Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Avel är ett nytt område för mig. Är dock väldigt nyfiken på att lära mig mer. Har funderingar kring linjeavel. Hur räknar man ut inavelskoefficient och var går gränsen för vad som är lämpligt? Jag har ett sto med följande stam (se nedan). Flera gånger när jag tittat på hingstar återfinner jag hingstar från mitt stos stam. Kanske inte så konstigt med hingstar som Capitol 1, Landgraf 1, Caletto II, Cor De La Bryer etc. Men hur bör man tänka när hingstarna dyker upp. Vad är liksom för mycket? Om vi bara tar ett exempel:

Om vi tar en hingst som Cartier http://www.eklunda.com/cartier.htm så har han Också Capitol I men även Cor De La Bryere. Blir det då för mycket inavel i detta exempel och hur mkt är för mkt? Tack på förhand!


Stoets stam på pappans sida (ignorera prickarna):

....................................................Capitano
............................Capitol I............ Folia
...........Calato
............................Vanessa III........ Landgraf I
....................................................Renaissance
Calano II
(pappa)
............................Caletto II...........Cor De La Bryere
...........Wiebeke II...........................Dekka

............................Carline...............Korenbleem
....................................................Hospital

Stoets morfar trakhenerhingsten Vintas resp stoets mormorsfar Alamo.

Tack på förhand!
 
Sv: Linjeavel

Nu vet jag inte om man får tipsa om paardenfokken, men lägger man till, eller om hästarna finns med så kan man "provbetäcka" och se hur stammen blir, och då ser man tydligt ev linjeavel/linjeavel!
 
Sv: Linjeavel

Skulle du betäcka ditt sto med Cartier så får du bla Capitol 3+4, Landgraf 4+5 och Cor de la Bryere 4+5 om jag räknat rätt. Dvs alla över 6, så det är ingen fara.

Sen kan man ju diskutera om man inte istället för att dubbla alla dessa vill ha in nytt blod. Men nån fara är det inte!

Jag råkade trilla över denna förut och att l låta bli att injeavla på dessa holsteinerhingstar (här Corde och Ramiro) är nästan omöjligt i vissa fall och blir oftast väldigt lyckat:

http://www.sueddeutsche-pferdezuchtverbaende.com/2010/66.php
 
Sv: Linjeavel

Hon är underbar! Gick Falsterbo som 6-åring och senare 1,50. Vägrade dock bli dräktig under två år hos mig men jag har ett barnbarn till henne nu som jag är mäkta stolt över. En systerson ska gå bruksprovet nu, Coignard Katalei! Helt fantastiskt svensk möderne med ston som gått minst 1,40 i många generationer!

Lite off topic! ;)
 
Sv: Linjeavel

Cyllene - tack för tips! Men hur sjutton gör man då? När man ska fylla i där alltså? Jag hittade Calano II i databasen och om vi tar exemplet med Cartier då, hur fyller jag i om man ska göra det där med linjeavel. Det är tre fält
Välj första hingst eller sto:
Välj andra hingst och sto:
Välj tredje hingst och sto:
Jag är som sagt nybörjare.

Sen spontant håller jag med. Varför ska man välja hingst med så mkt samma när det finns så många att välja på. Det är bara det att jag har kollat och kollat och kollat och så fort jag gillar någon så är det en massa samma hingstar... Kanske får gå på "svenskt" helt enkelt för att komma ifrån det där. Eller när vi ändå dryftar hingstval, lite off topic; tips kanske? Önskar högrest hopphingst som ändå rör sig ok och som finns på färskt. Tips kanske?
 
Sv: Linjeavel

Ännu mer "off topic"!

Du vet att gode hoppförärvaren Dragon 465 e. Gaspari - Lansiär också kommer ur denna stostam. Är ju även en av de fyra gula familjerna. Lakka som jag har sett tävla, var ju färgad som likören. Den gren från henne som du har verkar inte ha ärvt gulanlaget, men hur många välpresterande hästar som helst finns i generationerna bakåt.

En annan registreringsfråga gällande Cajsa, har för mig du skrev tidigare att du registrerade henne i Hannoveraner Verband, i vilken del av deras stambok kan hon bli accepterad.
Das Stutbuch ist in drei Abteilungen gegliedert:
* Hauptstutbuch (Symbol H)
* Stutbuch (Symbol S)
* Vorbuch (Symbol V)
 
Sv: Linjeavel

För att räkna ut inavelskofficient så tar du antalet hästar som finns emellan hästen det linjeavlas på, på ditt exempel med Cartier och ditt sto så är det alltså 6 hästar emellan de två ggr Capitol I dyker upp. (Cartier, hans mor Cestion, ditt sto, Calano II, Calato och så klart den tilltänkta avkomman.)

