Lippo tömkörningsgjord

Jag kan tipsa om DriveOuts syntet tömkörningsgjord! Helt suverän passform om man inte har megabred häst! Är utformad som en traditionell tömkörningsgjord men till skillnad mot dom vanliga billiga med konstig utformning på ryggbågen så följer denna ryggen perfekt, trycker absolut inte någonstans men lämnar ändå ryggraden fri.
Är denna gjord ”fast” eller flexibel över ryggen? Alltså fast som en lädergjord av samma modell eller mjuk så att den breddar sig om man har en rund och platt rygg? Fattar du min fråga? 🙈
Jag har en Globus i läder som jag haft i många år och som funkat bra på mina hästar. Men på nya ponnyn som är som en tunna över ryggen så funkar den inte och jag letar efter ett inte allt för dyrt alternativ som ändå ligger stilla och bra. Tänkte att denna kanske skulle kunna funka om den är mjuk så den anpassar sig efter ryggen.
 
Är denna gjord ”fast” eller flexibel över ryggen? Alltså fast som en lädergjord av samma modell eller mjuk så att den breddar sig om man har en rund och platt rygg? Fattar du min fråga? 🙈
Jag har en Globus i läder som jag haft i många år och som funkat bra på mina hästar. Men på nya ponnyn som är som en tunna över ryggen så funkar den inte och jag letar efter ett inte allt för dyrt alternativ som ändå ligger stilla och bra. Tänkte att denna kanske skulle kunna funka om den är mjuk så den anpassar sig efter ryggen.
Den är som en riktig tömkörningsdäckel alltså med stålbåge. Men passformen är superb! En i stallet som annars bara kör på Tärnsjö är jätte imponerad!
 
Den är som en riktig tömkörningsdäckel alltså med stålbåge. Men passformen är superb! En i stallet som annars bara kör på Tärnsjö är jätte imponerad!
Aha. Min Globus blir alldeles för smal för ponnyn så risken är att denna också blir det då...
 
Aha. Min Globus blir alldeles för smal för ponnyn så risken är att denna också blir det då...
På vilket sätt är Globusen för smal? Jag tycker dom är konstigt formade vid ryggdelen, liksom dom flesta billigare gjordar! Jag ritade lite för att försöka förklara hur jag tänker.. På globusgjorden så är däckeln så svängd så allt tryck hamnar nära ryggraden medans ut på sidorna blir det inget tryck alls. Min gjord är mer rund i formen så följer min hästs rygglinje perfekt samtidigt som manken går fri. Övre bilden är Globusgjorden och undre min gjord
20200509_144944.jpg
. Gjorde även en egen bild för att illustrera ännu tydligare vad jag menar. 😉🧐🙈
Sedan fungerar inte min gjord på jätte breda hästar då järnet är relativt smalt men min häst är ju samtidigt inte jätte liten.
 
På vilket sätt är Globusen för smal? Jag tycker dom är konstigt formade vid ryggdelen, liksom dom flesta billigare gjordar! Jag ritade lite för att försöka förklara hur jag tänker.. På globusgjorden så är däckeln så svängd så allt tryck hamnar nära ryggraden medans ut på sidorna blir det inget tryck alls. Min gjord är mer rund i formen så följer min hästs rygglinje perfekt samtidigt som manken går fri. Övre bilden är Globusgjorden och undre min gjordVisa bifogad fil 50449. Gjorde även en egen bild för att illustrera ännu tydligare vad jag menar. 😉🧐🙈
Sedan fungerar inte min gjord på jätte breda hästar då järnet är relativt smalt men min häst är ju samtidigt inte jätte liten.
Tack för superbra beskrivning! 😁👍🏻
Kanske ska beställa en ändå för att testa. Hon är bred och rund, som en tunna även om hon inte är överviktig på något sätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 498
Senast: axel
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 405
Senast: Popcorn
·
T
Utrustning Jag ska köpa en ny tömkörningsgjord. Jag har en enkel från H**ks utan bom som funkar sådär. Den vill gärna snurra runt och glida fram...
Svar
12
· Visningar
1 441
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp