man hittar en eller två hingstar emellan och ofta någon med Corde blod. Tyskarna har byggt upp mycket av sin hoppavel på denna hingst... Men annars är det tänkbara hingstar som föreslås.

Fick ett pm om holländska hingstar också som jag ska spana in lite mer. Jag gillar själv också Emilion.
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Jag hade gått på en hingst med Capitol och fullblod.

Du verkar tänka som vissa tyskar, som jag tidigare sagt så är det mycket linjeavel i Tyskland, så det visade sig att stoet inför nästa år är dräktigt med en hingst som heter Consens e. Capitol I-Landlord, jag har aldrig hört talas om honom, men jag hittade honom här http://www.sporthorse-data.com/d?d=consens
stoet har stamm 4511
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Du verkar tänka som vissa tyskar, som jag tidigare sagt så är det mycket linjeavel i Tyskland, så det visade sig att stoet inför nästa år är dräktigt med en hingst som heter Consens e. Capitol I-Landlord, jag har aldrig hört talas om honom, men jag hittade honom här http://www.sporthorse-data.com/d?d=consens
stoet har stamm 4511

Samma möderne linje som Careme då!!Tror stenhårt på Corde i 2:a 3:led tex Calypso II i kombination med dito Ramir,framförallt på Raphael,där ligger både gång och hopp.Hingstar som Teneriffe och Radiator lämnar ädla och moderna avkommor desssutom.Careme är förövrigt även linjeavlad på Ramiro!!
 

Liknande trådar

Avel Hej, Avel är ett nytt område för mig. Är dock väldigt nyfiken på att lära mig mer. Har funderingar kring linjeavel. Hur räknar man ut...
2
Svar
24
· Visningar
3 597
Senast: Miaa
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 097
Senast: supercassie
·
Avel Har bestämt att betäcka mitt 12 åriga sto e. Lebus ee. Lord ue. Raimondo uue. Lockruf Men jag fastnar bara för hingstar med...
2
Svar
28
· Visningar
2 169
Senast: Lillsillen
·
L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 197
Senast: Laahra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp