Bukefalos 28 år!

Linjegångare

anna_anna

Trådstartare
Idag körde jag russet med dom stora hästarna så kuskarna kunde se hur hon travar (ni som läst min andra tråd vet att hon inte travar bra)
Jag hann ungefär ett varv innan en av kuskarna kör upp jämsides och säger:

-Du har en extrem linjegångare! Det är därför hon travar så!

Har aldrig hört ordet linjegångare förut. Jag körde på som vanligt, het häst som ska springa först och som inte släpper förbi varmbloden men det är något som stör henne. Hårda vägar går bra, men när det blir geggigt så känns det som hon galopperar sig fram.

Så nu till min dumma fråga, hur ska en extrem linjegångare balanseras? Hon går med vanliga travskor runt om.
 
Sv: Linjegångare

Eftersom en linjegångare inte breddar så kanske din häst har platsproblem? Prova att lätta och/eller vänd på skorna fram så hon hinner undan bättre så kanske jobb travar bättre också, om det är platsen som är problem. Man kan alltid testa och se vad som händer. Prova alu antingen vanliga eller alu öppen tå.
 
Sv: Linjegångare

Vad är plastproblem? Precis, hon breddar nästan ingenting.
Fick tag i första ägaren nu (ej hon som äger nu), jätte trevlig och hjälpsam.
Russet har gått med halvrunda skor fram och tyngre ridskor i en strl större så dom blir längre med grepp bak. Och du nämnde också halvrunda så jag hoppas vi är på rätt spår:) Hon knackar även skor något otroligt. Sen känns det som att hon slirar med bakbenen, får inget fäste.
Jag som trodde att det skulle vara "enkelt" att ha russ, men tji fick jag ;)
 
Sv: Linjegångare

Hon knackar skor för att hon inte hinner undan fram, får inte plats. Platsproblem :) halvrunda gör att de rullar över snabbare, öppen tå rullar de över ännu snabbare av. Men tex en lättare halvrund tvärtå tillsammans med en tyngre greppsko bak kanske räcker gott och väl för din häst. Omöjligt att veta utan att ha sett den. Du måste prova dig fram.

Men jag hade börjat med en tyngre greppsko bak och sedan en lätt tvärtå fram. Halvrund på det ännu bättre. Och sedan korrigera efter hur hon känns. :)

Känns hon ändå inte helt ok, slå på en öppen tå aluminium och se vad som händer.

man måste experimentera lite med att hitta en passande balans. Det är ofta inte gjort i en handvändning, framförallt inte på ponny och många kallblod. De är ofta linjegångare och får platsproblem :)
 
Sv: Linjegångare

Tack!:D Har skickat PM till dig!
Läste plast istället plats, därför jag inte fick ihop det:o
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 110
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 694
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 788
Senast: Nahar
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 473
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp