Bukefalos 28 år!

Lite frågor om foder till "bantande" katt

Sasse

Trådstartare
Jag känner att jag behöver få ner min katt i vikt och funderar lite kring hur jag ska gå till väga gällande foderbiten. Jag skulle vilja sluta med torrfoder helt och hållet och bara utfodra med blötmat/rått kött, håller som bäst på att vänja av honom med torrisarna just nu. Men så läser jag överallt om att man ska välja dietfoder om katten ska minska i vikt. Jag har ingen stor lust alls att köpa en ny påse torrfoder när jag nu håller på att sluta för gott. Så min fråga är helt enkelt vad som lämpar sig bäst, dietfoder eller blötmat? Han är inte gravt överviktig, men i min mening tjock.

Är också nyfiken på vad skillnaden är rent innehållsmässigt för dietfoder jämfört med t.ex. det han torrfoder han får, Applaws? Nu är jag förvisso inte så haj på det här med innehåll (och har ingen koll alls på diverse dietfoder) men Applaws innehåller en hög kötthalt, inget spannmål osv, borde inte detta (eller likvärdigt) foder vara rätt bra även för bantande katter? Eller vad är det som krävs rent innehållsmässigt från dylika dietfoder? Vad är det som gör att de är så bra eller att de rekommenderas?

Tillsist undrar jag hur/om jag kan få bort dessa "hängpåsar" min kastrat har. När han var yngre var det bara skinnpåsar, men de har "fyllts" på äldre dagar. Han hade dessa "fyllda" påsar tidigare när han var mer lättviktig också (i våras/somras), men det är såklart värre nu när han väger mer. Finns det någon chans alls att få bort dessa med motion och viktminskning?
 
Sv: Lite frågor om foder till "bantande" katt

Jag vet flera som bantat sina katter med blötfoder. De flesta torrfoder och spec bantningsfoder innehåller mkt spannmål, och får till följd att katten går upp i vikt i stället. Nu ger du ju redan ett spannmålsfritt foder, så då kan jag inte svara på om det går bättre att banta med blötmat. Annars gäller det väl precis som med oss människor, att dra ner på matmängden.
Angående påsarna så tror jag inte det går att göra ngt åt dem. Vissa katter har helt enkelt såna påsar, även de som inte är tjocka.
 
Sv: Lite frågor om foder till "bantande" katt

Jag har bantat två katter med blötmat, funkade hur bra som helst. :) Förutom att de gick ner i vikt så blev de också piggare och fick bättre pälskvalitet. Hängpåsarna under magen är kvar, vet inte om de går att få bort. Bantningen måste gå långsamt, vilket du kanske redan vet.

Vad menar du med dietfoder? Lightfoder ska du definitivt inte ge honom, det kommer bara göra honom hungrigare eftersom det inte innehåller tillräckligt med näring. Andra foderfrågor överlämnar jag till någon annan :)
 
Sv: Lite frågor om foder till "bantande" katt

Det funkar alldeles utmärkt att banta katter med kolhydratfattig blötmat. Det behövs inga dyra dietfoder.

Hängpåsarna får du nog leva med. Får du ner katten till idealvikt och påsarna töms är risken ändå rätt stor att påsarna kommer finnas kvar, de är ju mest hud.
 
Sv: Lite frågor om foder till "bantande" katt

Vad menar du med dietfoder? Lightfoder ska du definitivt inte ge honom, det kommer bara göra honom hungrigare eftersom det inte innehåller tillräckligt med näring. Andra foderfrågor överlämnar jag till någon annan :)

*halv kl*

Jag menar diverse "specialfoder" som finns hos veterinären. Antar att jag kommer få råd om att köpa något av deras produkter när jag åker dit för en hälsokontroll :p

Det verkar ju annars som att det går bra att banta med blötmat, så jag kommer köra på med att vänja av honom från torrfodret och gå över till bara det. En fråga till då, kan det tänkas fungera med "mindre bra" blötmat eller behövs det en sträng diet på en bra sort, t.ex. Bozita?

Jag tänkte förresten på bukfyllan han har i hängpåsarna, om det är så att man kan minska det och få det att försvinna. Att själva påsarna är kvar får jag nog dras med, det är bara det att han känns så tjock när de är fyllda.
 
Sv: Lite frågor om foder till "bantande" katt

Vet inte riktigt vilka sorter du klassar som "mindre bra", men t.ex. Mjau är ett väldigt bra foder som inte är så dyrt. Tänk på att vänja över till blötmat väldigt långsamt så att han inte blir dålig i magen. Vissa katter tål inte heller alla sorters blötmat så du kan behöva testa dig fram.

Du kommer säkert bli rekommenderat något av deras torrfoder, men vill du ge blötmat så gör det!

Kände lite på hängpåsarna på min katt nu, de har nog blivit lite mindre eller så är det pga att de inte är fyllda längre.
 
Sv: Lite frågor om foder till "bantande" katt

Det är ju så att Bozita är den bästa blötmaten men de andra sorterna duger bra. Det är inte så himla stor skillnad. Själv är jag överlycklig bara de äter nån sort.
Men mina vill ha variation så de bjuds på Whiskas, Pussi, Pussi-påsar och Bozita.
 
Sv: Lite frågor om foder till "bantande" katt

Vet inte riktigt vilka sorter du klassar som "mindre bra", men t.ex. Mjau är ett väldigt bra foder som inte är så dyrt. Tänk på att vänja över till blötmat väldigt långsamt så att han inte blir dålig i magen. Vissa katter tål inte heller alla sorters blötmat så du kan behöva testa dig fram.

Du kommer säkert bli rekommenderat något av deras torrfoder, men vill du ge blötmat så gör det!

Kände lite på hängpåsarna på min katt nu, de har nog blivit lite mindre eller så är det pga att de inte är fyllda längre.

Han är van vid blötmat redan, har ätit det hela livet. Däremot är han rätt kräsen och kan matvägra, varför jag känner att jag behöver vänja av med torrfodret långsamt hellre än att sluta tvärt. Med "mindre bra" blötmat tänker jag på t.ex. Sheba, Pourmet Perle osv, sådant som han älskar. Mjau är tyvärr ett foder han hellre matvägrar än äter, verkar kvitta vilken smak det handlar om också. Bozita fungerar bättre, åtminstone om han är väldigt hungrig. Jag har försökt ett tag att vänja över honom till enbart Bozita som blötmat, men han är inte helt samarbetsvillig på den punkten :p

Toppen! Då känner jag hopp om att jag kan minska ner min katts hängpåsar också.

MonteRose: Jag känner igen den känslan, är överlycklig att han kan tänka sig äta lite blötmat i alla fall. Trist dock när man är mitt i en öppnad tetraförpackning och katten plötsligt bestämmer sig för att det inte längre duger och vill ha någon annan sort :p
 
Sv: Lite frågor om foder till "bantande" katt

Räknas verkligen Sheba och Gourmet som dålig blötmat? Jag har inte uppfattat det så men det kanske stämmer. Min katt får Gourmet ibland som lyxmat eftersom hon tycker den är så vansinnigt god :D
 
Sv: Lite frågor om foder till "bantande" katt

Min tjocka katt har nu bantat ett helt kg från att vi gått från diet torrfoder till och blötmat. Visst hon är inte jätte förtjust i att vi tagit bort torrisarna men hon äter tillslut upp sin mat. Vi ger henne två gånger per dag och torrisarna blir som godis som hon får springa efter i motionssyfte :)
 
Sv: Lite frågor om foder till "bantande" katt

Räknas verkligen Sheba och Gourmet som dålig blötmat? Jag har inte uppfattat det så men det kanske stämmer. Min katt får Gourmet ibland som lyxmat eftersom hon tycker den är så vansinnigt god :D

Jag vet inte om det räknas som dåligt, men sämre än Mjau och Bozita? :p Har för mig att innehållet inte var något att hurra för, kan länka till sidan jag läste på sedan när jag kommer hem. Tyckte det var en rätt matnyttig sida (minns inte vad den heter dock), jag insåg att min katt mest åt "onyttig" blötmat :p

Min tjocka katt har nu bantat ett helt kg från att vi gått från diet torrfoder till och blötmat. Visst hon är inte jätte förtjust i att vi tagit bort torrisarna men hon äter tillslut upp sin mat. Vi ger henne två gånger per dag och torrisarna blir som godis som hon får springa efter i motionssyfte :)

Vad underbart att katten springer efter, min har mer en attityd som "Jaja, jag går väl och hämtar den då" :p Håller också på att vänja min katt vid portioner 2-3 gånger om dagen, får hoppas att han vänjer sig vid detta snart. Vad bra att det går bra att banta med blötmat :)
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
990
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Bison
·
Katthälsa Försöker här eftersom jag bara får idiotsvar på FB som inte alls svarar på min fråga. Det här med att banta katt... Min ena katt har...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
13 731
Senast: Wille
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 927
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp