Linjeavel på sto???

P

PeGe

Finns det någon mer än jag som har en häst där ett sto förekommer mer än en gång i stamtavlan? Är detta vanligt? :confused:
 
Hur pass vanligt det är beror väl på vilket sto det är!

Till exempel fanns Diana 3787 på Flyinge mellan 1941-1959 och hon lämnade många ston och hingstar i aveln, och därför är det väldigt många hästar som har henne flera gånger i sin stamtavla.

Det finns många, många andra exempel på ston som varit väldigt framgångsrika i aveln och därför förekommer flera gånger :).
 
Inom Welshavlen är linjeavel vanligt på både sto och hingst :smirk:
 
Inom travaveln är det däremot inte speciellt vanligt, speciellt om man ser på endast de närmsta generationerna.
 
Javisst...
Jag har till och med själv fött upp några sådana... :)

Bakgrund:
När jag, för några år sedan, hyrde den avelshingst som numera är min egen, så hade jag mest bara koll på fädernelinjen i hans härstamning. När jag sen fick en kopia på hans regbevis så upptäckte jag att han och mitt ena sto hade exakt samma mödernelinje några led bakåt (hingstens mormorsmor är mormor till mitt sto)! :eek: Detta hade jag ingen aning om från början. Men det har ju visat sig bli bra avkommor, så jag fortsätter... :)

Fast det är kanske inte sådär jätevanligt ändå, eftersom stona inte ger så många avkommor i sitt liv, vilket hingstarna ju kan göra...
 
fast tittar du på kbl-sidan hittar du Steggbest på fäderna och möderne-sidan på nästan varenda kbl,därför är Orrvirus poppis då han är Steggbestfri och istället har Orso i sig
 
Jag syftade på varmbloden, glömde säga det... :o

Ja, inom kallbloden hittar man ofta linjeavel på ston, både i nutiden men även en hel del bak i de norska sekelskiftesstammarna.

Många av de tidigaste norska hingstarna har inte helt sällan anmödrar från samma gård, där har mödrar parats lite hur som helst med sina söner o sonsöner osv. Det är väldigt intressant när man börjar titta i de första norska stamböckerna faktiskt. :)
 

Liknande trådar

Avel Hej Mitt ridponny / swb sto (kannan farfar) är typ 125-126 nu, vart de sen 5-6 mån. Verkar inte växa mer just nu. Är det helt kört att...
Svar
6
· Visningar
975
Senast: ameo
·
Avel Är det någon här som har haft ett sto som blir dräktigt, men som resorberar eller aborterar fostret tidigt i dräktigheten, gång på gång...
Svar
13
· Visningar
1 221
Avel Jag söker avkommor till mitt sto som stått som avelssto i Danmark. Jag har sökt på alla sätt jag kommer på efter dem men hittar inget...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: KattenJ
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp