Bukefalos 28 år!

Lita på annans hund, lite lyxproblem...

makarontanten

Trådstartare
Lite konstig rubrik, och jag kan helt enkelt lämna hunden själv ett par timmar, varav lyxproblemet.

Men... Vi är bjudna på glöggfest hos "nattmatten" nästa helg och tanken är att vi även ska kunna ta med hundarna ( vi är 4 hundägare och två eller tre personer utan hund).

Nattmatten bor bara 3 hus ifrån mig, jag har alltså nära hem och kan alltså lämna hunden hemma och gå hem och rasta, men det är ju alltid härligt om de kan vara med. 3 av hundarna ( varav en är min) vet jag till 100 att de funkar ihop både inne och ute, men den 4:dje är jag rätt osäker på. Det är en schäferkorsning ( tror det är rottis eller labbe i den också). Det är en hanhund som bitit förr ( dock hanhundar) med allvarliga skador till följd och trots att jag har tik, hundarna har träffats utan gruff ute, så är jag lite osäker.

Min hund är lite "på". Det vill säga att hon gärna inte går undan om den andre hunden visar missnöje vid lekinviter, hon är också lite osäker och visar ragg vid nya hundar. Kanske ett dåligt kroppspråk helt enkelt.

Denne hunden och min hund, har alltså träffats några gånger ute, med koppel på ( tror min var okopplad vid något tillfälle när hon var valp). Det har inte hänt något mellan dem, men jag vet också att min förra hund ( också tik) fick utfall mot sig förr i tiden när de möttes ute av denna hund. Helt enkelt litar jag inte på honom till 100%. Vågar man låta 4 hundar träffas inomhus på denna fest eller är hela tanken totalt dum bara?

Säkerhet i första hand, men som sagt, det är roligare att ta med, och slippa lämna ensam..
 
Senast ändrad:
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

Jag hade provat att ta med henne. Funkar det inte har du ju nära hem så du kan gå hem med henne. Eller så tar du med ett kompostgaller så hon eller den andre kan vara i ett annat rum.
Varför tycker du hon har ett dåligt kroppspråk?
 
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

Lämna hunden hemma i lugn och ro så riskerar du inte att den blir skadad.
 
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

Hade det varit typ en grillfest utomhus hade jag sagt ta med hunden!
Inomhus kanns det dock bara bokigt.
Kommer du kunna slappna av?
Kommer hundarna kanna av den annorlunda spanningen av att du (och ev andra) inte litar pa hunden?
Ar det vart modan att behova ha ogon I nacken och inte kunna njuta fullt ut av sallskapet bara for att ta med hunden?

Hundarna kommer ju inte direct kunna leka etc inomhus och jag kan tanka mig att fler situationer uppstar inomhus an ute dar det finns mer utrymme.

Ar det nattmjattens hund? Om inte kanske agaren bestammer sig for att inte ta med sin och du kan hamta din egen.
Var forra tik hade hog integritet och vi tog sallan med henne pa tillstallningar trots att hon funkade super med alla manniskor. Om hon var med sov hon I bilen medans vi festade, at etc. Det var ett betydligt store problem att varenda en av vara hundagande bekanta skulle ta med sina ouppfostrade hundar till oss da vi hade gard. De tjafsade med var hund, stal mat, hoppade pa moblerna, jagade hastarna osv.
Kom ihag att vad manga andra tycker "funkar bra" kan I dina ogon vara fullkomligt katastrof. Sa ar det oftast for mig.
 
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

Jag hade absolut lämnat hunden hemma! På en fest är det ju meningen att man ska slappna av och ha roligt, inte att man ska behöva gå runt och vaka över hunden.
 
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

Jag hade provat att ta med henne. Funkar det inte har du ju nära hem så du kan gå hem med henne. Eller så tar du med ett kompostgaller så hon eller den andre kan vara i ett annat rum.
Varför tycker du hon har ett dåligt kroppspråk?

Den andre hunden, har alltså bitit tre hundar innan ( förvisso hanhundar, men ändå), varav en så pass illa att den fick ligga inne på djursjukhuset nästan en vecka och ingen visste om den skulle klara sig.

Angående kroppspråket så är det som jag skrev. Hon raggar, "blåser upp" sig och ger allmänt ett "tufft" uttryck, trots att hon egentligen är lite osäker i situationen istället. Tanken är väl om den andre hunden reagerar på hennes kroppspråk och blir sur på hennes "uppblåsthet". Hundar hon känner gör hon likadant med, men de vet ju på något sätt att hon bara är sådan och bryr sig inte. Hehehe, kan inte förklara bättre, men hon är som en cementklump när hon far fram:D...Hon är ju också väldigt lekfull och tar inte alltid ett nej från den andre hunden, utan fortsätter att vara "på" och vill leka ändå. Också en situation jag känner kan bli för mycket för den andre hunden om han tröttnar..

Men som du skrev, jag kan ju alltid gå hem med henne, men vill inte ha slagsmål innan ( och särskilt när den andre är så mycket större)..
 
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

Lämna hunden hemma i lugn och ro så riskerar du inte att den blir skadad.

Sant, men samtidigt ger det hunden tillfälle att umgås både med andra hundar och slippa vara själv på kvällen. Det ger mig en mer avslappnad attityd än att hålla koll på klockan av att hunden ska ut och rastas och vart hemma si och så länge. Jag tar gärna med henne där jag kan :-)
 
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

Jag hade absolut lämnat hunden hemma! På en fest är det ju meningen att man ska slappna av och ha roligt, inte att man ska behöva gå runt och vaka över hunden.

Hade lugnt kunnat slappna av med hundarna om det inte var för denne hund vi pratar om. Vi andra har träffats många gånger och det finns inga problem mellan oss. Fest eller inte, vi alla träffas regelbundet och vill att hundarna ska göra detsamma när vi umgås så att vi slipper lämna dem själva hemma även om vi kan :)
 
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

Om hon är för burdus gentemot andra hundar kanske du kan stötta den andra hunden genom att koppla upp din hund en stund och platsa den. Min rottis brukar jag få platsa ibland om jag upplever henne som för på, på andra hundar. Lyssnar man inte på den andra hunden så får man inte vara med och leka helt enkelt.
 
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

Fast vi alla känner varandra ( hundar som ägare). Alla hundar leker inomhus, har ben och leksaker, kan samsas och är fina mot varandra.

Den hund jag diskuterar, har dock inte vart med de andra i detta gäng när alla är med samtidigt ( alla har träffats innan, men i olika sammanhang, och det har gått bra). Det handlar om en kastrerad hund, två okastrerade hanar och min tik då. Oftast brukar det ju gå bra med tik och hanhundar, men man vet ju aldrig...

Och ja, jag slappnar av mer när jag är med min hund än lämnar henne själv, även om jag behöver ha koll :)
 
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

Jag tycker ändå inte det är värt risken. Det finns inte en chans i världen att jag hade släppt ihop min hund med en slagskämpe, särskilt inte inomhus! Ni får väl turas om att ha med er hundarna.
 
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

Håller med. Ts: Är det för din skull eller för hundens skull du så gärna vill ta med den? Ofta är det ägaren som har svårt att skiljas från sin hund istället för tvärtom ...
 
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

Jag tycker ändå inte det är värt risken. Det finns inte en chans i världen att jag hade släppt ihop min hund med en slagskämpe, särskilt inte inomhus! Ni får väl turas om att ha med er hundarna.
Instämmer, speciellt inte om jag fattade saken rätt att hundarna leker inomhus.
Det kan vara rätt skönt att slippa oroa sig för hundbråk och din hund far inte illa av att vara hemma.
 
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

Fest eller inte, vi alla träffas regelbundet och vill att hundarna ska göra detsamma när vi umgås så att vi slipper lämna dem själva hemma även om vi kan :)

I så fall tänker jag att det handlar om mer än bara denna kvällen. Och då skulle jag planera för att hundarna introduceras för varandra på ett annat sätt. Ta en lång promenad tillsammans och umgås på neutral mark. Se hur det går. Lägg en bra grund för att kunna umgås med hundarna inte bara just nu utan även i framtiden.
 
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

I så fall tänker jag att det handlar om mer än bara denna kvällen. Och då skulle jag planera för att hundarna introduceras för varandra på ett annat sätt. Ta en lång promenad tillsammans och umgås på neutral mark. Se hur det går. Lägg en bra grund för att kunna umgås med hundarna inte bara just nu utan även i framtiden.

Jag vet inte om jag uttrycker mig klumpigt, men alla hundar funkar ihop inomhus som utomhus, vi har träffats och umgås allihopa:)

Det är dock en hund i sammanhanget, schäferkorsningen och min ( endast dessa två är inblandade i det hela) som inte har träffats INOMHUS innan. De andra vet vi att det funkar med, hur eller hur. Jag är alltså endast orolig för just denne hund, då han också är den som bitit innan. Alla 4 har alltså träffats, lekt, vart med innan, men just min och denne har inte träffats inomhus innan.
 
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

Kan ni inte ha hundarna i olika rum med kompostgaller emellan?
Annars hade jag lämnat hemma om jag inte litat på någon av hundarna som var med.
 
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

Om det inte är schäferhundens matte ni ska till så tycker jag att schäfern ska stanna hemma, om det är den som ställer till problem så förstår jag inte varför ni andra med fungerande hundar ens ska behöva fundera över att lämna hunden hemma.
 
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

Håller helt med. Det är problemhunden som borde stanna hemma, och ägaren borde inse detta av sig själv.

Men det kan ju finnas olika anledningar till att den kommer, t.ex att den inte kan lämnas ensam hemma.

Om schäfern ändå kommer, tycker jag inte att du ska ta med din hund. Det är dumt att riskera något, och eftersom du uppenbarligen är orolig, riskerar du dessutom att påverka din hund med din oro, och därmed kanske provocera fram just den situation du vill undvika. Många hundar är väldigt känsliga för ägarens sinnesstämning, och märker direkt av spänningar i luften.

Varför ta risken, när din hund ändå klarar av att vara ensam några timmar? Du har förmodligen trevligare på festen utan oron för hundbråk.
 
Sv: Lita på annans hund, lite lyxproblem...

Då skulle jag göra det först på någon neutral plats. Är det schäferkorsningens hem ni ska till?

Nej, det är till "våran" nattmatte vi ska till. Hon har en kastrerad hane ( jack russel) och min hund och hennes funkar naturligtvis kanon ihop = min bor ju där när jag jobbar;).

Den andre, en okastrerad liten pappillonhane funkar också ihop med jack russelns och min, de har umgåtts mycket alla tre flera gånger.

Schäferkorsningen har träffat alla hundarna var för sig, och det har gått bra alla gånger, men de har aldrig träffats alla fyra tillsammans, och det är där mitt orosmoment ligger hos just denna hund.

Tanken är att vi ska ha en trevlig kväll allihopa och med hundar, och det känns tråkigt att lämna min hemma om det inte behövs.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 065
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 765
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 853
Senast: Nota
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 359
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp