Lippo dressyrsadel

Viccans

Trådstartare
Är det nån som vet hur bommen ser ut på Lippo Jessica PRO och Lippo Vanessa?
Funderar på att skaffa en sån då jag hört mycket gott om dom, men ingen sadelprovare nära har Lippo sadlarna.
Hästen är bred över manken och har platt/bred rygg som är lätt svängd, blir rakare vid arbete men inte spikrak.

Har ni nått tips på nån annan dressyrsadel som kan passa annars? Är inte lätt att hitta till den ryggen och jag vill gärna ha så jag kan byta koppjärn. Hästen har idag en Crown/Ideal Gimli bomvidd 33.
 
Jag har en Lippo Vanessa till min häst som har en hyfsat rak och takformad rygg med ganska markerad manke.
Försökte lägga in en bild men Photobucket vill inte samarbeta just nu. :)
 
Jag använde en Lippo Jessica Pro till mitt Lipizzaner-sto. Nu är hästen såld, men sadeln har jag kvar.
Hennes rygg var nog ungefär som den du beskriver - bred över manken, platt/bred över ryggen och något svängd. Jag använde det bredaste koppjärnet för det mesta. Både hästen och jag trivdes med sadeln.
 
Ni som har lippo, jag har en vanessa och jag har sedan järn byte fått probem med att den glider isär i framvalvet . Nån mer som har samma ? Den är ju nitad med små stift.
 
Har en Lippo Vanessa till min häst som är rak och rund över ryggen! En av de skönaste sadlar jag ridit i och sitter väldigt bra i den.
Har för mig att järnet i min sadel satt med någon skruv? Har inte bytt själv utan min sadelprovare fixar det när hon gör kontroller av hästen.
 
Ni som har lippo, jag har en vanessa och jag har sedan järn byte fått probem med att den glider isär i framvalvet . Nån mer som har samma ? Den är ju nitad med små stift.
Hur menar du med att den glider isär?

På min Lippo Jessica så bytte man koppjärn genom att lossa fyra skruvar (två på var sida framvalvet). Men man fick kolla så att de fäste ordentligt där de skulle när man sedan skruvade i dem igen. Ha lika bra stadga och stabilitet i sadeln oavsett hur många gånger jag bytte järn :)
 
Hur menar du med att den glider isär?

På min Lippo Jessica så bytte man koppjärn genom att lossa fyra skruvar (två på var sida framvalvet). Men man fick kolla så att de fäste ordentligt där de skulle när man sedan skruvade i dem igen. Ha lika bra stadga och stabilitet i sadeln oavsett hur många gånger jag bytte järn :)
Min sadelmakare bytte åt mig så jag gjorde det inte själv. Det är själva framvalvet som glider isär, så man ser stiften . Hon slog i dem igen men sa att det kan glida isär igen om det redan gjort det en gång. och det är precis det som hänt igen. Det kanske inte har ngt med att järnet är bytt det vet jag ju inte .

Så här blir det. inte lika mycket nu dock, bilden är från första gången det hände.

mobiluppladdning_5bd99f292a6b226b63fae5a7.jpg
 
Ok, då förstår jag. Så blev det aldrig på min sadel, trots att jag bytte järn flera gånger. Svårt att säga vad det kan bero på.
 
Ok, då förstår jag. Så blev det aldrig på min sadel, trots att jag bytte järn flera gånger. Svårt att säga vad det kan bero på.

Nej hon hade heller inget bra svar mer än att det kan bli så på vissa , lite tråkigt . Inget sol stör eller går sönder men ser ju inte så tjusigt ut .
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
839
Utrustning Har nyligen fått en Lippo Jessica Pro utprovad och den ligger faktiskt helt perfekt på min lilla pålle. Rider mest dressyr men tänker...
Svar
0
· Visningar
578
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
674
Senast: Sebastian
·
Utrustning Hej alla ni med Equipe-sadlar! Jag har en häst med rak och bred rygg som jag så gärna skulle vilja hitta en Equipe hoppsadel till. Han...
Svar
0
· Visningar
684
Senast: Scs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Masked Singer 2024
  • Min ekonomi

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp