Lite besviken på dagis....

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Alltså, vi har egentligen världens underbaraste dagis, så jag borde inte klaga... men vi var på föräldramöte idag (min man och jag) och de berättade om saker de planerade inför våren nu, och det var bla två dagar inbokade i ishallen, och så funderandes det på teater osv.

Jag och gubben började prata på vägen därifrån om det hela och vi båda hade reagerat på samma sak.
Alla aktiviteter är för de äldre barnen (det är ett dagis med barn mellan 2-6 år) men inget speciellt för de små.
Vi som har de små barnen, det är väl 5 barn som är under tre år, ingen majoritet (det är 18 barn på avdelningen) men vid tex ishallsbesöket så måste ju en personal se efter de små som inte kan åka skridskor... varför inte ta de små och den personalen och gå till en lekpark eller vara kvar på dagis??? Om det är bussåkningen det handlar om kan jag fixa så att de får åka liten buss till lekparken...

Vi kanske överreagerar för att vi har en liten som inte är speciellt intresserad av sådana saker, sitta still och kolla på teater skulle han inte uppskatta, han är för liten (2½) för att förstå handlingen (tycker jag) och uppskatta det så som de äldre barnen gör.

Jag tycker att det är jättekul att de gör saker med barnen och inte bara är på gården, det är en jättefin gård, men visst är det kul att göra något annat, men när de gör "storbarnssaker" så borde väl småbarnen få ha sitt "småbarnskul" någon annan stans än springa å klättra på läktaren i ishallen??!!
Ja nu är jag lite hård, för jag vet inte vad de har tänkt sig alls med de små barnen, ska fråga det imorgon när jag hämtar honom från dagis... men troligtvis behövs personal som hjälper till på isen...

Hur gör de på era dagis, eller hur har de gjort vid utflykter?
Har de små barnen fått gjort andra saker än de stora?
Det här är ju då nackdelen jag har sett med att ha "mixade" dagis... (enda hittills...) :smirk: Men allt är väl inte 100% rätt antar jag... :crazy:
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Faktiskt är det en av sakerna som vårat dagis har lyckats med... Att ha aktiviteter för alla åldrar, visserligen har jag inte hört något om ishall och dyl men de har ju uppspolad is strax utanför gården...

Men annars så har de varje vecka skogsutflykter, de små gör en kortare utflykt med fika, de större få vara med och laga mat ute, vilket är mycket uppskattat.
Samma sak när det gäller teater och musik, de försöker anpassa efter åldrar och de som är för små får stanna kvar på dagiset och ha lite mysigare där. Men jag har varit lite upprörd i den frågan så det kan spela in... De har nämligen något som heter hela skolan sjunger en gång i månaden, elin älskar att sjunga och så en morgon när jag lämnade henne var det bara de två minsta kvar på avdelningen... Ja de andra är upp och sjunger, elin börjar ju så sent... Men vid närmare efterforskning så började hela skolan sjunger kl 9 och elin börjar kl 9, det är inte särskilit svårt för mig att lämna fem minuter före, bara jag vet om det... Det är ca 50 m mellan dagis och skola...
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Ja de brukar vara på en is precis utanför dagiset och brevid där finns en lekpark där de mindre får hålla till, men nu var det en större utflykt.
De har "skogsdag" minst en dag i veckan med fika med sig osv också, så de gör ju så jättemycket för att alla barn ska tycka att de tär kul också... därför känns det lite fel att KLAGA på att de hittar på något... men det känns verkligen trist för det känns som att våran son lika gärna kan vara hemma den dagen med ishallen... :crazy:
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Sa ni något om de små då? De kanske hade tänkt lämna dem hemma men inte tordas för att "ni" ska bli sura för att de inte får följa med...

Är det ett komunalt dagis eller något annat? Jag tror inte att vårat komunala dagis ens får pengar till att göra utflykter med... De har bett föräldrarna att göra saker till gården ute... :crazy: Lite nya saker har "vi" fått men ialla fall...
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Vi lägger 50:- i terminspeng till lite sådana saker! För dagiset är kommunalt och har INTE pengar till sådana saker :smirk: .

Det är kanske så att de tror att vi VILL att de ska med... de kanske i o f bara vi som reagerar på det också, har ju inte pratat med de andra. Men jag bara måste prata med dem imorgon om det.
Men vi ska starta ett föräldraråd nu så då kanske sådana förslag kan komma fram lättare!
Å nej vi sa inget, tyvärr... men det är framför allt de som har 5 och 6 åringarna som pratar och det känns nästan som att man inte har "rätt" att säga något när man har ett så litet barn (för de andra föräldrarna alltså...)(min man tyckte samma sak).
Ska bli tuffare och stå på mig till nästa möte... :crazy:
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Var glad att de överhuvudtaget går UT :crazy:

Tim
(som är lite deppig över att det aldrig är barnspår i den fina snön på gården utanför sonens dagis, tror inte personalen hinner klä av och på barnen :( )
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Hm det där med terminspeng kanske vi ska ta upp... 50 kr låter ju inte så farligt mycket, det kan ju bli något roligt för det! Men tanke på i vilken hastighet saker och ting händer här så hinner nog elin bli ganska så "stor" ... ;)

Prata lite med de andra föräldrarna i morgon och se vad de säger, ofta blir man matad med en massa information på föräldra mötena och när man sen kommer hem bubblar en massa frågor upp... Jag brukar försöka skriva ner sakerna jag kommer på så att jag kan ta upp det med berörda personer eller till nästa föräldrarmöte om det inte är något akut.
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Silverkedjan skrev:
Var glad att de överhuvudtaget går UT :crazy:

Tim
(som är lite deppig över att det aldrig är barnspår i den fina snön på gården utanför sonens dagis, tror inte personalen hinner klä av och på barnen :( )

Det där låter inte så himla bra... Våra ungar är ute varje dag, minst en gång, är det hyggligt väder så går de ut två gånger... Om det inte har någon annan speciell aktivitet in plannerad förstås.

Men "våra" barn har fått lära sig att klä på sig själva med lite assistans från "fröknarna" vilket innebär att en fröken kan klä på en fem sex ungar åt gången...
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Våra är ALLTID ute, inte i drivis, hagel och åska, men annars ALLTID. Ja alltså varje dag.
Minst två timmar på förmiddagen och för de som är kvar och inte sover på em så blir det två timmar då också!
De grillar ofta till mellanmål, har fredagsmys i skogen plus skogsdag...
Här hjälper de alla 18 barn på med kläderna om det behövs, dagisfröknarna tycker att det är jätteviktigt med utevistelse (en av anledningarna till att jag valde det här dagiset!) :banana: .
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Jag kan tänka mig att ett gäng 2-3 åringar kan ha skitskoj i en ishall, stora ytor att springa på och spännande att komma uppåt på läktaren och titta ner, vad det ska kittla i en barnmage!
Jag har jobbat på ett litet dagis där vi inte kunde separera barngruppen eftersom det blev personalbrist vi hade de små med på det mesta och ofta blir man förvånad över hur mycket de orkar när de får hänga på större kompisar. Ytterligare en fördel är att de större lär sig ta hänsyn till småingarna och hjälpa dem när det behövs.
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Jag äar lite inne på din linje ! Jag tror också att småbarnen kan tycka det är jättespännande - vi får inte glömma att kasta våra vuxen-värderingar och tänka mer som barnen. Jag tror dessutom att det är BRA att även småbarn får följa med.

min gamla dagmamma lät alltid barnen bestämma vad de skulle göra som avslutning på terminen och ungarna valde jätteofta åka till COOP Stormarknad - där hade de nämligen ett "skepp" som man kunde lämna barnen i när man shoppar, nu lämnade hon dem inte där utan bara var där med ungarna och fikade sen ! Inte precis vad vi vuxna hade valt eller hur ??
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Snurrfian skrev:
Hm det där med terminspeng kanske vi ska ta upp... 50 kr låter ju inte så farligt mycket, det kan ju bli något roligt för det! Men tanke på i vilken hastighet saker och ting händer här så hinner nog elin bli ganska så "stor" ... ;)

Prata lite med de andra föräldrarna i morgon och se vad de säger, ofta blir man matad med en massa information på föräldra mötena och när man sen kommer hem bubblar en massa frågor upp... Jag brukar försöka skriva ner sakerna jag kommer på så att jag kan ta upp det med berörda personer eller till nästa föräldrarmöte om det inte är något akut.

Nu har min dotter gått "nollan" i ett halvår men på hennes f.d. förskola hade vi en Föräldraförening där jag var aktiv. Det kostade 100 kronor per år att ha sitt barn med (de som inte betalade "red" på allas insamlingar men det gjorde inte så mycket eftersom nästan alla betalade). Vi försökte sällan höja eftersom vi ville att även flerbarnsföräldrar och/eller låginkomsttagare skulle ha råd att vara med.

För medlemspengarna ordnade vi fester som i sin tur genererade ännu mer pengar. Vårfest med ponnyridning, korvgrillning, hoppborg osv. gav en hel del pengar. Detta kunde de sedan åka kanalbåt, skridskor eller rida för. Allt beroende på säsong. :) Festerna tog en del planering (folk att leda ponny osv.) men var såååå uppskattade av barnen. Vi fick även med oss personalen som hjälp under detta.
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Så där kommer jag ihåg att det var på mitt dagis och fritis när jag var liten, men här är det inte förrens man kommer upp i skolan, lite tråkigt kan jag tycka, så jag får nog ta upp det på nästa föräldra möte, det borde bli ett ganska så snart tror jag.
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Jag har jobbat en del på förskolor och är för första gången på ett ställe där åldrarna är helt uppdelade. Alltså 1-åringar, 2-åringar, 3-åringar, 4-åringar och 5-åringar på olika avdelningar. Vi träffas såklart ute och på sångstund i lekhallen, men annars är vi åtskilda. Helt UNDERBART :D !! Det är så skönt som personal att känna att man kan fokusera 100 % på den ålder man jobbar med. Man behöver inte känna att några är för små för att kunna vara med på vissa saker, eller att man försummar de stora barnen för att de små tar så mycket tid och omsorg (blöjbyten, påklädning, etc.). Tycker att det är väldigt tråkigt att man inte provar det på lite fler ställen.
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Vi gav som förslag till vårat dagis, men det gick inte för det var så synd om den stackars personalen som skulle ha hand om 1-åringarna för det var så tråkigt och tungt... Även 2-åringar var tråkiga och tunga... :crazy:
Jag tycker att det vore perfekt egentligen för de är så himla olika, både hur de reagera och hur de leker. Det blir ofta små "kollisoner" när de lite äldre barnen tror att de leker tillsammans och de mindre inte har en anning om det...
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Där jag har jobbat har vi haft 1-3-åringar och 4-5-åringar på skilda avdelningar. Då kan man göra saker som passar respektive ålderskategori. Dock var det ju inte jättepoppis att jobba med de minsta barnen, det blir ju ibland lite tungt. Fast jag jobbade med de små barnen och trivdes jättebra med det.

Små barn behöver inte göra så långa utflykter för att det ska bli spännande för dem.
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Nej, inte är 1-åringarna tråkiga!! Det är just 1-åringar som jag jobbar med, ju :D . De är jätteroliga och så mysiga. Och det händer ju så mycket hela tiden i den åldern. Det värsta är ju hur mycket man fäster sig vid de minsta, och hur mycket man saknar dem, speciellt om man hoppar runt på vikariat som jag gör. Jag är med och skolar in 6 stycken 1-åringar nu som sedan ska slås i hop med 9 andra som redan skolats in i höstas. Jag jobbar till juli, men skulle gärna vilja få mitt vik förlängt...
 
Sv: Lite besviken på dagis....

:rofl: :rofl: :rofl:

Utflykt till COOP stormarknad.... gud vad gulligt! Jag kommer ihåg när jag var liten och IKEA öppnade i grannstaden. En dag fick jag och mina kusiner åka dit och leka i bollhavet... oj vad vi var lyckliga då!
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Hej

Det som du skriver börjar bli mer och mer vanligare att man gör ute på förskolorna. Att ha åldersindelade grupper istället för syskongrupper.
Detta för att lättare kunna planera upp verksamheten och att kunna anpassa miljön efter barnens ålder.
Är för att material ska kunna vara framme och att det skall vara synligt för de minsta, men har man blandade grupper så är det inte så lätt om de stora barnen skall ha tex smålego mm.

Jag ska skola in 14 st barn nu mellan 1 och tre år, ska vara med och öppna en ny avd på en befintlig förskola. Så spännande och vilken utmaning. Får vara med och forma från början, med inköp, inredning mm mm.
Vi kommer att vara 3 st pedagoger, varav vi är 2 förskollärare, och sen kommer den en barnskötare.
 
Sv: Lite besviken på dagis....

Jag tycker att det är jättebra att det är just blandat!!
Min son leker mest med de stora flickorna (5-6 åringarna) och vill inte vara med pojkarna eller barnen i hans ålder så för han passar det utmärkt :banana: .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 797
Senast: Voeux
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 475
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 393
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp