S

Svíþjóð

Jóhann Fridgeirsson ur Islandshästen II - träning och avel av Stina Helmersson
Linje avel ger stabilt resultat
"- Gamla hästbönder har alltid vetat att ha en bra hingst som används på ston från samma släkt, inte för nära, men ändå besläktade, har gett mkt fina avkommor. Samma hingst har gett urdåliga avkommor tillsammans med helt obesläktade ston.
Jóhann tar Hólar som exempel. Där fanns bara ston ur Kolkuós-Svadastadir stammen. De tog dit topphingsten Tháttur 772 frá Kirkjubaer, som också har mkt Svadastadir-blod i sig.
Han användes på mycket bra ston och det har väl aldrig blivit så bra avelsresultat på Hólar som de året.
Thrá frá Hólum är en av de avkommorna. Thrá har i sin tur betäckts med Feykir 962 frá Hafsteinnsstödum, som har mkt Kolkuós-Svadastadir i sig. Avkomman är toppstoet Thenna frá Hólum, som bedömdes högst på Landsmót på Vindheimarelum 1990.
- Det finns många exempel på att det blir lyckat resultat när man parar bra hästar med gemensamma nämnare i släkten. Det kan också bli en fin avkomma om man parar två obesläktade topphästar med varandra. Men om man sedan fortsätter och använder den avkomman i avel blir resultaten i regel ostabild i flera generationer."

Det fick mig att fundera.
Vad tycker ni om linjeavel?
 
Sv: Linjeavel

Jag är ganska velig i frågan, men det torde ju vara så att just islandshästen är mera tålig för in- eller linje-avel eftersom det ju inte kommit in nytt blod till ön på åtskilliga hundra år medan det samtidigt varit naturkatastrofer som begränsat antalet (avels)hästar.

Att bedriva linjeavel kräver nog ett väldigt kritiskt beaktande av avkommorna, så att man faktiskt inte sparar allt som kommer fram. Blir det rätt så kan det bli väldigt rätt - men detta gäller också omvänt.

Ett annat mycket känt exempel på linjeavel är hingsten Ofeigur 882 frá Flugumyri vars föräldrar är helsyskon. En gammal artikel om honom finns att läsa här:
http://www.ishest.dk/avlsside/artikel/ofeig882.htm
 
Sv: Linjeavel

Vet inte, men inavel kan väl inte vara så bra?(om inte det är samma sak som linjeavel?):confused:
 
Sv: Linjeavel

Jag är på intet sätt insatt i avel men första reaktionen är ändå att om det är en topphäst så finns det ju fina gener i den, och om man då avlar på långt håll så kan ju de generna sammanföras och då bli ännu bättre?

:confused:
 
Sv: Linjeavel

Det är ju så att man lätt kan få gendubbleringar vid inavel/linjeavel och tyvärr får man det inte enbart av de bra egenskaperna utan även av de dåliga. Sedan beror det ju på vad man klassar som en bra häst. Inte alla har samma uppfattning i den frågan utan det beror ju på vilka egenskaper man är ute efter. Det finns också flera exempel inom både hästavel och annan husdjursavel där total utavel givit ett utmärkt resultat.

Ärligt talat tror jag att det helt beror på vad man har med i bagaget. Vissa blodslinjer verkar vara positivt att linjeavla på medan andra verkar vara rena katastrofen, särskilt avseende lynne men även gångartsmässigt. I vissa fall är verkar två blodslinjer olämpliga att kombinera, men det beror på vilka egenskaper man är ute efter. Ur en annan synvinkel kan det vara en kanonhäst. Ex: 2 ggr har jag kombinerat Bylur frá Kólkuosi med Órri frá Thufu (e Ótur frá Saudarkróki). Båda dessa avkommor har varit något alldeles särskilt. Ranghöga, smarta, kloka, enmanstypen, 4-gångare med enorma gångarter, enormt högresta, känsliga och enormt mycket vilja. Det är vackra hästar med mycket bra gångarter, enorm utstrålning men absolut inget för något annat än mycket duktiga och erfarna ryttare. Härliga tävlingshästar men absolut inga familjehästar. Men de är inte avlade för det syftet heller.

Själv kör jag med utavel och har väldigt goda erfarenheter av det tex ovannämnda kombination. Däremot är jag väldigt noga med att sto och hingst passar varandra i typen. Att betäcka ett sto med en hingst som är totalt annorlunda i typen gör att man får en större variation på avkommorna än om man betäcker med en individ som påminner om stoet och tyvärr så är det få av avkommorna som bara få de delar av sina föräldrar som avlaren önskar. Risken är istället stor att man får en blandning av egenskaper man inte önskade och resultatet blir något som är mindre harmoniskt än föräldradjuren.

Mao går jag efter principen lika barn leka bäst och det ger också det säkraste resultatet. Och det är väl egentligen det som är grundprincipen i skapandet av en linje med vissa egenskaper och eftersom då de olika gårdarna har haft olika ideal så har också islandshästen kommit att variera i typ och att då kombinera olika typer kan ju leda till att avkomman inte blir det man tänkt medan om man väljer två linjer som är lika i typen, där idealet är snarlikt, kan leda till ett mycket positivt resultat.

Det är mitt tänk och min filosofi bakom min avel. Därmed inte sagt att jag följer det slaviskt. Jag går mycket på känsla när jag gör mina kombinationer. Det skall kännas rätt och då brukar det bli ett bra resultat.

Så mitt svar blir: nej jag gillar inte linjeavel som i andra sammanhang klassas som inavel utan jag väljer istället individer som passar ihop. De negativa riskerna för den fysiska och psykiska hälsan anser jag vara för stora. Dessutom skall man komma ihåg att tex nämnda inavlade Ófeigur givit riktiga kanonhästar vid total utavel. Två hästar av samma stam kan vara väldigt olika medan å andra sidan två av olika stam kan vara lika. Dessutom passar jag mig för att förstärka gener som kan vara negativa, dvs man får granska stamtavlorna kritiskt åtminstone tre generationer bakåt. Men då gäller det också att man känner till dessa hästar väl och inte bara går efter bedömningssiffrorna på ett papper som beror av träning, är till en stor % subjektiva, beskriver en dagsform osv.
 
Sv: Linjeavel

Har ni läst boken jag nämnde ovan?
Där pratar iprincip alla gott om linjeavel, så klart börjar man fundera och tänka..
 
Sv: Linjeavel

För mig är Inavel typ helsyskon med helsyskon medans linjeavel kan vara halvsyskon / halvsyskon.
Det är jättesvårt att förklara.
Egentligen är alla islandshästar mer eller mindre inavlade med tanke på alla hästar (island) som dog under ngt vulkanutbrott, överlevarna har ju blivit grunden till det "nnya" hästarna.
Somsagt, läs gärna Islandshästen II.
Det gjorde det mkt klarare för mig.
 
Sv: Linjeavel

Men om man betäcker en hingst med sin mamma, vad är det då??
 
Sv: Linjeavel

Incest? Det var ett krångligt ord :crazy:

Min häst's farfar har betäckts med sin mamma (Terna frá Kirjubae).
Avkomman blev Tvifari frá Kjartansstödum, mina hästs pappa.
Är incest något bra alternativ?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Linjeavel

Sen tror jag inte hingsten gör det "frivilligt"
På Island när dom går fritt så "lämnar" hingsten mamman och "mammans grupp" och lever med de andra unghästarna innan de själva blir en s.k haremhingst.
Hoppas jag kom ihåg det rätt ;)
 
Sv: Linjeavel

Poplan skrev:
Incest? Det var ett krångligt ord :crazy:

Min häst's farfar har betäckts med min mamma (Terna frá Kirjubae).
Avkomman blev Tvifari frá Kjartansstödum, mina hästs pappa.
Är incest något bra alternativ?
Det är ju samma sak med Pappor(människor) som förgriper sig på sina döttrar, det är incest
 
Sv: Linjeavel

Svíþjóð skrev:
Det är ju samma sak med Pappor(människor) som förgriper sig på sina döttrar, det är incest

Ucsh, det lät ju skrämmande.
Men i det här fallet var det ju det ju en mamma och inte en pappa. Så isåfall måste det har varit barnet som förgrep sej på mamman ?
 
Sv: Linjeavel

hmm...hingstarna har oftast inget emot att sätta på sina mödrar eller döttrar. men det bör ju inte göras för det.

/Malin
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp