Linjeavel?

Thepa2002

Trådstartare
Halloj!

Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag betäckte på rekommenderade en hingst som jag sedan valde. Det jag nu insett är att mitt sto har Capitol 1 i andra del och hingsten har capitol 1 i tredje led.

Detta betyder att fölet har capitol 1 som 3+4. Fick panik och började googla runt och kom då till sidor om linjeavel. Verkar som att en sammanlagd på 6 ska vara ”ok” men är så skraj att jag fuckat upp totalt.

Någon som har erfarenhet av detta och kan ge mig mer info? Är detta ok eller har jag tänkt fel? Fölet är helt friskt och mår toppen.

Halloj!

Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag betäckte på rekommenderade en hingst som jag sedan valde. Det jag nu insett är att mitt sto har Capitol 1 i andra del och hingsten har capitol 1 i tredje led.

Detta betyder att fölet har capitol 1 som 3+4. Fick panik och började googla runt och kom då till sidor om linjeavel. Verkar som att en sammanlagd på 6 ska vara ”ok” men är så skraj att jag fuckat upp totalt.

Någon som har erfarenhet av detta och kan ge mig mer info? Är detta ok eller har jag tänkt fel? Fölet är helt friskt och mår toppen.
3+4 är ingen fara och Capitol blodet är bra!

Inom "min" ras, islandshäst, anses en inavelskoefficient på 5% vara okej, men helst inte över det. Exempelvis så får det föl jag planerar för mitt avelssto (som ska betäckas i år) en inavelskoefficient på 3,4%. Då är stoets farfars mor och hingstens morfars mor samma individ, samt att det finns ett par hingstar längre bak i stammen som återkommer på mer än ett ställe. I en sluten population som ju islandshästen är blir det ju omöjligt att avla på helt obesläktade individer - har för mig att alla nu levande islandshästar kan härledas bak till endast fem hingstar och det ger ju viss begränsning.

Jag var med på Svenska Hästavelsförbundets digitala seminarium om populationsstorlek och inavel för ett par veckor sedan (kanske fler här som var det?). Ett av budskapen var just att populationsstorleken - alltså hur många individer det finns inom en ras - har stor betydelse för hur man ska tänka kring linjeavel och inavel. Inom en stor "ras" som varmblodig ridhäst, med en öppen stambok och avel i många länder, finns det många alternativ. Även om man väljer en hingst som ökar inavelsgraden i en generation så kan man enkelt sänka den igen i nästa genom att välja helt andra blodslinjer då. I en liten ras med sluten stambok går ju inte det.

För övrigt tycker jag att det är väldigt spännande med de nya sätten att räkna på inavel utifrån antal homozygota genpar, istället för det traditionella sättet att räkna på förekomst av samma hästar inom vissa generationsintervall. Det ger en sannare bild av den genetiska variationen inom rasen.

Jag var med på Svenska Hästavelsförbundets digitala seminarium om populationsstorlek och inavel för ett par veckor sedan (kanske fler här som var det?). Ett av budskapen var just att populationsstorleken - alltså hur många individer det finns inom en ras - har stor betydelse för hur man ska tänka kring linjeavel och inavel. Inom en stor "ras" som varmblodig ridhäst, med en öppen stambok och avel i många länder, finns det många alternativ. Även om man väljer en hingst som ökar inavelsgraden i en generation så kan man enkelt sänka den igen i nästa genom att välja helt andra blodslinjer då. I en liten ras med sluten stambok går ju inte det.

För övrigt tycker jag att det är väldigt spännande med de nya sätten att räkna på inavel utifrån antal homozygota genpar, istället för det traditionella sättet att räkna på förekomst av samma hästar inom vissa generationsintervall. Det ger en sannare bild av den genetiska variationen inom rasen.
Lyssnade också på den och håller med!

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
35 132
Senast: iNHALE
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 775
Senast: Masse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd... 2
Svar
25
· Visningar
3 923
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 306
Senast: Freazer
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 31
  • Cushings syndrom hund

Katt, Andra Djur