Sen tar du 0,5 * antalet hästar, i detta fallet 6 ggr då, 0,5*0,5*0,5*0,5*0,5*0,5 = inavelscofficienten blir 1,562% (OBS! man får flytta om ,-tecknet :o )
(Anledningen till 0,5 är ju att varje häst nedärver 50% av sina gener)

Som Cyllene skrev så är den gyllene siffran 6, 3+3/2+4/1+5, men även 5 och 7 är OK. Mindre än det rekomenderas väl eg. inte och över 7 räknas inte som linjeavel eftersom det då blir så utspätt.
 
Sv: Linjeavel

Hur långt bak är det ofarligt att dubbla på med samma hingstar? Jag har sett hästar som i 5:e led och bakåt har samma hingst väldigt många gånger. Hur många led bakåt ska man ta hänsyn till när man betäcker ett sådant sto?

Hoppas det inte var för mycket OT nu
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Linjeavel

Japp, Cajsa är reggad i hannover med vanliga rosa papper och om jag nu kommer ihåg rätt så blir det stutbuch hon kan bli intagen i eftersom hon är 75% hannoveranare. Kan dubbelkolla när jag kommer hem!
 
Sv: Linjeavel

Fel, hon blir intagen i Hauptstutbuch. De har tom tagit in mamman e For Feeling i Hauptstutbuch!
 
Sv: Linjeavel

Ännu mer "off topic"!

Du vet att gode hoppförärvaren Dragon 465 e. Gaspari - Lansiär också kommer ur denna stostam. Är ju även en av de fyra gula familjerna. Lakka som jag har sett tävla, var ju färgad som likören. Den gren från henne som du har verkar inte ha ärvt gulanlaget, men hur många välpresterande hästar som helst finns i generationerna bakåt.

Eftersom jag kan så lite m svensk avel så kollade jag upp mödernet jättenoga när jag skaffade Syster Yster och pratade med flera som sett Lakka på den tiden. Så som hon och hennes avkommor förärvt sig är det ju helt otroligt! Det enda som fattas är godkända söner, så det är bara att hålla tummarna. Stall Katalei som uppfödare har verkligen lyckats med hingstvalen och många gånger följt samma röda tråd genom linjeavel på Irco Marco genom olika hingstar!

Det är som sagt var dåligt med gult i "min gren", men jag stötte på en gul dotter till Lakka som fanns i Finland, Kataleis Gyllenlakk e Robin Z. Hon står dock utan namn i bluppen. Det verkar vara många av ättlingarna till henne som är exporterade.
 
Sv: Linjeavel

Till TS: Jag måste tänka lite på vad som kan finnas som är helt fritt från C-blod. Ett alternativ är Fighting Alpha, tittat på honom? Jag behöver själv hingstar fria från Cor de la Bryere i framtiden men har dålig koll på vad som finns inom landet...
 
Sv: Linjeavel

Av ren nyfikenhet kollade jag bara snabbt, men jag hittar bara EN hopphäst anmäld till bruksprovet utan C-blod, och det är den svenska e Robin Z.

Den ovan nämnda Katalei-hingsten har Corde i 6:e led, annars fritt. Men trots allt är han där och spökar... ;)
 
Sv: Linjeavel

Ja du, Cor de la är banne mig med i ALLT :D. Näe men det känns iaf så. Kanske inte är så farligt, men som sagt, kan vara kul och bra med nytt blod. Fighting Alpha har jag inte tittat på alls! Det ska jag göra! Tack för tips! Spännande, men svårt. Förresten, ngn kommentar för övrigt gällande min stos stam? Jag är såååå novis när det gäller avel så det är intressant att höra!
 
Sv: Linjeavel

Inavels kofficienten blir 12,5%, parningen blir ju en 2+2 så det är väl gränsfall, inavel i mångas ögon iom att det är en halvsyskon parning.
 
Sv: Linjeavel

*skratt*

Jag måste verkligen börja läsa ordentligt :angel:

Då får du linjeavel 3+3 men du får det ju dubbelt upp så att säga
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag skulle vilja veta ni har för tanke och erfarenheter gällande några äldre kändare hingstarna och vad som är typiskt hos var och...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: FADressage
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 931
Senast: Vingra
·
Avel Läste en intressant artikel i en hopptidning som trillade ned i min brevlåda. Där gjorde de en stamtavle-analys utifrån flips little...
2
Svar
30
· Visningar
4 057
A
Avel Hej! Jag är ny här och behöver lite tips och svar på min fundering. Jag letar efter hingstar som är - typförbättrare - gångarter -...
2
Svar
26
· Visningar
6 416
Senast: Emsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp