Linjeavel vanligt?

wrangler

Trådstartare
Sitter och kollar i mina nya raskatters stamtavlor och ser att halvsyskon vid ett par tillfällen parats med varandra.

Är detta vanligt inom kattavel? Mer eller mindre inom olika raser?
Jag menar då större raser och inte raser med få individer och väldigt liten genpool.
 
Sv: Linjeavel vanligt?

I min ras, men extremt liten genpool, skulle man bli illa sedd av de andra uppfödarna om man "slösade bort" en kull på det sättet om det inte finns väldigt goda anledningar.

I vissa raser har man använt närbesläktade parningar för att skaparasen, men jag antar att du pratar om de senaste generationerna och då är det tyvärr en trend som kommer och går i olika raser, ofta i sammanhanget med väldigt framgångsrika katter, då verkar det helt plötsligt "mer" ok :confused:. Det är definitivt inte en majoritet som tycker att det är en lämplig avelsväg...
 
Sv: Linjeavel vanligt?

Ok, tack! Jag är bara nyfiken eftersom jag är hemskt avelsintresserad (hästar då) och inte har den blekaste koll på kattavel.

Detta är perser och halvsyskon parningarna ligger i 4-e led.
 
Sv: Linjeavel vanligt?

Det är inte särskilt utbrett i Sverige men ganska vanligt utomlands. Enstaka uppfödare i Sverige har snöat in på inavel också. Ses generellt sett inte med blida ögon.
 
Sv: Linjeavel vanligt?

Ok, jag får forska lite i om dessa katter i stamtavlan är svenska eller inte.

Jag tycker det är intressant att veta!

Inom hästaveln är det ju inte särskilt utbrett att avla halvsyskon med varandra, även om det förekommer. Men det är samma där, vanligare utomlands.
 
Sv: Linjeavel vanligt?

Ok, jag får forska lite i om dessa katter i stamtavlan är svenska eller inte.

Jag tycker det är intressant att veta!

Inom hästaveln är det ju inte särskilt utbrett att avla halvsyskon med varandra, även om det förekommer. Men det är samma där, vanligare utomlands.

Enligt vad jag hört och läst är det väldigt vanlgt i hästaveln att linjeavla. Även i vissa andra husdjur som tex katt, kanin och hund förekommer de. Har själv inavel i 3e led på både mor och far sidan (hel resp halvsyskonparning) på en av mina kastrater. På min första hund var de också inavel. Men dessa båda djuren var i sig själv 0% inavel. Gör man stark inavel bör man göra utparning med en icke besläktad individ.
 
Sv: Linjeavel vanligt?

Just halvsyskonparningar är nog relativt ovanligt i Sverige. Enstaka kullar kanske, men jag tror inte många sätter det i system?
 
Sv: Linjeavel vanligt?

Visst är linjeavel vanligt inom häst men inte på halvsyskon.

Dock hittar man ju tex ofta samma hingst i flera led, eller betäckningar mellan tex en hingst och ett sto med samma hingst som morfar osv, men halvsyskon anses oftast för nära. (iaf inom de raser jag har erfarenhet av, kan säkert variera)
 
Sv: Linjeavel vanligt?

Är en ras ny så som sk designer katter säger man att det ska gå minst 5 generationer mellan. Men en redan etablerad genpool är det uppfödarens ansvara att se till att inte detta sker. Jag tycker inte det är ok med linjeavel. Som uppfödare är det mitt ansvar att se till att rasen hålls ren och att få in nya gener i den svenska genpoolen. Behöver uppfödaren gå utomlands så måste man göra det. Det är ju därför vi har PawPeds för att se hur mycket inavel det blir i en parning.

Jag tar mitt ansvar långt. Jag kontrollerar stamtavlorna innan jag köper en katt till mitt katteri. Många populära hanar i Sverige har avkommor över hela landet därmed finns det risk för korsningar av linjerna. Så dyker en flitig hanes namn upp drar jag ialla fall åt mig öronen. Jag avstår hellre köpet då. Men jag är ju ute efter avelskatter och inte sällskapskatter...
 
Sv: Linjeavel vanligt?

Ok tack för svaret!

Dessa trubbnosar hamnade hos mig av en slump, men som det avelssfreak jag är var jag ju genast tvungen att försöka lära mig mer om allt :D

Bara att läsa stamtavlorna är ju en hel djungel! :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 943
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 901
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 279
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp