Lippo tömkörningsgjord

Lemeie

Trådstartare
Någon som provat och kan utvärdera den?

Har haft en Globus Deluxe som jag nyligen sålde för att jag upplevde den för hård och stel. Tänkte köpa Lippo Supreme istället men har blivit tveksam till om det verkligen är bekvämt för hästarna med en enkel smal bukgjord?

Tärnsjö eller specialbeställd känns inte aktuellt då jag mest ska ha den för longering och igångsättning av en unghäst som ska ridas in till våren.
 
Skulle du kunna mäta avståndet mellan punkterna där bågen fäster i gjorden? Jag funderar på att köpa en sån men jag är rädd för att bågen ska vara för liten. Tack om du ids!

Om du förklarar lite mer ska jag mäta, men förstår inte riktigt vilket mått du vill ha
 
Jag har en lädergjord från Börjes nu som jag absolut är nöjd med, men funderar ändå lite på att uppgradera mig.. tömkör och longerade mycket, så använder den ett par gånger i veckan.

Svårt att bestämma mig för om det är nödvändigt bara, eller om jag ska vänta tills den andra blivit utsliten.

Någon mer som har lippogjord och kan recensera?
 
Tack! Jag kan jämföra med kompisens AE-gjord som ligger bra på min häst. Globusgjorden med båge hade alldeles för liten båge för min häst, så är den i den i den storleken kommer det inte att funka. Även om det är annat som spelar in också. Det är ju givetvis en chansning ändå :)
 
Jag har en lädergjord från Börjes nu som jag absolut är nöjd med, men funderar ändå lite på att uppgradera mig.. tömkör och longerade mycket, så använder den ett par gånger i veckan.

Svårt att bestämma mig för om det är nödvändigt bara, eller om jag ska vänta tills den andra blivit utsliten.

Någon mer som har lippogjord och kan recensera?
Jag tycker det är mycket pengar att lägga på en gjord :o
 
Tack! Jag kan jämföra med kompisens AE-gjord som ligger bra på min häst. Globusgjorden med båge hade alldeles för liten båge för min häst, så är den i den i den storleken kommer det inte att funka. Även om det är annat som spelar in också. Det är ju givetvis en chansning ändå :)

Ska mäta som sagt. Det är inte jättehög båge man svårt veta hur den blir på hästen, jag har ju en med rejäl manke så blir spännande att prova..
 
Och jag som generellt tömkör lite tyckte det var helt rimlig summa lägga på en gjord som INTE riskerar att nypa hästens muskler. AE gjorden hade jag inte köpt dock.
Alla gör som de själva känner. Men skulle jag köpa en så dyr tömkörningsgjord skulle budget för sadeln minska kraftigt och jag lägger hellre på en riktigt bra sadel.
 
Min ponny har ELT på sadeln och smal bukgjord på däckeln (AE) och beter sig likadant med bägge så för henne verkar det inte spela någon roll.
 
Alla gör som de själva känner. Men skulle jag köpa en så dyr tömkörningsgjord skulle budget för sadeln minska kraftigt och jag lägger hellre på en riktigt bra sadel.

Jag tror inte jag riktigt är med - eller talar vi om olika gjordar? 2600 kr minskar ju absolut en sadelbudget. Men kraftigt?
(Min frökens dressyrsadel kostade som tio gjordar så det hade då minskat budgeten med en tiondel..)

Sen menar jag absolut inte att man minsann ska lägga si eller så på varken en sadel eller gjord. Jag har haft billigare gjord förut helt enkelt för jag nästan aldrig tömkörde. Då känns det poänglöst lägga tusenlappar på en gjord som används två gånger per år typ
 
Jag tror inte jag riktigt är med - eller talar vi om olika gjordar? 2600 kr minskar ju absolut en sadelbudget. Men kraftigt?
(Min frökens dressyrsadel kostade som tio gjordar så det hade då minskat budgeten med en tiondel..)

Sen menar jag absolut inte att man minsann ska lägga si eller så på varken en sadel eller gjord. Jag har haft billigare gjord förut helt enkelt för jag nästan aldrig tömkörde. Då känns det poänglöst lägga tusenlappar på en gjord som används två gånger per år typ
Mina 2 sadlar och tömmkörningsgjord kostade 10000kr totalt så att ngn inte vill lägga 2500kr på en gjord ser jag som förklarligt ^_^.
Har en mjuk gjord och tömmkör ca 3ggr veckan med den, så länge den är rätt spänd så varken rullar den runt eller hamnar på manken :).
Använt globus lädergjord några gånger och enda bra med den var att den hade fler ringar än min gamla longerdäckel hade, klämde lite iom kantiga bossor och gav skav på armbågarna på min gamla häst :/, så föredrar helt klart mjuka gjorden jag har nu :).
 
Jag tror inte jag riktigt är med - eller talar vi om olika gjordar? 2600 kr minskar ju absolut en sadelbudget. Men kraftigt?
(Min frökens dressyrsadel kostade som tio gjordar så det hade då minskat budgeten med en tiondel..)

Sen menar jag absolut inte att man minsann ska lägga si eller så på varken en sadel eller gjord. Jag har haft billigare gjord förut helt enkelt för jag nästan aldrig tömkörde. Då känns det poänglöst lägga tusenlappar på en gjord som används två gånger per år typ
Jag menar att min budget för sadel är max 10tkr, att skulle jag köpa en tömkörningsgjord för 3 tkr gör att jag skulle behöva ta av sadelbudgeten.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 486
Senast: axel
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 398
Senast: Popcorn
·
T
Utrustning Jag ska köpa en ny tömkörningsgjord. Jag har en enkel från H**ks utan bom som funkar sådär. Den vill gärna snurra runt och glida fram...
Svar
12
· Visningar
1 440
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp