Lite besviken på hab faktiskt

Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så jag har fått tips om en app som ska hjälpa mig. Den laddade jag ner idag och jag har börjat kolla lite hur den fungerar. Och jag är besviken. Många funktioner finns inte i gratisversionen.

Och det var ju det här problemet jag ville komma ifrån. Att slippa betala för att få en app som hjälper mig. För i dagsläget så använder jag todoist som jag tycker fungerar rätt bra. Haken med den appen är att jag inte kan ställa in ett larm som påminner mig om vad jag behöver göra. Funktionen finns men då måste man betala. Jag har heller ingen bra överblick över vad jag behöver göra och när i todoist.

Och jag vet inte vad de här apparna kostar. Jag har inte ens kunnat utvärdera den här nya appen för att det inte går att ställa in engångsuppgifter i gratisversionen. Jag vet faktiskt inte alls hur jag ska göra med en uppgift som jag inte vet hur många dagar det tar att genomföra den men som måste vara klar inom en viss tidsperiod. I todoist brukar jag jag bocka för att jag gjort uppgiften om jag jobbat med den en viss tid under dagen. Sen lägger jag in den på nytt så jag ser att den uppgiften inte är klar. I nya appen kan jag bara skriva in att uppgiften kan göras när som helst. Och jag kan inte bocka för att jag gjort den förrän den är helt klar. Det suger. Mitt belöningscentra får inte sitt. Arbetsterapeuten föreslog att jag skulle skriva dagbok där jag skriver vad jag har gjort, men det tycker jag känns omständligt och jobbigt. Jag vill bara bocka av något så att det försvinner. Inte skriva en roman med datum och uppgiftsnamn. Och todoist ger ovationer när man genomfört ett antal uppgifter på en dag. Det vet jag inte om nya appen gör.

Nya appen är mest gjord för återkommande uppgifter, typ bädda sängen, skura toan o.s.v. Den visar hur lång tid det är kvar tills uppgiften ska göras och man ser en färg för det området (köket, toan, sovrummet, trädgården etc. ) där det snart finns uppgifter att göra. Jag behöver flexibiliteten att skriva in engångsuppgifter.

Och en app lär jag inte få merkostnadstillägg för från fk för den kommer inte upp i tillräckligt högt belopp.
 
Senast ändrad:

Men jag känner mig så pinad när alla bara ska ha pengar av mig och jag inte får in pengarna som behövs. Jag har slutat skänka pengar till välgörenhet, har inte råd med Spotify eller YouTube. Skaffade en yogaprenumeration för jag tänkte det skulle hjälpa mig att må bättre, men jag kommer inte till skott med att yoga. Får nog avsluta den. Så nu har jag en dyr yogakudde jag inte använder.

Kollade också påminnelsefunktionen i Tody och den ser bara ut att påminna en gång om dagen. Jamen om man har 5 uppgifter att göra varje dag då?
 
Google keep ska vara helt gratis, inte provat själv än dock så vet inte hur bra den är. Habitica är delvis gratis men jag har inte provat den heller.

Jag hade forest gratisversionen ett tag och blev galen på alla begränsningar så kan relatera, funderar själv på att prova både google keep och habitica men inte gjort det än.
 
Jag har en app som heter "vanor" den kan du både bocka av och ha påminnelser i i gratisversionen. Om den har alla funktioner du vill ha vet jag inte
 
Google keep ska vara helt gratis, inte provat själv än dock så vet inte hur bra den är. Habitica är delvis gratis men jag har inte provat den heller.

Jag hade forest gratisversionen ett tag och blev galen på alla begränsningar så kan relatera, funderar själv på att prova både google keep och habitica men inte gjort det än.
Vad gör de apparna?

Jag har både Spotify och youtube helt gratis.
Utan annonser?

Jag har också de gratis men slipper inte annonserna. Tycker det är drygt att behöva stå ut med det.
 
Nu använder jag bara youtube när jag håller på med företagsarbete vid datorn , kan snitta på 2 Tim per dag/år så kommer nån annons klickar jag bort det som går, det är det värt med gratis.Spotify använder jag när jag jobbar, blir det reklam stänger jag bara örat. Sen finns vissa poddar på Sveriges radio som är värt att lyssna på men jag tror mig minnas att du inte gjorde det, men gratis.
 
Vad gör de apparna?


Utan annonser?

Jag har också de gratis men slipper inte annonserna. Tycker det är drygt att behöva stå ut med det.
Google keep ska man kunna skapa att-göra-listor i och jag tror att man kan koppla det till både tid, datum, göra dem återkommande eller engångsuppgifter och sätta påminnelser på dem också men jag är inte 100% säker.

Habitica är en slags motivations- eller produktivitetsapp där man kan ha både återkommande dagliga uppgifter och mer tillfälliga att-göra-listor, och där det hela görs till ett slags spel. Är inte jätteinsatt i exakt hur det fungerar.
 
Nu använder jag bara youtube när jag håller på med företagsarbete vid datorn , kan snitta på 2 Tim per dag/år så kommer nån annons klickar jag bort det som går, det är det värt med gratis.Spotify använder jag när jag jobbar, blir det reklam stänger jag bara örat. Sen finns vissa poddar på Sveriges radio som är värt att lyssna på men jag tror mig minnas att du inte gjorde det, men gratis.
Ok, jag lyssnar på musik all vaken tid och blir tokig på reklamen.

Tror det är få företag som vill ge gratis grejer utan att få nått för det. Du vill ju själv ha hemsida med annonser för att få intäkter så varför ska Spotify och youtube vara gratis då?
Det var bara en klagan om vad jag inte har råd med. Inte att jag förväntar mig att det ska vara gratis. När jag inte har råd med musik, hur ska jag ha råd med en annan app? Det var ett förtydligande att jag har inte pengar.
 
Google keep ska man kunna skapa att-göra-listor i och jag tror att man kan koppla det till både tid, datum, göra dem återkommande eller engångsuppgifter och sätta påminnelser på dem också men jag är inte 100% säker.

Habitica är en slags motivations- eller produktivitetsapp där man kan ha både återkommande dagliga uppgifter och mer tillfälliga att-göra-listor, och där det hela görs till ett slags spel. Är inte jätteinsatt i exakt hur det fungerar.
Det jag hittade var följande om Google Keep:

"Anteckna snabbt dina tankar och idér och få en påminnelse senare vid rätt plats eller tid. Tala in ett röstmemo medan du är på språng och få det automatiskt transkriberat. Ta ett foto på en poster, ett kvitto eller ett dokument och organisera enkelt eller hitta det senare genom att söka. Med Google Keep kan du lätt skriva ned en tanke eller lista för dig själv och dela den med vänner och familj."

Rent spontant, så nej, det är inte vad jag behöver.

Och om Habitica står det så här:

"Behandla ditt liv som ett spel för att förbli motiverad och organiserad! Habitica gör det enkelt att ha kul medan man uppnår mål. Mata in dina Vanor, dina Dagliga mål och din Att Göra lista, sedan skapa en anpassad karaktär.

Bocka av uppgifter för att levela upp din karaktär och låsa upp saker som rustning, sällskapsdjur, förmågor och till och med uppdrag! Slåss mot monster med vänner för att hålla varandra ansvariga, och använd ditt guld på belöningar i spelet, som utrustning, eller anpassade priser, som att kolla på ett avsnitt av din favorit TV-serie. Flexibelt, socialt, kul, Habitica är det perfekta sättet att motivera"

Jag spelar inte. Lockas inte alls av det.
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Handi-kalendern från My abilia ska du kunna få utskrivet av arbetsterapeut på habiliteringen, det är en app med alarm, checklistor, schema osv. Den ger dock inga ovationer, vilket jag uppriktigt förstår är satisfying, jag tror jag måste fixa todoist.
 
Ok, jag kollade upp apparna och de är inget för mig.
Äsch vad synd.

Andra appar min senaste arbetsterapeut nämnde för planering var:
*Google kalender, gratis
*Notion, delvis gratis
*Trello, delvis gratis. Arbetsterapeuten sa att trello bara var för Iphone men nu när jag tittar verkar den finnas för android också så jag kommer nog kolla upp den lite närmre själv.

Jag har inte provat dessa så jag vet inte hur bra de är eller om det är vad du söker, men de är gratis eller delvis gratis.
 
Det jag hittade var följande om Google Keep:

"Anteckna snabbt dina tankar och idér och få en påminnelse senare vid rätt plats eller tid. Tala in ett röstmemo medan du är på språng och få det automatiskt transkriberat. Ta ett foto på en poster, ett kvitto eller ett dokument och organisera enkelt eller hitta det senare genom att söka. Med Google Keep kan du lätt skriva ned en tanke eller lista för dig själv och dela den med vänner och familj."

Rent spontant, så nej, det är inte vad jag behöver.

Och om Habitica står det så här:

"Behandla ditt liv som ett spel för att förbli motiverad och organiserad! Habitica gör det enkelt att ha kul medan man uppnår mål. Mata in dina Vanor, dina Dagliga mål och din Att Göra lista, sedan skapa en anpassad karaktär.

Bocka av uppgifter för att levela upp din karaktär och låsa upp saker som rustning, sällskapsdjur, förmågor och till och med uppdrag! Slåss mot monster med vänner för att hålla varandra ansvariga, och använd ditt guld på belöningar i spelet, som utrustning, eller anpassade priser, som att kolla på ett avsnitt av din favorit TV-serie. Flexibelt, socialt, kul, Habitica är det perfekta sättet att motivera"

Jag spelar inte. Lockas inte alls av det.
Gällande google keep så är väl det enda intressanta för dig där just att-göra-listorna, resten kan man ju ignorera, man behöver inte använda alla funktioner bara för att de finns.
 
Ok, jag lyssnar på musik all vaken tid och blir tokig på reklamen.


Det var bara en klagan om vad jag inte har råd med. Inte att jag förväntar mig att det ska vara gratis. När jag inte har råd med musik, hur ska jag ha råd med en annan app? Det var ett förtydligande att jag har inte pengar.
Och för att förtydliga ännu mer så trodde jag att hjälpmedel från habiliteringen inte kostade något.
Äsch vad synd.

Andra appar min senaste arbetsterapeut nämnde för planering var:
*Google kalender, gratis
*Notion, delvis gratis
*Trello, delvis gratis. Arbetsterapeuten sa att trello bara var för Iphone men nu när jag tittar verkar den finnas för android också så jag kommer nog kolla upp den lite närmre själv.

Jag har inte provat dessa så jag vet inte hur bra de är eller om det är vad du söker, men de är gratis eller delvis gratis.
Google kalender har jag haft, men den har jag avinstallerat. Den fungerar inte för mina behov. Jag installerade den för att använda ihop med todoist, men det blev bara kaos. De andra får jag kolla upp.
Gällande google keep så är väl det enda intressanta för dig där just att-göra-listorna, resten kan man ju ignorera, man behöver inte använda alla funktioner bara för att de finns.
Jag behöver inte bara att-göra-listor utan behöver också hjälp att prioritera, organisera, få överblick, tidsinställa uppgifter m.m
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
779
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 835
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 086
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp