Bukefalos 28 år!

Lite Frågor!!!

Iaraphel

Trådstartare
Ska tävla en lokal dressyrtävling på månda, det är min andra (om man bortser från klubbtävling) och jag har lite frågor... Om allt möjligt...

1.Hästen är en skimmel, flugskimmel. ska jag ha vitt eller grått shabrak? och om jag har vitt ska jag ha mörkblå, smal guld eller tjock guldpassboal (stavas?)
Kavajen är mörkblå/marinblå (skillnad?) med guldkant i kragen.

2.I LB:1 är det ju sepentiner... då ska man inte rida ut i kortsidorna som ingår i skälva bågarna va? hur många steg på spåret ska de va i mittenbågen??? har fått lära mej at det vara är ut och in igen men såg häromdan en rida längs spåret 4-5steg.

3.Pollen är en förvuxen new-forest och har massa hovskägg fram, men inget bak... ska jag låta det vara så? eller klippa bort hovskägget fram? han är j*vligt snygg nu, enligt mig, men inte enligt domare/tränare...

4.Måsste han va knoppad? han har ju så lång fin man :rofl:

5.Vad får man mest avdrag för.. att hästen själv skuter in baken innan galoppen (efter skritten) eller att jag flyttar in framdelen? (nu snackar jag om max nån decimeter).

6.Borde jag stryka mig? Är så j*vla rädd för att skämma ut mig.... fasst å andra sidan har jag velat ta ut honom på dressyrbanan såå länge jue...

7.ska jag fläta dagen innan och sätta upp knopparna på morgonen?

8.nån som har nåra bra tips så skriv!!!!!
 
Kan bara svara på en del :p
1. Vitt med mörkblå passpoal
3. Det beror på hur massa. Ser man hovarna? ;)
6. Nej, du blir en erfarenhet rikare!!
7. Ja, om det blir tidigt
 
1.vitt med smal
2. nej man ska inte rida ut i de hörnen som man "rider förbi" i en serpentin. Ja man ska hellre rida 4-5 steg på spåret i mittbågen för det går ju inte att rida ut o vända, det måste ju bli jämna o runda o fina bågar.
3.Klipp!!! men se till att det inte blir några fula kanter
4.JA!!! Knoppa!!
5. Det bästa är ju om du tränar på så att han/hon inte gör det istället...
6.nej, det är alltid bra att träna, o se det mer som en träning för både dig o hästen istället...
7.Ja det kan vara smart, om du flätar tillräckligt hårt...
 
1.Hästen är en skimmel, flugskimmel. ska jag ha vitt eller grått shabrak? och om jag har vitt ska jag ha mörkblå, smal guld eller tjock guldpassboal (stavas?)
Kavajen är mörkblå/marinblå (skillnad?) med guldkant i kragen.
Det spelar ju igentligen ingen roll enligt TR.Men om jag fick välja så tycker jag nog att vitt är snyggast.
2.I LB:1 är det ju sepentiner... då ska man inte rida ut i kortsidorna som ingår i skälva bågarna va? hur många steg på spåret ska de va i mittenbågen??? har fått lära mej at det vara är ut och in igen men såg häromdan en rida längs spåret 4-5steg.
för att få bågarna gämna så märker du hur många steg det blir :)
3.Pollen är en förvuxen new-forest och har massa hovskägg fram, men inget bak... ska jag låta det vara så? eller klippa bort hovskägget fram? han är j*vligt snygg nu, enligt mig, men inte enligt domare/tränare...
Det är en lokal tävling .Och jag tror inte att dom stirrar sig blinda på lite hovskägg ;)
4.Måsste han va knoppad? han har ju så lång fin man
För helhetsintrycket är ju knoppat fint.Men om han har lång man kan du göra en så kallad hingstfläta(inbakad)
5.Vad får man mest avdrag för.. att hästen själv skuter in baken innan galoppen (efter skritten) eller att jag flyttar in framdelen? (nu snackar jag om max nån decimeter).
Dom dömmer inte så hårt i lokal :)
6.Borde jag stryka mig? Är så j*vla rädd för att skämma ut mig.... fasst å andra sidan har jag velat ta ut honom på dressyrbanan såå länge jue...
Lokal är som träningstävling in princip.Ha inte så höga krav på dig själv.Det ska vara kul att tävla :)
7.ska jag fläta dagen innan och sätta upp knopparna på morgonen?
Har du gott om tid på morgonen kan du göra dem då.Annars kvällen före och räta till dem på morgonen.
8.nån som har nåra bra tips så skriv!!!!!
Ta det lungt....Det kommer gå så bra ska du se. :)
 
Tack alla för svaren!!!!!!!!


5.Vad får man mest avdrag för.. att hästen själv skuter in baken innan galoppen (efter skritten) eller att jag flyttar in framdelen? (nu snackar jag om max nån decimeter).



--------------------------------------------------------------------------------

Dom dömmer inte så hårt i lokal

Sist jag tävlade kommentera domarn att han gick på dubbla spår... fasst då sköt han in baken en bra bit...
 
5. Det bästa är ju om du tränar på så att han/hon inte gör det istället...

:bow: HeHe, jo jag vet... men pollen VET att det är galopp efter skritten och när jag lägger han i trav så försöker han skjuta in baken hela tiden,, detta även om jag tränar masa på att sakta av till skritt eller trava där galoppen ska vara.
Jag försöker träna bort det just genom at flytta in framdelen eller flyta tillbaks baken, och då kommer ibland framdelen in lite..
 
Hur som helst så är det bättre om du styr in framdelen på bakdelen inte tvärt om.Bäst är ju om du tränar och stärker det benet hästen lägger utanför kroppen så att den blir liksidig och kan går rakt :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp