Lite ekonomi och tankar om saker man villhöver

En liten tanke är ju att du väntar tills gården är köpt och bakar in lånet i bolånet eller så kan man baka in mc-lånet i bolånet när du köper gården. Tänker att 90000:- är en fis i rymden när ,man lägger upp ett bolån som man har hela livet. Vi hade min bil inbakad i bolånet på bottenlån och amorterade ner den så fort vi kunde, roligare att amortera än betala höga räntor. Vi har även en liten del av vår husvagn på bottenlånet eftersom det är en rätt stor fördel räntemässigt. Fast det förutsätter ju att det finns utrymme för det.

Fast 90 000 kr är lika mycket vare sig en sparar, lånar, hittar på gatan eller ärver. Det är ett konstant värde.

Bolån hela livet?! Ärligt, är det en tanke att ha huset belånat hela livet? Jag räknar med att betala av huset inom 10 år, samma med vissa av fastigheterna i verksamheten.

Det finns ett krux med hög belåning och det är renovering. Behövs det en större buffert (tak, värmesystem, våtutrymme) blir det svårt att låna till detta.
 
Fast 90 000 kr är lika mycket vare sig en sparar, lånar, hittar på gatan eller ärver. Det är ett konstant värde.

Bolån hela livet?! Ärligt, är det en tanke att ha huset belånat hela livet? Jag räknar med att betala av huset inom 10 år, samma med vissa av fastigheterna i verksamheten.

Det finns ett krux med hög belåning och det är renovering. Behövs det en större buffert (tak, värmesystem, våtutrymme) blir det svårt att låna till detta.
Slarvigt utryckt av mig, man har ju ett lån på en bostad lång tid (oftast) och det borde jag ju skrivit istället. Vi har inte haft som mål att betala vår gård på 10år utan vi kommer ha den betald när vi är typ 55 om vi amorterar som vi gör idag. Det jag menar är att man kan lägga in det på bostadslånet för att hålla nere räntan.
 
Fast 90 000 kr är lika mycket vare sig en sparar, lånar, hittar på gatan eller ärver. Det är ett konstant värde.

Bolån hela livet?! Ärligt, är det en tanke att ha huset belånat hela livet? Jag räknar med att betala av huset inom 10 år, samma med vissa av fastigheterna i verksamheten.

Det finns ett krux med hög belåning och det är renovering. Behövs det en större buffert (tak, värmesystem, våtutrymme) blir det svårt att låna till detta.
Det är mycket möjligt att vi har lån hela livet på huset. Med den amorteringstakt vi har nu (vilken är helt frivillig, vi har inte krav på amortering) är vi på noll om 55 år.
Jag har högre räntor på mitt sparande än mitt bolån, så jag lägger hellre pengarna där.
 
Fast 90 000 kr är lika mycket vare sig en sparar, lånar, hittar på gatan eller ärver. Det är ett konstant värde.

Bolån hela livet?! Ärligt, är det en tanke att ha huset belånat hela livet? Jag räknar med att betala av huset inom 10 år, samma med vissa av fastigheterna i verksamheten.

Det finns ett krux med hög belåning och det är renovering. Behövs det en större buffert (tak, värmesystem, våtutrymme) blir det svårt att låna till detta.
Har svårt att tro att de flesta betalar av sitt huslån på 10 år. Om man inte bor där det är superbilligt såklart.
 
Fast 90 000 kr är lika mycket vare sig en sparar, lånar, hittar på gatan eller ärver. Det är ett konstant värde.

Bolån hela livet?! Ärligt, är det en tanke att ha huset belånat hela livet? Jag räknar med att betala av huset inom 10 år, samma med vissa av fastigheterna i verksamheten.

Det finns ett krux med hög belåning och det är renovering. Behövs det en större buffert (tak, värmesystem, våtutrymme) blir det svårt att låna till detta.

Vi planerar inte att betala av vårt huslån, utan när vi når 50 % belåning så kommer vi (förutsatt att det fortfarande är tillåtet) inte amortera mer, om inte räntorna skulle skjuta uppåt VÄLDIGT mycket. Annars ser jag mer värde i att ha likvida medel tillgängligt.
 
Fast 90 000 kr är lika mycket vare sig en sparar, lånar, hittar på gatan eller ärver. Det är ett konstant värde.

Bolån hela livet?! Ärligt, är det en tanke att ha huset belånat hela livet? Jag räknar med att betala av huset inom 10 år, samma med vissa av fastigheterna i verksamheten.

Det finns ett krux med hög belåning och det är renovering. Behövs det en större buffert (tak, värmesystem, våtutrymme) blir det svårt att låna till detta.
I tex Göteborg är det extermt svårt att kunna betala av något boende alls på 10 år.
 
Vi planerar inte att betala av vårt huslån, utan när vi når 50 % belåning så kommer vi (förutsatt att det fortfarande är tillåtet) inte amortera mer, om inte räntorna skulle skjuta uppåt VÄLDIGT mycket. Annars ser jag mer värde i att ha likvida medel tillgängligt.
Jag väljer bägge. Att ha likvida medel och betalt av lånen. Många gånger går det hand i hand.
 
Har svårt att tro att de flesta betalar av sitt huslån på 10 år. Om man inte bor där det är superbilligt såklart.
Inte de flesta, men det finns helt klart dem som gör det. Skulle vi amortera 50.000 om året hade vi löst vårt lån på tio år. Men nu prioriterar vi att betala all renovering kontant istället, så när det är dags för värdering om två år så kommer vi hamna under 50% belåningsgrad.
 
Inte för att vara den som är den, men jag hade nog inte vågat lägga så mycket pengar på en leksak i ett läge där jag vet att jag snart måste lösa mitt boende. Jag är försiktig och van vid att det är ont om gott om pengar och att oturen alltid lurar runt hörnet.

Vet du vad gården är värd (dvs har ett par mäklare tittat på den)? Hur sannolikt är det att arvingarna vill sälja? Hur sannolikt att de gör det till ett vettigt pris? Skulle du greja att det fattades pengar om/när gården blir till salu? Är det lätt att hitta andra boenden i närheten? Har du kollat med en bank om hur mycket låneutrymme du har?

Hur stor risk-aptit man har är väldigt personligt och vad man prioriterar beror på vad man själv värdesätter. Ingen kan få allt. Men i en osäker situation är det alltid gott att ha pengar att kasta på eventuella problem. Jag skulle köpa motorcykeln om det var min drömmotorcykel, motorcyklar var väldigt viktiga för mig och gården ett boende i mängden. I andra fall skulle jag snåla för att ha maximalt handlingsutrymme.
 
Bolån hela livet?! Ärligt, är det en tanke att ha huset belånat hela livet? Jag räknar med att betala av huset inom 10 år, samma med vissa av fastigheterna i verksamheten.
Och jag hade behövt amortera över 20 000 i månaden om jag skulle betala av lägenheten inom 10 år. Jag tror inte en sekund på att du inte förstår att en stor andel av lägenhets- och husägare inte har möjlighet att betala av på ett decennium.
 
Om du köper hojen och sedan INTE får köpa gården: hur mycket kommer då att konsumtionslånet på hojen att påverka dina möjligheter att hitta någon annanstans att bo?
 
Inte de flesta, men det finns helt klart dem som gör det. Skulle vi amortera 50.000 om året hade vi löst vårt lån på tio år. Men nu prioriterar vi att betala all renovering kontant istället, så när det är dags för värdering om två år så kommer vi hamna under 50% belåningsgrad.
Men 50/året är ingenting ju. Då har ni ju bara lån på 500k. När vi väl hittar något att köpa kommer bara vår kontantinsats vara mer än dubbla det.
 
Och jag hade behövt amortera över 20 000 i månaden om jag skulle betala av lägenheten inom 10 år. Jag tror inte en sekund på att du inte förstår att en stor andel av lägenhets- och husägare inte har möjlighet att betala av på ett decennium.
Det har jag inte sagt. Jag har haft många år på mig(2005) att betala av. Och räknar med att ha betalt av inom 10 år.
 
Det är en Moto Guzzi från 2018, så den är inte ny. Men den är till salu nu för 90. Ligger någon liknande på blocket för 10-15 till.
En sådan här?

1638292027053.jpeg
 
Just nu tycker jag det är rätt ekonomiskt korkat att satsa på att betala av lån istf att investera de pengar man har, jag reviderar min uppfattning när räntorna stiger.

Det beror ju på hur en investerar. Jag skulle aldrig lägga alla äggen i samma korg. Jag har fritt kapital, långsiktigt placerat, kortsiktigt placerat och placerat i fastigheter.

Men jag undviker att låna till placeringar. Det kan äventyra hela min ekonomiska plan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 967
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 279
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 617
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp