Lite frågor om arabiskt fullblod

Mirre

Trådstartare
Drömmer lite om en arab, gärna ett långbent sto med bläs och 4 vita ben :love: Fux eller mörkt mörkt brun :d (nej färgen är inte viktig eg, men oh så fina hästar med dessa färger och tecken är :love: ) Kan tilläggas att jag är inte insatt i arabavel eller arabhästar öhvt eg.

Men är lite fundersam över denna "uppdelning" som finns.
Vilka olika typer finns det?
Arabisk
Polsk
Anglo
Rysk
Egyptisk
Shagya
Någon mer?
Vad skiljer dessa åt, ja förutom var de kommer ifrån då?
Tänker mer på utseende, temperament, storlek osv
Kan man se på dem vilken typ av arab det är, bara genom att gå efter utseende?

Ni som har arab, vilken typ har ni?
Vad är det bästa med rasen?
Hur stora är era hästar?
 
Sv: Lite frågor om arabiskt fullblod

Kul att du intresserar dig för denna absolut underbara ras! :)

En fullblodsarab kan ha polska, egyptiska, engelska, ryska och spanska linjer eller vara en blandning av de olika linjerna. Det är egentligen bara intressant för den som avlar ;). Alla fullblodsaraber dna-testas och registreras som fullblodsarab, oavsett blodslinje.

En anglo är en korsning mellan engelskt och arabiskt fullblod, alltså ingen fullblodsarab.

En shagya är inte heller en fullblodsarab utan en variant av araben som avlats fram i Ungern framförallt.

Numera blandar många uppfödare linjer från polska, egyptiska, engelska och ryska hästar.

Vissa håller fast vid att använda sig av enbart t ex polska linjer i sin avel, eller engelska (kallas crabbet- linjer).

Ett tränat öga kan se skillnader mellan de olika linjerna, men eftersom man blandar dem mycket suddas skillnaderna ut mer och mer.

De polska var kända för mycket kropp, massa och rörelser, de egyptiska var lite mer eleganta med uttrycksfulla huvuden, crabbet var lite mer kompakta och med god ridbarhet, de ryska var stora och maffiga med mycket power. Hårddraget.

Men numera blandas de alltså friskt.
 
Sv: Lite frågor om arabiskt fullblod

Ok då förstår jag det hela lite bättre :)
De är, vad jag förstått, väldigt intelligenta vakna hästar, har fått uppfattningen att de behöver få jobba mycket med skallen och inte bara kroppen?
 
Sv: Lite frågor om arabiskt fullblod

Det är nog väldigt individuellt hur araben är när det gäller det. Min arab är ju vaken och pigg som dom flesta araber är, men han är inte svårare att hantera för att han stått länge. Blir alltså inte knäpp för att han inte fått jobba;) Han fick stå ett helt år pga av en hovskada, sen när jag skulle rida igen så råkade det bli en mörk och regnig kvällstur barbacka i grimma längs med landsvägen. Jag hade inte en tanke på att han skulle vara annorlunda för att han inte ridits på ett år. Tycker detta illustrerar ett ganska vanligt temperament på araber :-) Sen finns det ju alltid undantag.
 
Sv: Lite frågor om arabiskt fullblod

Det är jätte olika. Jag har haft araber som är samma oavsett hur mkt eller lite de rids. För tillfället så har jag en som helst ska ridas varje dag för att vara helt nöjd, lite problem då han bara är 5, men men, vad gör man?

Ang blodslinjerna så är det helt enkelt vart man har fött upp dem "från början". Jag personligen gillar spanska och ryska araber bäst. Båda linjerna är kända för sina bra rörelser, de spanska är något bärigare vilket känns väldigt naturligt med tanke på att det är spanjorerna som har avlat fram PRE.

Mina hästar har övervägande spanska linjer med en liten skvätt av ryskt ;)

De spanska araberna är dock inte så vanliga i sverige, iaf inte de helspanska.
 
Sv: Lite frågor om arabiskt fullblod

http://www.youtube.com/watch?v=kZbwlLoHzJk

Här är mitt långbenta fuxsto med vita ben och bläs som fyraåring.

Hon är 160 cm och en glad mix av spanskt, ryskt, egypt, polsk och crabbet.

Det bästa med rasen är deras sätt att vara. Känsliga, pigga, mångsidiga och otroligt snälla :)

Det sämsta med rasen är deras avelsförening som inte gör ett dugg för att jobba för en friskare ras. :banghead:
 
Sv: Lite frågor om arabiskt fullblod

Ok då förstår jag det hela lite bättre :)
De är, vad jag förstått, väldigt intelligenta vakna hästar, har fått uppfattningen att de behöver få jobba mycket med skallen och inte bara kroppen?

Mycket intelligenta, den intelligentaste hästrasen läste jag i en undersökning för ett antal år sen.

Vill gärna jobba med skallen och tänka själva, och lär sig blixtsnabbt nya saker och vad som förväntas av dem.

Blir helt underbara kompisar, en arab kan verkligen bli ens bästa vän! De berör en så starkt med sitt milda sinne och sin människokärlek! :love:
 
Sv: Lite frågor om arabiskt fullblod

Vilken jättefin! :love:
Gillar hennes namn också :D

Är det vanligt med hästar på 160 och över?
De araber jag sett och träffat, har alla varit max 155, det känns så...litet :p

susu: Skönt och ha en häst som inte blir spattig om den får stå lite :)
Kbl travaren jag hade blev tokig efter två dgr.

kimmis: Dina hästar är ju jättefina!
Sett bilderna du lade ut i bildtråden.

Cornelia: Låter bra, vill ha en häst som har sin egen personlighet sas.
Hade clydesdale tidigare och de är ju verkligen personliga och tänker mycket själva. Väldigt roliga och jobba med
 
Senast ändrad:
Sv: Lite frågor om arabiskt fullblod

Min arab har jag ingen aning om han är polsk eller inte haha :)
Men han är iaf efter Shariif Amiir och undan Ballexa
Han är en grövre typ helt klart!
Han är runt 154-157 cm i mankhöjd.
Rätt dominant och enmanshäst.
Tuff och orädd.
Lättlärd och snabbtänkt.
En typisk häst som tar hela handen om han får.


Det bästa jag tycker med rasen är att dom är så mångsidig och intelligenta och verkligen kan läsa av sin människas energi!
Jag älskar att komma till stallet och träffa min häst och veta att han blir lika glad av att se mig.
Sen tycker jag om att dom araber jag träffat har varit så stabila och trygga i psyket, helt underbara helt enkelt! :)
 
Sv: Lite frågor om arabiskt fullblod

Hej! Jag har också en pojke som har Pakistan som morfar! Han är efter La Dejavu:) Mkt lik sin mor men kan nog se lite av morfar i honom också! Han är ca: 158 cm nu, hoppas han växer lite till.

För mig finns det bara en ras, helt klart! Denna kille är min 3:e arab & dom är så unika med sitt vänliga sätt:heart
 
Sv: Lite frågor om arabiskt fullblod

Kul! Pakistan är minst 155 (vet inte på centimtern ...) och lämnar ofta stora avkommor. La Dejavu minns jag, tror hon betäcktes med Noir vid något tillfälle ... Möjligtvis inte din häst som blev resultatet?;)
 
Sv: Lite frågor om arabiskt fullblod

Nja, jag hoppas inte hon är betäckt med Noir för det är hennes morfar! Min är efter Arasaa Farid. Ingen hingst jag vet så mkt om. Hästen köptes ej för sin stam iaf! Annars är jag såld på den gammal polska stammen! Men detta var bara min häst! Ingen tvekan, så jag brydde mig inte så mkt om stammen denna gång som känslan! Men så ska han ju inte vara i aveln heller;)

Min gamla valack e. Glaz & ue. Menelaus hade en sån dröm stam (enligt mig då) men han finns inte längre livet tyvärr.
Han är riktigt fin din Pakistan!
 
Sv: Lite frågor om arabiskt fullblod

Förlåt att jag har lånat din knapp lite och börjat tugga om olika stammar och linjer .... :o
Blir lätt så när man är arabhästnörd!!:crazy:
 
Sv: Lite frågor om arabiskt fullblod

Det finns en generell låg kunskapsgrad och intressegrad för egyptiska araber i vårt land, samt en hel del fördomar, antagligen för att linjerna är i extrem minoritet i Sverige. Egyptiska araber är fantastiska på många vis, liksom andra linjer inom denna underbara ras.

Egypter är högt uppskattade och extremt populära i Tyskland, Australien, Ryssland, USA och Mellanöstern mfl..
Tysklands stadsstuteri Weil Marbach grundar sin arabavel på egyptiska linjer (Gharib som finns bakom Arasaa Farid tex,) liksom Ungerns stadsstuteri Babolna. Även Tersk Stud i Ryssland har använt egyptiska linjer som grund i sin avelsbas.

Här finns en intressant artikel om egyptiska influenser för den som är nyfiken.

http://pyramidsociety.org/sites/pyramidsociety.org/files/attachments/egyptian_influence.pdf
 
Sv: Lite frågor om arabiskt fullblod

Jag har aldrig sett en egyptisk arab som jag tycker har rört sig ens mediokert faktiskt. Om du har lite mer kunskap om de blodslinjerna, kan inte du länka till en egyptisk arab som rör sig bra?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp