Lite frågor

majola

Trådstartare
1. Om foderjäst: Vad är maxgivan? Hur mycket kostar det? Hur mycket magnesium innehåller det?

2. Om kalk/foderkrita: På Granngården sade man att det var samma sak, och att det skulle doseras lika. Jag har emellertid två helt olika innehållsvärden på de foderkrita, nämligen:
Foderkrita 1 (per mått): 12 g kalcium
Foderkrita 2 (per mått): 7,2 g kalcium, 1,9 g fosfor, 1,4 g magnesium och 1,9 g kisel.

Ingenting stämmer ju överens! :confused:

Nu har jag en säck foderkalk hemma, och undrar ju förstås hur jag ska dosera den? Hjälp mig! :love: (vill ha en smiley med tindrande ögon) För säkerhets skull har jag förstås inte kvar själva säcken, men den var blå om det kan vara till någon hjälp...
 
Den foderjästen jag använde från Hippo hade 2,7 g mg/kg.
Övrigt 300 g smrp/kg ts, 11,5 mj/kg ts, 38 g ca/kg, 10 g p/kg, 4 mg selen/kg sen var där en massa annnat också, massa b-vitaminer tex.
 
Ingen aning om priset men det står att man ska ge mellan 200-400 g/dag. Vet ej om man kan ge mer men det e väl bäst att följa det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 349
Senast: isafore
·
Foder & Strö Fick nyss analysen mejlad till mig,men hur ska man räkna den? Vilket program är lättast att använda? Ska man fylla i efter kg...
Svar
16
· Visningar
993
Senast: Ackio
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 129
Foder & Strö Hej! Min hästs hö har analyserats och det såg ut så här: Torrsubstans (ts) 86% Råprotein (RP) 77 Smältbart råprotein 46...
Svar
7
· Visningar
1 253
Senast: Derring-Do
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp