Warfang

Trådstartare
Har hittat perfect match till mitt sto, men då finns Don Schufro två ggr i 4 led, samt även Romancier i 4e och 5e.... Räknas detta öht som linjeavel, eller är det för långt bak? Hur går tankarna om en avkomma med såhär mkt av samma i sig?
 
Har hittat perfect match till mitt sto, men då finns Don Schufro två ggr i 4 led, samt även Romancier i 4e och 5e.... Räknas detta öht som linjeavel, eller är det för långt bak? Hur går tankarna om en avkomma med såhär mkt av samma i sig?

Det är såklart inavel eller linjeavel, men med så låga procentenheter att det är på snudd till försumbart.
Vissa tycler att man inte bör dubbla Don Schufro pga. pungbråck, men ingen av dessa personer har kunnat producera vetenskapligt stöd för detta. Sker dubblingen genom hans söner hade jag sett till att sönerna själva aldrig drabbats av pungbråck.
Jag kommer troligtvis dubbla på DS inom några år, så där har du min ståndpunkt :p
 
Det är såklart inavel eller linjeavel, men med så låga procentenheter att det är på snudd till försumbart.
Vissa tycler att man inte bör dubbla Don Schufro pga. pungbråck, men ingen av dessa personer har kunnat producera vetenskapligt stöd för detta. Sker dubblingen genom hans söner hade jag sett till att sönerna själva aldrig drabbats av pungbråck.
Jag kommer troligtvis dubbla på DS inom några år, så där har du min ståndpunkt :p


Tack för svar ♥️ Jag tycker också att det känns försvinnande lite och som sagt väldigt långt bak. På individnivå är de perfekta för varandra 😉 Intressant att höra om pungbråcket.
 
Som linjeavle brukar man räkna 3+3 eller 2+4,talet ska bli 6,så nej du linjeavlar inte,men individen är linjeavlad.
Räknar man alltid från fölet?
Dvs. om stot har en hingst i andra led, och hingsten en hingst i tredje led. Så blir det från fölet räknat 3+4?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 102
Senast: Ridinglady
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 715
Senast: Niyama
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp