Linkörning med draghund

PathOfClovers

Trådstartare
Slog på TV:n och det är SM-veckan som idag handlade om linkörning med draghund; längdskidor med hund. Jag blev lite nyfiken och har lite frågor om nån vet!

Jag skulle ju utan att ha tittat på detta gissa att olika slädhundsraser skulle vara överrepresenterade, men nästan alla hade korthårig Vorsteh eller liknande blandras. (Förutom en skitsöt engelsk setter som mest såg förvirrad ut och var lite rädd för publik och kameror osv) Jag googlade lite och har fattat det som att de tävlar i tre olika kategorier; A - stående fågelhund och blandraser, B - renrasiga hundar förutom stående fågelhund, dobermann och husky, C - Dobermann och Husky. Och då räknas A som de långsammaste och C som snabbast, eftersom det står att har man blandat spann om man kör flera hundar räknas hela spannet efter den snabbaste, tex en C-hund och resten B = C-spann.

Varför tävlar man då SM med den ”långsammaste” kategorin? Och Dobermann och husky i samma grupp, de känns ju så olika? Eller? Finns det inte andra slädhundsraser som är mer lik husky än Dobermann och ska de i så fall tävla i kat B då istället? Någon som har koll på sporten och vill berätta lite? :)
 
Nä, A är snabbast. B bör vara långsammast. Skulle jag starta min schäfer och min fralla i samma tävling skulle de hamna i samma kategori.
SM i nordisk stil är ju väldigt korta distanser och då behöver man farten som tex vorsteh har. Många är sk greysters, dvs blanding greyhound-vorsteh.
När det är riktiga långlopp är de klassiska draghundarna som husky osv det som gäller.

1548949148652.png
 
Nä, A är snabbast. B bör vara långsammast. Skulle jag starta min schäfer och min fralla i samma tävling skulle de hamna i samma kategori.
SM i nordisk stil är ju väldigt korta distanser och då behöver man farten som tex vorsteh har. Många är sk greysters, dvs blanding greyhound-vorsteh.
När det är riktiga långlopp är de klassiska draghundarna som husky osv det som gäller.

Visa bifogad fil 24706
Åh tack för svaret!
Jag hittade ju denna texten:

Tävlas det med ett blandat spann bestämms gruppen efter den snabbaste hunden. Finns det ex en C hund i spannet och resterande B hundar går du i C gruppen.

På draghundar.se och då tolkar jag det som att C är snabbare än B iaf..? :down: Och då tänkte jag att A då skulle vara ännu långsammare :laugh: Men att vorsteh-hundarna är snabbast på kortare sträckor och husky mer uthålliga låter ju logiskt! Men Dobermann då, är de likvärdigt uthålliga som husky? :confused:
 
Åh tack för svaret!
Jag hittade ju denna texten:

Tävlas det med ett blandat spann bestämms gruppen efter den snabbaste hunden. Finns det ex en C hund i spannet och resterande B hundar går du i C gruppen.

På draghundar.se och då tolkar jag det som att C är snabbare än B iaf..? :down: Och då tänkte jag att A då skulle vara ännu långsammare :laugh: Men att vorsteh-hundarna är snabbast på kortare sträckor och husky mer uthålliga låter ju logiskt! Men Dobermann då, är de likvärdigt uthålliga som husky? :confused:

Kan tipsa om att det går fler klasser imorgon förmiddag, om man vill se. Startar 10:30.
 
Åh tack för svaret!
Jag hittade ju denna texten:

Tävlas det med ett blandat spann bestämms gruppen efter den snabbaste hunden. Finns det ex en C hund i spannet och resterande B hundar går du i C gruppen.

På draghundar.se och då tolkar jag det som att C är snabbare än B iaf..? :down: Och då tänkte jag att A då skulle vara ännu långsammare :laugh: Men att vorsteh-hundarna är snabbast på kortare sträckor och husky mer uthålliga låter ju logiskt! Men Dobermann då, är de likvärdigt uthålliga som husky? :confused:
Nej, de är snabbare men inte lika uthålliga skulle jag tro.

Jag har ett minne av att dobermann gick med övriga hundar förr men var så överlägsna de andra (förutom husky etc) att de fick byta grupp och så har det fortsatt vara så typ. Numera tävlas de ju inte så mycket i drag men de brukar vinna de klasser de ställer upp i på SM.
 
Nej, de är snabbare men inte lika uthålliga skulle jag tro.

Jag har ett minne av att dobermann gick med övriga hundar förr men var så överlägsna de andra (förutom husky etc) att de fick byta grupp och så har det fortsatt vara så typ. Numera tävlas de ju inte så mycket i drag men de brukar vinna de klasser de ställer upp i på SM.
Det låter ju som en trolig anledning faktiskt! Tack för info :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Söker en atletisk soffvärmare :crazy: Det som önskas *atletisk nog att hänga med på löprundor, cykelrundor och turer med längdskidor...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Jag har funderat ett bra tag nu på vad nästa hund skall bli för ras och ju mer jag funderar ju mer förvirrad blir jag. Så nu tänkte jag...
Svar
7
· Visningar
943
Senast: Minta
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 675
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp