Lite frågor angående olja!!

M

moondance

Jag har lite frågor jag gärna skulle vilja ha svar på angående olja som man ger till hästar. Jag har hört att man ska räkna in oljan i foderstatern & att den innehåller bara energi, stämmer det & hur mycket energi innehåller det per kg isåfall???
Jag undrar hur mycket en liter vanlig olja väger på ett ungefär???

Lite till frågor när jag ändå håller på: :smirk:
Vilken är den "bästa" olja man bör ge?? Jag har hört att det är bäst att ge solrosolja, majsolja, rapsolja eller vetegroddolja. Stämmer det???
Hur mycket olja kan man ge per dag till en 500 kg häst som max???
Är det sant att olja sägs "rena kroppen" & smörja tarmarna, samt förbättra hovarna & pälsen???


Tacksam för era svar till en nybörjare med foder!! :bow:
 
Sv: Lite frågor angående olja!!

Olja innehåller ca 35 MJ/kg och inget protein.
Det är därför svårt att fodra med olja om man har ett proteinmässigt sämre hö.

Man kan nog ge vilken olja som helst, bara den är av bra kvalité. Dvs, du ska kunna äta den själv. Det finns en maxgiva på olja, men jag minns den faktiskt inte just nu... :o Det gäller både per 100kg kroppsvikt och per utfodringstillfälle iaf.

Vad gäller hovar och päls, så har jag bara hört att det kan ge glansigare päls.
 
Sv: Lite frågor angående olja!!

Första motfrågan: vad vill du uppnå genom att ge olja?

Olja använder jag främst för att få upp energi till t ex tävlingshästar som kräver stora mängder energi och där man inte vill ge spannvis med kraftfoder. Dessa hästar har då ett otroligt bra hö med högt proteinvärde vilket är en förutsättning om man ger olja. Annars får man problem med den totala mängden protein i foderstaten (eller rättare sagt: bristen på protein, dvs låg kvot).

Att sitta och pytsa till soja bara för att kunna ge olja känner jag inte är någon jättebra lösning, då finns det bättre foder.
 
Sv: Lite frågor angående olja!!

Jag har gett olja innan enbart för pälsens skull. Men nu undrade jag lite mer angående detta då min kompis påstod att det bara ge energi, hon ger det till ett hö med mer protein i för att få upp energin + finare päls & hovar enligt henne, "bättre" tarmar mm.. Så då blev jag lite fundersam... Men då har hon rätt?? Att man kan ge det för att enbart få upp energin & då slipper man få med mer protein & mineraler?? ;) Då förstår jag lite bättre nu.. :D
 
Sv: Lite frågor angående olja!!

Okej. Jag läste på en sida nu att man max ska ge 0,5 dl olja per 100 kg häst & utfodringstillfälle??? Alltså max 2,5 dl per utfodringstillfälle för en 500 kg häst??? Men hur mycket kan man max ge per dag???

Ahh, då hade hon rätt, det innehåller bara energi & ganska så mycket. Tack så mycket!! ;)
 
Sv: Lite frågor angående olja!!

Kan det stämma att 1 liter olja väger 1 kg???
 
Sv: Lite frågor angående olja!!

1 dl olja/utfodringstillfälle brukar vara en normal giva.
 
Sv: Lite frågor angående olja!!

Jag har ett högdräktigt sto som jag ger olja till. Veterinären sa att hon skulle ha 4 dl olja om dagen och hon väger drygt 500 kg utan föl. Jag använder rapsolja, men man brukar också utfodra med majsolja. :bump:
 
Sv: Lite frågor angående olja!!

Jag har hört att Rapsoljan e bäst att ge hästen. Vi ger för tarmarna och pälsen 0,5-1dl per dag och det har räckt. Pälsen blir verkligen glansig och fin och Ja, det smörjer tarmarna! :-)
 
Sv: Lite frågor angående olja!!

Tack ska ni ha för era svar!! :bow:

Men vad tror ni, kan det stämma att 1 liter olja väger 1 kg???

Tacksam för svar!!! ;)
 
Sv: Lite frågor angående olja!!

Prova att väga vettja! Förpackningen kan ju inte väga många gram så väg den och dra bort lite så får vi alla veta svaret! :bump:
 
Sv: Lite frågor angående olja!!

Okej, det är just det min kompis använder, rapsolja.. Men hon säger att man kan använda solrosolja, majsolja & vetegroddolja också. Hon har använt alla dessa, men har inte märkt någon skillnad. ;) Så det blir den billigaste hon använder. :D Men bra tycker hon att det är, för pälsen/hovar/tarmar & för att få upp energin. :)

Ja, det kan man ju göra. Dock använder jag ju inte olja nu, men jag ska be min kompis att väga 1 liter. :idea: Så kan hon berätta för oss alla sen, kul & veta ju. :bump: Jag återkommer med svaret!! ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite frågor angående olja!!

Vet faktiskt inte heller själv varför just Rapsolja ska vara bäst för visst går det att använda de andra sorterna också! Klart man ska ta det som är billigast!
Återkom gärna när hon vägt!
;-)
Kan ju tillägga att vi i veckan var inne med vår Frieser som har problem med magen på ATG-Täby kliniken och gjorde endoskopi och lite annat. (Ni som vill titta hur det gick till kommer se det i deras kommande broschyr för han fick stå modell för den!! *jättestolt* E ju bara tvungen att skryta lite om det oxå :banana: ) Och då berättade vi att vi ger Rapsolja och Linfrö (kokt) och A-fil och då sa hon att de alla är otroligt bra för magen och att vi måste fortsätta med det! Så då verkar ju vet. iaf hålla med om det där med tarmarna!
 
Sv: Lite frågor angående olja!!

Nu har kompisen min vägt rapsoljan & här kommer svaret. :bump:

1 liter = ca 0,9 kg ;)
 
Sv: Lite frågor angående olja!!

Jag pratade med en Krafft representant om olja. Hon sa att det "gjorts undersökningar" om olika oljors effekt. Det har då visat sig att alla oljor (majs, raps, oliv mfl) är ungefär likvärdiga MEN att rapsolja påverkar sköldkörteln negativt. Hur pass mycket visste hon inte. Hon rek iaf att jag skulle ge majsolja till min gamling som har problem med att hålla vikten.
 
Sv: Lite frågor angående olja!!

olja sägs även ge hästen bättre uthållighet..
jag ger min häst olja i efter ridtur-maten för att jag inte blandar hans kvälls och morgonfoder. han får 5 msk rapsolja.
det finns tävlingshästar som får upp till 8 dl(!) olja per dag.
vissa hästar blir väldigt lösa i magen av olja och klarar inte av så mkt olja.
det finns många böcker som har väldigt mycket "olja-info" läs i en foderbok om olja. :)
 
Sv: Lite frågor angående olja!!

Maxgivan för olja är 75-100 g / 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle, sammanlagt högst det dubbla per dag (enligt Plancks bok)
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej hej! Jag förstår att om man letar i gamla trådar så kan man hitta svar och jag har även suttit och läst i gamla trådar. Men det...
Svar
7
· Visningar
13 070
Senast: Aurum
·
Foder & Strö Ska nu prova ge min häst hö igen istället för hösilage för att se om hans mage kan börja fungera bättre igen. Jag letar efter lite olika...
Svar
11
· Visningar
1 652
Senast: BRAGO
·
Foder & Strö Behöver ge min häst lusern då värdena hösilaget är värdelösa! Har läst så mycket jag kan om lucern men har fortfarande lite frågor...
Svar
14
· Visningar
4 928
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Vad kan man använda för kraftfoder om man vill få i hästen mer energi men inte så mkt mer protein? Jag väntar just nu på min...
Svar
5
· Visningar
926
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp