Lite funderingar ang barn som vill klappa

Kissing Spine

Trådstartare
Jag har nyligen flyttat till en lägenhet som ligger "vägg i vägg" med en lågstadieskola (tror jag att det är). Detta leder till att i princip varje gång vi går den vägen förbi så kommer det 1,2 eller 8 barn (oftast småtjejer) som vill klappa. Har en liiten sheltiedam så hon ser ju såklart grymt söt och snäll ut så jag förstår att dom vill hälsa på henne.

Som sagt så är det en sheltie och även om hon tycker om barn (helst ska dom vara riktigt små) så är hon väldigt vaksam och rädd om sig själv. Är man så liten som hon är så gäller det att hålla koll på var folk sätter fötterna och barn är ju som bekant varken så lugna, tysta eller stilla. Plus att det inte är en ras som kastar sig över folk av glädje ;). Brukar säga att de får klappa om hon vill hälsa och att hon är lite blyg. Att de ska sätta sig på huk och sträcka fram handen. Hon går alltid fram och nosar för att hälsa men sen är det inte så intressant.

Varför jag har börjat fundera över hur man eg ska göra, är efter morgonens promenad då det till sist blev ett helt gäng tjejer på 7-8 stycken. Släppte lös henne så att hon kunde "fly" undan om det blev jobbigt men det gör hon eg inte såvida inte någon går efter henne, böjer sig över henne eller försöker ta fast henne och klappa henne (vilket dom såklart inte får göra!!). Hon hälsar som sagt på alla, tar godis i händerna som de får av mig, gör konster när de säger åt henne etc. Vill dock inte klappas ens om hon sitter i mitt knä och är hela tiden väldigt vaksam över vad barnen gör. När vi går därifrån så är hon glad och har svansen rätt upp i vädret men tittar bakåt och är extra vaksam.

Hur gör ni? Hur skulle ni göra? Jag har svårt att säga nej för de flesta är ju väldigt rara och gör som man säger även om det är svårt för dem att veta hur man ska hälsa. Det naturliga är ju att klappa uppifrån= inte så uppskattat. Självklart skulle jag gå därifrån om jag märkte att det blev alldeles för mycket.

Det jag liksom funderar över är vad man ska "utsätta" en hund för. Är det ok att fortsätta som jag gör, att barn får hälsa på henne om de är lugna och snälla så att säga, att de får ge henne godis och inte tvinga sig på henne. Jag är 100 % säker på att hon aldrig skulle bita/nafsa av rädsla iallafall för det är absolut ingen rädsla på en sådan nivå. Jag tycker ju att det är bra träning för henne också och som sagt så hälsar hon på alla barn och går fram och nosar, men mer vill hon inte.

/KS som måste börja bli mer av en bitch, kanske inte mot barn men mot diverse rikspuckon som skickar fram sina hundar för att hälsa, jag skiiiter i om dom är snälla! (Bästa/värsta exemplet var väl när vi var ute när det var mörkt och min, lösa, hund börjar råskälla på en japansk spets som jag inte hann se och matten släpper fram hunden i flexikopplet! Hur är man funtad då :eek: Nog för att Lovis inte gör en fluga förnär men det visste väl inte hon...)
 
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

Billy (supersöt dvärgpinscher) blir särskilt på sin vakt när det är barn i närheten, så länge de är små och få går det väldigt bra.

Men är de 4-10 år börjar han tycka att det är jobbigt, och ju fler de blir destu värre blir det för honom. Han blir orolig av skrik och yviga rörelser och ett gäng barn som skriker och busar och vill kasta pinnar och hälsa - och gärna allt på samma gång.
Oftast så säger jag att "Nej, ni får inte klappa - men ni får hälsa" och om det är bara är ett lugnt, ensamt barn får det klappa, en inte på huvudet utan på ryggen.

Det finns ett gäng barn på min gård som Billy är van vid och fungerar jättebra med, och de har lärt sig hur man gör och är lugna och jätteduktiga, men det har tagit ett halvår att komma till den här punkten ;)
 
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

Och mina får inga barn hälsa på. Jag har en som inte tycker om annat folk och en som väger dryga 30 kg på 70 cm som gärna hoppar så det får vara.

Dock hälsar båda med än gärna på syster yster 5 år, och den lilla (som inte är glad i folk eg) avgudar henne, och dom busar ihop som bara den :love:

Det är min hund, så pilutta dig!


 
Senast ändrad:
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

Jag bodde i 2½ år bredvid en skola och kan ju säga att man lär sig att kunna säga nej ganska snart :cool:

Precis som du beskriver det så får man lätt en hel flock barn kring sig om man säger ja till någon/några så då är det helt enkelt smidigast för både barn och hund att faktiskt säga nej. I alla fall i mitt fall med en hund som kan bli stressad av barn som omringar henne samtidigt som många har en tendens att vara livrädda för huvudet (dvs hon får inte nosa på dem, de springer runt och försöker klappa på baken och Sally snurrar efter och de springer iväg etc. Ger inget för någon.). Man försöker säga till och det är inte alla som lyssnar. Så skit i att vara snäll vid en skola, låt barn hälsa på mer kontrollerade platser istället. Det är din hund som kan komma att bli lidande om det går för vilt till och den inte klarar av situationen. Tycker inte av din beskrivning som att det är något hunden själv tycker är så kul nu heller.
 
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

Jag har lite annan situation. Har cavalierer som ska vara reserverade mot främlingar och gilla barn. Precis vad de gör.. Barn kan rusa fram och vara på och cavvarna blir bara glada. Men de får inte hålla fast o.s.v. nat. :D Men om vuxna folk ska hälsa så kan det, om folket uppför sig bra och sätter sig ned och tar fram handen så vovven kan nosa, gå för sig att gå fram och undersöka.. Men inte mer.. Är folket för på så kommer inte hundarna nära! De är abs inte rädda el så men jag tror inte de ser någon anledning till att hälsa och håller sig därför på avstånd.. :p Malle valpen, hon vill hejja på allt och alla! Men hon hoppar!!! :devil: Så innan någon hälsar så kollar jag om de e okej, om inte så blir det inget hejjande... :angel: Fast igår var hon lös och busade med sin lekkamrat så gick de förbi en kvinna... Hehe aaa gissa vad som hände?? :devil: Men ca två gr om dagen e det barn ute som vill hälsa.. Lite jobbigt så jag säger nej ibland. :cool:
 
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

Jag tycker inte du ska oroa dig, du verkar ha koll och kunna säga ifrån och lära barnen hur man hälsar och hanterar en hund, :)
Och som du säger, det är ju bara att gå och säga ifrån om det blir för mycket!

Såg häromdagnen en man som var ute med 2 mycket osäkra sheltis, där en Mamma släppte fram sin dotter som fick jaga hundarna, som försökte komma undan, medans husse pratade och brydde sig nada om vad som skedde... :crazy:
 
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

Hur gör ni? Hur skulle ni göra?

Nu har jag ingen hund som tycker att det är obehagligt med barn, men skulle jag vara dig så skulle jag delvis fortsätta som du gör. Fortsätt låta barnen hälsa, om du ser att de uppför sig och är lugna, men vill inte hunden mer än bara nosa, låt den slippa. Att ta upp den i knät för att "hålla i" så att barnen kan klappa osv skulle jag helt låta bli, möjligtvis att jag kanske skulle göra så om det dök upp något barn i min bekantskapskrets som hunden skulle träffa mycket.

Jag tycker det är jättebra att barn, även de som inte har hundar hemma, får lära sig umgås med hundar. Därför får alla barn (om vi har tid) gärna klappa mina hundar så mycket de vill. Jag är noga med att berätta för dem hur de ska klappa för att hundarna ska gilla det, svarar så tydligt och ordentligt jag kan på alla frågor de ställer osv.

Många gånger möter vi även barn och ungdomar som är klart rädda för hundarna. Det har då hänt flera gånger att jag lyckats hejda dem, stått och pratat lite med dem, berättat hur de kan göra om de möter någon hund de tycker är läskig osv. Det har faktiskt lett till att flera barn vågat klappa mina hundar och glatt hälsar om jag ser dem igen.

MEN ibland händer det att barn kommer springande mot hundarna i full fart, eller jagar oss. Då ryter jag åt dem att låta oss vara, ryter åt föräldern för att försöka få den att hjälpa till att stoppa barnet och ser till att ställa mig själv mellan hundarna och barnet om barnet faktiskt tar sig hela vägen fram till oss. (lite som när lösa hundar kommer springande faktiskt :p)
 
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

Jag har också funderat på det där med barn.jag har själv inga och inte heller några i bekantskapskretsen,så egentligen är det bra,men så har vi dom där föräldrarna som bara släpper fram ungarna utan att fråga,eller frågar i sista sekunden om barnet får klappa (mitt standardsvar i dom fallen är ,jag om ungen vill ha armen avbiten :devil: )
Nu älskar både dobbisen och frallorna barn så det är ingen fara att dom skulle bli av med en lem,snarare ihjälslickade :) och hoppade på (av frallorna)
Men barn i flock undviker jag både för att det blir rörigt och för att jag själv är barn allergiker :angel:
 
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

Cavalierer reserverade?? :eek:
Jag har träffat ett 30-tal (om inte fler) och aldrig har någon varit reserverad. Alla har glatt hälsat, någon har visat mindre intresse. Är det linjerna hos era som gör det?
 
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

Men de ska ju vara reserverade..(?) Inte gå fram till främlingar men hälsa om matte går fram? (Mina e lite mer än andra det vet jag...)
 
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

Uno älskar barn, mer än vuxna faktiskt för barn leker mer och roligare :p
Men till trots det så orkar jag inte låta folk hälsa hela tiden och definitivt inte om man är vid en skola just för att ungarna då vet om att "den hunden får man klappa/leka med" och då blir det varje gång de ser en att någon/några ska klappa och det orkar JAG inte med.
 
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

Men de ska ju vara reserverade..(?) Inte gå fram till främlingar men hälsa om matte går fram? (Mina e lite mer än andra det vet jag...)

Jag kände mig tvungen att kolla i cavalierens rasstandard. Där står det:
"Uppförande/Karaktär:
Rasen är käck och absolut orädd. Till Temperamentet är den glad, vänlig och tillgiven, aldrig aggressiv och utan antydan till nervositet."

Inte ett ord om att den ska vara reserverad.

Jämför med tex salukins rasstandard:
"Uppförande/Karaktär:
Saluki kan vara reserverad mot främlingar, men skall inte vara nervös eller aggressiv. Den är värdig, intelligent och självständig."
 
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

KL

Jag håller med om att du delvis kan fortsätta som du gör. Det är naturligtvis jättebra träning för hunden, men samtidigt kan jag tycka att hunden inte ska behöva hälsa på 5-8 barn varje gång ni går förbi skolan. Ibland borde hon få slippa, speciellt eftersom hon verkar tycka att det är lite jobbigt.

Min grabb är oftast helt likgiltlig mot alla vi möter på promenader, han har annat att göra än att stanna och småprata :grin: Men oftast låter jag barn hälsa om de är lugna och kan uppföra sig, men kanske inte 10 st samtidigt.
 
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

*KL*

Nej mina får inte hälsas på. Anledning 1 har tre stycken varav två älskar människor o den lilla tredje inte gillar andra än dom hon känner. Ej elak men vill helt enkelt inte utsätta henne för det.
anledning 2 många invandrar barn i området o dom är ofta inte så hundvana o mest "duttar" på hundarna.
anl 3 min flatte "smakar, apporterar" händer o det kan ju tolkas som bett på ett barn. Vill inte bli anmäld för/få ryktet att mina hundar bits. (visserligen finns det ryktet redan då jag sagt det några gånger då barnen inte nöjt sej med ett Nej ni får inte hälsa.)
anl 4 jag vill inte att hundarna ska ha förväntan att hälsa på andra människor just pga att dom är så sociala o älskar människor.

Ev kan jag låta någon ensamt barn hälsa om någon av föräldrarna är med.
 
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

kl

Tack för massor av bra synpunkter och svar :). Kommer förmodligen att fortsätta som jag gör, men vara ännu mer noga med att det bara får vara ett par stycken (brukar inte vara så många som igår utan just 2-3 st), att de bara får hälsa men inte klappa, samt fortsätta att "dela ut" godis :). Och vissa dagar är det hälsningsfritt. Nu blir det ju inte riktigt vare dag ändå, iom att jag inte alltid går åt det hållet och det är inte alltid dom har rast när vi går.
 
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

Jag kände mig tvungen att kolla i cavalierens rasstandard. Där står det:
"Uppförande/Karaktär:
Rasen är käck och absolut orädd. Till Temperamentet är den glad, vänlig och tillgiven, aldrig aggressiv och utan antydan till nervositet."

Inte ett ord om att den ska vara reserverad.

Precis så som dom jag mött. Tyckte att det lät konstigt, men framför allt otypiskt att de skulle vara reserverade.
 
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

Hälsa eller inte, det är ju upp till dig. Själv ställer jag alltid upp på min hund, tycker han det är obehagligt så ska han få slippa. Även om det innebär att matte måste bli områdets ragata.

Men en sak du skriver reagerade jag på; Släppte lös henne så att hon kunde "fly" undan om det blev jobbigt men det gör hon eg inte

Låt aldrig din hund bli den som själv får reda ut jobbiga situationer, där måste du vara den som ställer upp. Skulle hon fly, så flyr hon även ifrån dig, en scenario som kan ta tid att laga till.
 
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

Kanske uttryckte mig luddigt, hon flyr inte i ordets rätta bemärkelse, utan hon springer undan/iväg från barnen om hon tycker det blir för jobbigt och då lättaste vägen till mig :). Jag är absolut hennes stora trygghet som hon aldrig skulle sticka ifrån. Menade mera att jag släppte lös henne för att undvika stressande situationer där hon känner sig trängd och fasthållen, något som är lätt att skapa i koppel.
 
Sv: Lite funderingar ang barn som vill klappa

Bor intill 1 dagis och 1 lågstadieskola. Vi har en hälsar-inte-policy. Frågar barnen så svarar jag bara snällt att han inte tycker om att bli klappad. Barn accepterar sådant väldigt lätt. Vuxna däremot får man ha ett bestämdare sätt med både tonmässigt och kroppsspråkligt men jag har aldrig haft några problem och vi är inte, mig veterligen, sedda som otrevliga av folk i grannskapet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 882
Senast: Hermelin
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 632
Senast: Madalitso
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 603
Senast: Gruvan
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 923
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp