Lite ekonomi och tankar om saker man villhöver

Min pappa dog innan han gick i pension, det har också påverkat mig de senaste tio åren när jag har haft en vettig ekonomi, att om jag fortsätter att leva som jag var tvungen till innan för att kunna spara stenhårt till pension och bostadsrätt så kanske jag lever hela mitt liv utan att få göra det jag vill.
(Nu har jag visserligen en buffert som banken bedömer som lagom för en ensamstående utan barn i hyresrätt och en plan för långsiktigt sparande)
 
Jag har ett annat citat som jag gillar och det är "If you have to think about it you probably can't afford it". Inte helt sant det heller då de flesta då antagligen aldrig skulle köpa varken bil eller hus men känns rätt rimligt när det kommer till vardagssaker som man inte sparat ihop till 😅
Nja, rätt mycket med modifikation. Min nya dräkt kostar ungefär vad jag får ut en månad. Dvs nästan en tiondel av vad jag får ut om året. Det är definitivt en utgift som kräver en hel del tänkande och övervägande - men det innebär inte att jag inte har råd. Jag kommer inte behöva gräva i min nödfallsbudget eller leva på nudlar i tre månader, men absolut inte något jag skulle göra utan att ha värkt över beslutet under lång tid.

Jag hade dock aldrig tagit ett lån för detta.
 
Min pappa dog innan han gick i pension, det har också påverkat mig de senaste tio åren när jag har haft en vettig ekonomi, att om jag fortsätter att leva som jag var tvungen till innan för att kunna spara stenhårt till pension och bostadsrätt så kanske jag lever hela mitt liv utan att få göra det jag vill.
(Nu har jag visserligen en buffert som banken bedömer som lagom för en ensamstående utan barn i hyresrätt och en plan för långsiktigt sparande)

Förstår det. Det hänger ju också mycket på hur god ekonomi man har, hur mycket man kan spara och ändå uppleva att man kan leva här och nu. Jag spar kanske 15% av min nettolön och maken 40%, så det innebär ju att vi lever för resten. Vi skulle kunna bo större, köpa större bil, göra mer saker osv. men har väl hittat en nivå där vi inte tycker att vi behöver kompromissa så väldigt hårt och kan ändå spara. Hade vi haft lägre löner eller dyrare boende så hade vi ju antingen behövt kompromissa mer, eller spara mindre.

Vi har också många släktingar som droppat av innan 60 fyllda. Cancer i släkten osv. Men jag vill inte heller tänka för mycket på att jag kan dö. Jag kan dö i morgon, eller när jag är 52, eller 98. Skulle jag börja få ett tråkigt eller begränsat liv på grund av sparandet så hade jag tänkt om, men så länge jag lyckas vara både lycklig och ha kul, och samtidigt spara så är jag bara tacksam för privilegiet. Men ja, just nu är jag sparsam med dyra saker eftersom det jag vill ha mest just nu är ett nytt hem till vår familj.
 
Jag hade tveklöst köpt den. Jag unnar mig allt jag vill ha. Är just nu inne i en period av chock då jag insett hur himla fort livet går.
Det där sparandet har jag aldrig förstått. Klart jag har buffert och lite sparande hit och dit. Jag skulle kunna spara 20 000 i månaden och ändå bo bra äta bra ha häst etc.
Det jag funderar är varför i hela friden jag skulle göra det. Min make är sådan. Har hela livet sparat hela lönen och placerat pengarna och haft siffrorna som hobby. Arvoden från uppdrag som övervakare och förvaltare räckte till avgifttill en betald bostadsrätt och bil. Om man jobbar där vi gör kan man ha låga matkostnader eftersom det ingår att äta 5-6 gånger per dag. Vi har de tyngsta frihetsberövade i landet. Det gäller nog personalen också.
En gång såg min man en bil och sken upp och sa att det här är min drömbil. Jag hade ingen aning att han hade någon dröm så jag sa men köp den då. Alltså det var mindre än 10 procent av vad han hade på det kontot jag sett… han svarade att jag är ju inte som du…. Nej inte direkt.
Men. Han är väldigt generös mot andra. Men mot själv är han snål.
 
Fast om din ekonomi nu är så god, varför sparar du inte bara ihop till motorcykeln och slipper orimliga räntekostnader?
För att hojen är till salu nu. Det är bra "vinterpris" på den dessutom. Köper jag den till våren kommer den nog att kosta ~20.000:- till.

Och det är väl så att jag har sparat för att ha kontantinsats på gården. Det är dit överskottet har gått. För att jag ska ha råd med det. Jag har inga lån på bilen, inga bostadslån än, inga konsumtionslån etc. Det lånet jag har är på CSN och den räkningen sänker mig inte precis. Det finns utrymme i budgeten att betala av lånet, men det finns inga utrymme att spara ihop 90.000:- på ett par månader. Till våren kommer den vara dyrare. Och visst, jag hade väl överlevt med en billigare hoj, men det är ju inte lika kul.
 
Min pappa dog innan han gick i pension, det har också påverkat mig de senaste tio åren när jag har haft en vettig ekonomi, att om jag fortsätter att leva som jag var tvungen till innan för att kunna spara stenhårt till pension och bostadsrätt så kanske jag lever hela mitt liv utan att få göra det jag vill.
(Nu har jag visserligen en buffert som banken bedömer som lagom för en ensamstående utan barn i hyresrätt och en plan för långsiktigt sparande)
Jag har också en helt okej buffert, men där är ju pengarna enligt mig öronmärkta till kontantinsatsen på gården.

Men jag är mycket färgad av att en av mina kompisar på Irland dog när vi var 24 år gamla. Det hade kunnat vara jag. Det var sån sjuk olycka att det hade kunnat hända hälften av alla på Buke också. Efter det uppskattar jag och är mer tacksam för livet än många jag känner. Jag ser till att leva livet och inte bara överleva för det mesta.

Men....jag har 3 st hästar också. Så det är ju inte bara så att jag har mig själv att försörja, även om jag är singel.
 
Jag har också en helt okej buffert, men där är ju pengarna enligt mig öronmärkta till kontantinsatsen på gården.

Men jag är mycket färgad av att en av mina kompisar på Irland dog när vi var 24 år gamla. Det hade kunnat vara jag. Det var sån sjuk olycka att det hade kunnat hända hälften av alla på Buke också. Efter det uppskattar jag och är mer tacksam för livet än många jag känner. Jag ser till att leva livet och inte bara överleva för det mesta.

Men....jag har 3 st hästar också. Så det är ju inte bara så att jag har mig själv att försörja, även om jag är singel.
Jag säger köp absolut "en leksak" om du vill ha det! Men timingen är grymt dålig om du ska köpa gård nästa år. Gör samma klipp nästa vinter istället?
 
Att man mår dåligt när man spenderar pengar. Att man helt enkelt inte spenderar pengar förutom på sådant som är absolut nödvändigt.
Många gånger har dessa personer helt okej lön, men lever mycket snålt och har istället pengarna på banken.
Innefattar "diagnosen" några särskilda mål med sparandet? Eller avsaknad av mål? Vem är det som klassar dem som ekonomiska anorektiker?
 
Jag säger köp absolut "en leksak" om du vill ha det! Men timingen är grymt dålig om du ska köpa gård nästa år. Gör samma klipp nästa vinter istället?
Gör man samma klipp nästa vinter då? Är lite fomo här nu! :D Det är nämligen en jubileumsmodell så de gjordes inte i speciellt många exemplar från fabrik och nu är en till salu.

Men gården är ju absolut viktigast! Jättedålig timing.
 
Innefattar "diagnosen" några särskilda mål med sparandet? Eller avsaknad av mål? Vem är det som klassar dem som ekonomiska anorektiker?
Det är ett uttryck som kommit på Economista-gruppen på Facebook så det är inte jag som kommit på det. I många fall handlar det nog om att mest bara spara, utan tydliga mål.

Många gånger tycker jag att det liksom är som en sport för vissa att inte spendera pengar. De kan verkligen må dåligt av att köpa ens en tröja till sig själva trots att de fryser, men ändå fortsätter de frysa och stoppar in allting som inte är absolut överlevnad på sparkontot.
 
För att hojen är till salu nu. Det är bra "vinterpris" på den dessutom. Köper jag den till våren kommer den nog att kosta ~20.000:- till.

Och det är väl så att jag har sparat för att ha kontantinsats på gården. Det är dit överskottet har gått. För att jag ska ha råd med det. Jag har inga lån på bilen, inga bostadslån än, inga konsumtionslån etc. Det lånet jag har är på CSN och den räkningen sänker mig inte precis. Det finns utrymme i budgeten att betala av lånet, men det finns inga utrymme att spara ihop 90.000:- på ett par månader. Till våren kommer den vara dyrare. Och visst, jag hade väl överlevt med en billigare hoj, men det är ju inte lika kul.
Låter som en bra deal. Köp MC n nu och kör i sommar och pyssla och sälj den nästa vår. Om den är 20 lapp dyrare i vår så är den nog plus-minus noll nästa vår. Det är väl egentligen semesterpengar du tar till mc n ? För köper du den åker du väl på semester med den?
 
Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket pengar och att jag kan köpa en annan hoj för hälften av pengarna som jag har lika roligt med. Den andra halvan av mig säger att man bara lever en gång och att det är självklart att jag ska köpa den där jag suktar efter. Pengarna finns inte utan jag kommer få låna till den. Lån är beviljat på 3,99% ifall jag bestämmer mig.

Samtidigt har jag arrenderat en gård i massvis med år nu som jag sedan 5,5 år tillbaka bor heltid på. Nu har ägaren avlidit (ålderdom) och till våren när bouppteckningen är klar hoppas jag att arvingen kommer fram till att jag får köpa. Det handlar inte om några stora pengar, men runt miljonen kronor i alla fall. De pengarna finns inte heller, men däremot finns handpenningen på ett öronmärkt konto.

I hagen går 3 st d-ponnyer, varav en gammal som ska avlivas innan nyår. Kvar finns en 3-åring jag tänker att jag ska behålla livet ut, och en 2-åring som ska ridas in nu under vintern och säljas till våren/sommaren som 3-åring. Ska jag ha kvar 3-åringen (snart 4) så tänkte jag ställa henne hos grannen, vilket kommer kosta mig lika mycket som att ha mina 3 st nuvarande, men då har jag bara en att tänka på. Samtidigt är jag ju lite sugen på att köpa mig ett connemara-sto för avel och promenadridning, vilket innebär att jag har sällskap och kan ha ponnyerna hemma vilket egentligen blir billigare än att ha en hos grannen, men mer jobb förstås. Och så var det det där med att ha råd med den där dumma hojen som jag inte kan släppa.

Lever man bara en gång?
Först tänkte jag att man lever bara en gång, men med de förutsättningarna hade jag nog avvaktar tills jag fick veta om jag skulle/kunde köpa gården.
Jag hade känt att jag vet för lite om de kommande ekonomiska förutsättningarna för att ta något fordonslån nu.
Men jag är rätt försiktig av mig pengamässigt. 😇
 
Först tänkte jag att man lever bara en gång, men med de förutsättningarna hade jag nog avvaktar tills jag fick veta om jag skulle/kunde köpa gården.
Ja, det är ju just detta som är grejen. Hade det inte varit för gården så hade jag köpt hojen för länge sen. Men gården är ju ändå mest prioriterad.
 
Låter som en bra deal. Köp MC n nu och kör i sommar och pyssla och sälj den nästa vår. Om den är 20 lapp dyrare i vår så är den nog plus-minus noll nästa vår. Det är väl egentligen semesterpengar du tar till mc n ? För köper du den åker du väl på semester med den?
Fast jag har ju inte 90.000:- som semesterkassa precis. :cautious:

Men visst, den kommer ju att användas. Men det blir ju ändå en dyr timpenning på den i användandet. Även om jag åker mycket på den så kommer det ju ändå att svida lite ekonomiskt. Men villhöver-behovet är stort på denna!
 
Ja, det är ju just detta som är grejen. Hade det inte varit för gården så hade jag köpt hojen för länge sen. Men gården är ju ändå mest prioriterad.
Bit ihop och avvakta 🙈😇.
Men om den blir klar i vår så vet du ju om det är läge med ett mc-lån (även om just denna kanske är såld då, men för likvärdig) lagom till mc säsongen ändå?
Is i magen är min rekommendation...
 
Jag köpte en husbil tidigare i år som jag kunde köpa tack vare lån. Hade jag behövt spara ihop till den hade jag fått vänta 10 år till och vem vet vad som hänt i livet tills dess?
Ja, det blir ju en del att betala i ränta men det är ett av mina bästa köp och jag är så glad att jag inte väntade. Jag tänker att man måste leva och njuta av livet här och nu.
 
En liten tanke är ju att du väntar tills gården är köpt och bakar in lånet i bolånet eller så kan man baka in mc-lånet i bolånet när du köper gården. Tänker att 90000:- är en fis i rymden när ,man lägger upp ett bolån som man har hela livet. Vi hade min bil inbakad i bolånet på bottenlån och amorterade ner den så fort vi kunde, roligare att amortera än betala höga räntor. Vi har även en liten del av vår husvagn på bottenlånet eftersom det är en rätt stor fördel räntemässigt. Fast det förutsätter ju att det finns utrymme för det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 929
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 278
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 615
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp