Bukefalos 28 år!

Lite dressyr (bilder)

banjo

Trådstartare
Nu är det fruktansvärt länge sen jag skrivit här känner jag, och jag har i ärlighetens namn ingen aning om jag lägger den här tråden på rätt ställe. :o

Men i alla fall, jag slutade rida i vsomras pga. att jag tappat självförtroendet och tyckte synd om stackars Banjo som var tvungen släpa runt på mig. Red kankse 3 ggr under hela hösten.

Men nu tror jag att det har släppt. Jag har ridit sex gånger sen i julas och en kompis har hållit två dressyrlektioner för mig (i fredags och i dag) och nu är det underbart att rida igen! Och för första gången på länge kan jag inte sluta längta efter nästa gång jag ska rida - precis så som det ska vara!

Det skulle vara väldigt trevligt att få lite synpunkter på dessa foton, men snälla såga mig inte.


ShowUserFile.aspx


ShowUserFile.aspx


ShowUserFile.aspx


ShowUserFile.aspx


ShowUserFile.aspx


ShowUserFile.aspx
 
Sv: Lite dressyr (bilder)

Tycker framförallt att du är modig som börjar rida barbacka det första du gör! Jag hade ett riduppehåll då jag inte hade någon häst att rida på några år, och det tog inte lång tid att tappa alla ridmuskler. De kommer långsamt tillbaka nu, men jag håller mig till att rida i sadel! :p
 
Sv: Lite dressyr (bilder)

Tycker framförallt att du är modig som börjar rida barbacka det första du gör! Jag hade ett riduppehåll då jag inte hade någon häst att rida på några år, och det tog inte lång tid att tappa alla ridmuskler. De kommer långsamt tillbaka nu, men jag håller mig till att rida i sadel! :p

Sadelkammaren var låst så jag hade inte mycket att välja på ;) Att det saknas lite balans märkte jag rätt väl när jag red Assie barbacka innan det blev Banjos tur!

Och ridmuskler, det värker i hela kroppen! Att jag som inte är van att rida red två ponnysar i fredags och två idag.. Det känns. :rofl:
 
Sv: Lite dressyr (bilder)

Fjärde bilden ser riktigt trevlig ut, gillar formen på hästen, den bär sig och vinklar sig bak och tar ut steget.
Din sits ser ganska bra ut, du verkar ha en tendens att knipa med knäna ibland, skulle hellre se lite längre ben. Händerna skulle gärna vara mer bärande också, ser ut som att du lägger ned dem och tar bak dem för att du har en aning för långa tyglar och bara kan få kontakt med hästens mun genom att hålla dem på det sättet, alltså korta tyglarna någon centimeter och fram med händerna.
Annars ser det bra ut, din blick ska du ha beröm för och ditt överliv ser stadigt och balanserat ut. :)
 
Sv: Lite dressyr (bilder)

Jag tycker det ser riktigt trevligt ut! Försök "släppa ner" benen bara, du verkar hamna lite i stolsits och spänna dig lite? Jättefin pålle iallafall :)
 
Sv: Lite dressyr (bilder)

tycker de ser jätte mjuk och fint ut
 
Sv: Lite dressyr (bilder)

Din sits ser ganska bra ut, du verkar ha en tendens att knipa med knäna ibland, skulle hellre se lite längre ben. Händerna skulle gärna vara mer bärande också, ser ut som att du lägger ned dem och tar bak dem för att du har en aning för långa tyglar och bara kan få kontakt med hästens mun genom att hålla dem på det sättet, alltså korta tyglarna någon centimeter och fram med händerna.
Annars ser det bra ut, din blick ska du ha beröm för och ditt överliv ser stadigt och balanserat ut. :)

Nu är jag inte en expert här men en anledning till att händerna är långt nere kan vara för att hålla balansen bättre. Jag vet att jag brukar lägga ner händerna när det blir för obalanserat och på så vis få stöd att kunna sitta kvar. Bara en fundering från min sida alltså
 
Sv: Lite dressyr (bilder)

Tycker det ser trevligt ut faktiskt! =)
Underbart söt häst/ponny? Vad är det för en liten goding? :d
 
Sv: Lite dressyr (bilder)

Vad glad jag blir över att läsa det ni skrivit! Med tanke på att det här är kanske min 10:onde dressyrlektion jag har ridit i hela mitt liv kan det inte vara för illa.

Fjärde bilden ser riktigt trevlig ut, gillar formen på hästen, den bär sig och vinklar sig bak och tar ut steget.
Din sits ser ganska bra ut, du verkar ha en tendens att knipa med knäna ibland, skulle hellre se lite längre ben. Händerna skulle gärna vara mer bärande också, ser ut som att du lägger ned dem och tar bak dem för att du har en aning för långa tyglar och bara kan få kontakt med hästens mun genom att hålla dem på det sättet, alltså korta tyglarna någon centimeter och fram med händerna.
Annars ser det bra ut, din blick ska du ha beröm för och ditt överliv ser stadigt och balanserat ut. :)

Det här är precis det jag behöver höra! Konstruktiv kritik :) Och du har så rätt i det du säger! Att ha låga händer är tyvärr en dålig vana, jag tänker inte ens på att jag har det!


Jag tycker det ser riktigt trevligt ut! Försök "släppa ner" benen bara, du verkar hamna lite i stolsits och spänna dig lite? Jättefin pålle iallafall :)

Ja tyvärr sitter jag och spänner benen lite när jag rider, jag har inte riktigt kommit fram till hur jag ska göra för att driva och slappna av i benen samtidigt...


Tycker det ser trevligt ut faktiskt! =)
Underbart söt häst/ponny? Vad är det för en liten goding? :d

Ja visst är han snygg? :D C-ponny, korsning från holland, utbildad MSV hoppning och LA dressyr, född 1997 och köptes av Älvsby Ryttarförening 2005, och han har varit min hjärtehäst ända sen dess. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Lite dressyr (bilder)

tycker det ser trevligt ut,tycker inte det syns att du haft uppehåll i ridningen:) (nu vet ju inte jag hur du red innan)

supersöt ponny verkligen:love:
 
Sv: Lite dressyr (bilder)

tycker det ser trevligt ut,tycker inte det syns att du haft uppehåll i ridningen:) (nu vet ju inte jag hur du red innan)

supersöt ponny verkligen:love:

Jag kunde inte rida innan uppehållet, utan var bara fruktansvärt bra på att åka häst. Det var nog största anledningen till uppehållet egentligen.

Red lite drygt 1½ år i en vanlig grupp på ridskolan innan jag flyttades över till en specialgrupp, och efter ett halvår i den gruppen började jag i en hoppgrupp där jag enbart hoppade i ca 3 år. Red kankse 5-6 dressyrlektioner under den tiden. Hoppa kunde jag, men dressyren var jag värdelös i, vilket gjorde att jag inte kunde nå upp till mina egna krav och kände mig så dålig gämfört med andra. Det gjorde att jag tappade självförtroendet på mig själv och till slut klarade jag inte ens av att hoppa ett hinder på 50 cm :o Och då var det lika bra att lägga av tyckte jag.

Men nu när jag har fått lite hjälp med dressyrbiten och jag känner själv att det inte är så svårt som jag alltid trott har det helt plötsligt blivit roligt igen! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Lite dressyr (bilder)

Nu måste jag bara uppdatera den här tråden även fast jag inte har några bilder att bjuda på. Men igår gick Banjo riktigt riktigt riktigt fint! Efter 15-30 minuter av grisridning kunde jag sen bara sitta där med mina mjuka hjälper och pilla lite lätt och han gick i en stadig form! Att han inte riktigt orkar hela tiden, och att korta ihop sig i galoppen är jobbigt, det är en helt annan sak, för det kommer! Jag har äntligen börjat förstå hur man rider, och Banjo har börjat jobba korekt. (bara synd att när han blir nog bra kommer jag inte få rida han mer, eftersom jag rider till honom, jag hoppas det tar tid :o )
 
Sv: Lite dressyr (bilder)

Varför slutade du rida för? Det ser ju jättebra ut! :D ;)
Det går ju 10 gånger bättre för dig än för mig och jag har ridit hela hösten haha :angel:
Lycka till med ridningen :)
 
Sv: Lite dressyr (bilder)

Nu kommer det en liten uppdatering fårn mig, och bilder kommer senare om jag får tag på några!

Jag tror att vi nu har hittat framgångsreceptet för Banjo. Innan vi börjar på irdplanen skrittar/travar vi ute i skogen (tanken är skritt men tyvärr tappar han den gångarten rätt så fort) och gör mycket sidvärtesrörelser så att han blir lite lösgjord. För då är han sååå fin när vi kommmer in på ridplanen sen!

Idag var det första gången jag red utan lektion på jättelänge (men hon som håller lektion för mig stod och kollade på men tyckte att jag skötte det så bra själv att hon inte la sig i) och det gick faktiskt bra! Jag vet hur jag ska göra nu. Grisridningen fixar jag inte på egen hand men när han redan är avslappnad och så går det faktiskt över förväntan! :)

När jag var färdig med Banjo så älgade jag runt lite på Baronen (172 i mkh) eftersom jag försöker komma över min rädsla för stora hästar, och han är verkligen gudasnäll så fastän jag får svindel när jag blir uppkastad känns det rätt så bra efter några minuter. Då jag ansåg mig klar på Baronen blev det att gå in i stallet och hämta nästa ponny.

Jag orkade inte sadla Assie och tänkte att det blir ju rätt så kul att rida barbacka, och jodå det gick riktigt bra! Ända tills jag skulle galoppera för då fick jag käka grus! Landade riktigt fint platt på magen :D Tur att jag köpte en säkerhetsväst i måndags :idea:
 
Sv: Lite dressyr (bilder)

Ni ser så glada och harmoniska ut!!

På galoppbilden sitter du riktigt bra med skänkeln tycker jag. Är trots allt himla svårt att sitta med långa ben när man rider barbacka.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 289
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 866
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 190
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig.. Men som många av er redan vet har jag gått igenom en väldigt jobbig period det senaste...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
18 820
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp