Lite extrapengar

Jag hade en hemsida förut. Den startade som en hobby, men sen började jag tjäna pengar på hemsidan och blev då egenanställd. Några år senare tog egenanställningen slut eftersom han som skötte min bokföring gick i pension. I samma veva blev jag heltidsanställd och hann inte med att jobba mer med hemsidan. Men pengarna fortsatte ju att trilla in. Så då var ju frågan hur det skulle hanteras korrekt. Alternativen var ju ny egenanställning någon annanstans, eget företag eller hobby.

Jag tog ett snack med skatteverket. De ansåg att min hemsida kunde betraktas som en hobbyverksamhet så länge jag inte jobbade med den. Ok. Så det var så det blev.

Tyvärr gick hemsidan i graven vid förra flytten och jag glömde att förnya domännamnet.

Nu känner jag att jag nog skulle kunna tänka mig att starta upp en hemsida igen. Det vore gött att kunna tjäna lite extra pengar. Dessvärre räknar jag inte med några större summor så det kommer aldrig att täcka upp ens för ett jobb på 25%. Jag har dessutom noll intresse av att driva hemsidan på heltid. Men om jag ska gå på vad skatteverket sa förut så skulle jag ändå behöva starta upp ett företag för de där kaffepengarna. Det känner jag inte att jag har lust med. Jag förlorar ju också möjligheten att få a-kassa om jag har eget företag. Jag vet inte om egenanställning skulle vara ett alternativ. Känns osäkert. Och hur skulle min sgi påverkas? Det vet jag inte heller.

När man har biodling så brukar det ju räknas som hobby, upp till 15 kupor. Jag önskar det kunde funka på liknande med en hemsida som man cashar in lite slantar på, men som är omöjliga att klara sig på. Jag känner att jag hindras att bidra med det lilla på grund av hur reglerna ser ut för småföretagare. Och hur det funkar för en egenanställd känns ju väldigt osäkert.
 
Senast ändrad:

Jag kollade upp lite om egenanställning och a-kassa. Det är tydligen en bedömningsfråga. A-kassan kan anse att man är företagare trots att både företag och f-skatt saknas.

Nedrans skit också.
 
Varför menar du att den inte skulle gå under hobby nu när den gjorde det tidigare om det skulle vara så liten omfattning?

Skulle vara mer noga med hur A-kassan ser på det. Undrar om det inte kan vara lättare att få ha en syssla som man tidigare haft parallellt med arbetet kvar när man börjar stämpla, än att starta upp något under arbetslösheten?
 
Varför menar du att den inte skulle gå under hobby nu när den gjorde det tidigare om det skulle vara så liten omfattning?

Skulle vara mer noga med hur A-kassan ser på det. Undrar om det inte kan vara lättare att få ha en syssla som man tidigare haft parallellt med arbetet kvar när man börjar stämpla, än att starta upp något under arbetslösheten?
Startar jag upp en hemsida igen så visst kan den gå som hobby, så länge jag inte tjänar några pengar, men börjar jag tjäna pengar så måste jag ha eget företag (eller egenanställning). Enligt skatteverket är det inte en hobby om jag jobbar med en hemsida och tjänar pengar på den.

Risken är stor att a-kassan ser på verksamheten som att man har ett företag, oavsett när man startade det.
 
Alltså, frågan är väl vad det är du gör med hemsidan som gör att det kommer in pengar?
Om du erbjuder tjänster av något slag måste du ha f-skatt, oavsett hur lite du tjänar. Men är det något annat kan det mycket väl falla under hobbyverksamhet.
Skillnad mellan hobby och företag är om det är varaktigt, har vinstsyfte och är din huvudsakliga inkomst, om jag inte minns galet. (kollat upp detta noga tidigare, men landat i att det jag personligen har måste vara företag)
 
Alltså, frågan är väl vad det är du gör med hemsidan som gör att det kommer in pengar?
Om du erbjuder tjänster av något slag måste du ha f-skatt, oavsett hur lite du tjänar. Men är det något annat kan det mycket väl falla under hobbyverksamhet.
Skillnad mellan hobby och företag är om det är varaktigt, har vinstsyfte och är din huvudsakliga inkomst, om jag inte minns galet. (kollat upp detta noga tidigare, men landat i att det jag personligen har måste vara företag)
Jag drar in pengar främst via Googleannonser och genom affiliateprogram.
 
Jag drar in pengar främst via Googleannonser och genom affiliateprogram.
Då jobbar du ju inte aktivt med hemsidan, utan det är en passiv inkomst.
Men det lär väl hänga på om det anses att det du säljer är varor eller tjänster, kan jag tänka mig. Tjänster kan aldrig gå som hobbyverksamhet. Jag har letat efter snikvägar runt detta i flera år för att slippa vara företagare, men det går inte.
 
är din huvudsakliga inkomst
Tror det kan vara en mindre del av ens inkomst, men den ska inte vara försumbar. Och kunna ge en avkastning som ger något, så att man inte får ut typ 100 kr av 20 insatta timmar. Alltså vara något som kan ge bidrag till din försörjning -tror jag.
 
Då jobbar du ju inte aktivt med hemsidan, utan det är en passiv inkomst.
Men det lär väl hänga på om det anses att det du säljer är varor eller tjänster, kan jag tänka mig. Tjänster kan aldrig gå som hobbyverksamhet. Jag har letat efter snikvägar runt detta i flera år för att slippa vara företagare, men det går inte.
Jo, jag måste jobba aktivt med hemsidan för att få fler besökare. Om jag inte får besökare eller väldigt lite besökare för att hemsidan inte varit igång länge, så tjänar jag inte heller några pengar.

Men som med min förra hemsida så hade jag ju kommit upp i en nivå som den sedan fastnade på under de sista åren.
 
Jo, jag måste jobba aktivt med hemsidan för att få fler besökare. Om jag inte får besökare eller väldigt lite besökare för att hemsidan inte varit igång länge, så tjänar jag inte heller några pengar.

Men som med min förra hemsida så hade jag ju kommit upp i en nivå som den sedan fastnade på under de sista åren.
Men du kan göra det på din fritid, vid sidan av annat arbete?
 
Knäckfrågan är ju om det är hobby eller företag.
Och som jag ser det då är frågan om det du gör kan anses vara ett arbete du utför på uppdrag av någon annan, dvs en tjänst.
1642766408180.png

Är det inte det så kan det vara en hobby.
 
Och som jag ser det då är frågan om det du gör kan anses vara ett arbete du utför på uppdrag av någon annan, dvs en tjänst.
Visa bifogad fil 84398
Är det inte det så kan det vara en hobby.
Borde det inte finnas praxis eller vägledning kring det? Måste vara massor av folk som driver hemsidor, bloggar osv. sedan ett antal år tillbaka där den frågan blivit avgörande. Finns inte domar så känns det som något SKV i alla fall borde skrivit om sin syn kring.
 
Borde det inte finnas praxis eller vägledning kring det? Måste vara massor av folk som driver hemsidor, bloggar osv. sedan ett antal år tillbaka där den frågan blivit avgörande. Finns inte domar så känns det som något SKV i alla fall borde skrivit om sin syn kring.
Läste på skatteverkets sida som det länkades till ovan:

"Andra inkomster där din verksamhet saknar vinstsyfte eller är av mindre omfattning och därför inte räknas som näringsverksamhet ska du redovisa på samma sätt som hobbyinkomster. Det kan till exempel vara internetinkomster som du får som influencer, bloggare, e-sport eller liknande."

(min fetning)
 
Läste på skatteverkets sida som det länkades till ovan:

"Andra inkomster där din verksamhet saknar vinstsyfte eller är av mindre omfattning och därför inte räknas som näringsverksamhet ska du redovisa på samma sätt som hobbyinkomster. Det kan till exempel vara internetinkomster som du får som influencer, bloggare, e-sport eller liknande."

(min fetning)

Vad är frågeställningen? Du skattar på inkomst oavsett om det är från hobby eller näringsverksamhet. Lite enklare kanske att deklarera en hobbyverksamhet än en EF men inte så stor skillnad?
 
Vad är frågeställningen? Du skattar på inkomst oavsett om det är från hobby eller näringsverksamhet. Lite enklare kanske att deklarera en hobbyverksamhet än en EF men inte så stor skillnad?
om man är i "riskzonen" för att behöva försörja sig på a-kassa är det en nackdel att ha ett företag, särskilt om företaget är av sådan art att man inte kan försörja sig på det.
 
om man är i "riskzonen" för att behöva försörja sig på a-kassa är det en nackdel att ha ett företag, särskilt om företaget är av sådan art att man inte kan försörja sig på det.
Just därför låter man bli att fiffla,kan bli skitdyrt om dom kommer på en.
 

Jag har företaget som bisyssla och en heltidsanställning som jag nu förlorar. Kan jag söka a-kassa?

Ja, generellt ska du kunna söka a-kassa om du kan påvisa att du arbetat heltid på den anställning du tvingas lämna, och sköter ditt företag på din fritid. Då behöver du inte sätta företaget som vilande för att kunna söka a-kassa.

Har du kombinerat ett deltidsarbete som du vill söka a-kassa istället för, med ett företag kan du under vissa omständigheter få fortsätta med företaget och ändå ta ut a-kassa som ersättning för förlorat deltidsarbete. Mer information har a-kassan.

Från https://www.foretagarna.se/juridisk-faq/ovrigt/a-kassa-for-foretagare/
 

Jag har företaget som bisyssla och en heltidsanställning som jag nu förlorar. Kan jag söka a-kassa?

Ja, generellt ska du kunna söka a-kassa om du kan påvisa att du arbetat heltid på den anställning du tvingas lämna, och sköter ditt företag på din fritid. Då behöver du inte sätta företaget som vilande för att kunna söka a-kassa.

Har du kombinerat ett deltidsarbete som du vill söka a-kassa istället för, med ett företag kan du under vissa omständigheter få fortsätta med företaget och ändå ta ut a-kassa som ersättning för förlorat deltidsarbete. Mer information har a-kassan.

Från https://www.foretagarna.se/juridisk-faq/ovrigt/a-kassa-for-foretagare/
Betydligt svårare att kunna påvisa att det är något en sköter på fritiden om det handlar om att nystarta företaget under pågående arbetslöshet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 421
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 2003 då jag började bygga på min sajt odlablommor.com . Hemsidan växte bit för bit och blev med tiden mycket välbesökt. Jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 475
Senast: DarkInNight
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Årets deklaration tycks bli mer komplicerad än vad jag lyckas reda ut på egen hand så jag får nog faktiskt ta och ringa skatteverket och...
Svar
0
· Visningar
232
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp