Lite funderingar ang kursen jag var på I helgen.

H

Hobbyryttaren

En häst såg ut att piaffera uppåt istället för att sänka bakdelen. Den såg ut att skjuta uppåt med bakbenet istället för att vinkla lederna/bäckenet. Den trampade fint men bakdelen var alltså inte sänkt. Hästen viftade ganska kraftigt på svansen som stog rätt ut. Varför blir det så har jag funderat på. Har man prioriterat tramp istället för bärighet eller tocherar man fel? Försöker hästen göra rätt men är inte tillräckligt stark för att sänka bakdelen eller har den helt enkel inte förstått? Eller börjar/prioriterar man olika på olika hästar?

Tocherade ena sidans gluteus maximus (musklerna på var sida om korset) på min häst.(Starkt framåtdrivande enl BBs bok) Ville egentligen bara att hästen skulle börja röra sig framåt från halt men istället så tog hästen ett hopp med bakbenen på stället för att sedan sparka bakut. Därför tänkte jag att om man tocherar där i piaff så borde hästen göra som hästen på kursen. Alltså skjuta uppåt :confused:

Några synpunkter??
 
Var det Nordsvensk fuxen?? Det var väl den enda häst som piafferade tror jag så det måste väl ha varit den??

Den kom ju precis efter emellan mina 2 så jag såg den ju aldrig direkt men jag hörde något om att CD sa att den hästen behöver tänka mer uppåt så den kan sätta sig, den tänker neråt och därför pluppar rumpan upp istället för att sänka sig.
 
-Jag har också lite svårt för det där. För mig är det viktiga att få bärighet, undertramp och vinkling med bibehållen takt. Bara takt utan det andra är värdelöst och leder till att hästen försvarar sig med takten när man ber om samling. :) T_B
 
Känner att jag vill svara på ditt inlägg då frågan gäller min häst. Till Fio vill jag bara säga att hon inte är en Nordsvensk, utan en gatukorsning. :D Det finns många aspekter som ger lite svar på din fråga. Under kursen såg du mig inte utföra någon piaff, utan tramp. (Det är en väldig skillnad)Och det var inte något ideal det du såg och både jag och tränaren vet att där finns det mycket att jobba med!! :angel:

Min häst har av naturen den bästa exteriören och det är ju så att hon har problem med att vinkla sitt bäcken. Är en draghäst inte en ridhäst om du tittar på hur hon är byggd. Lågställd med korta ben. Dock är detta inte en ursäkt att inte försöka att rätta till "felen".

Hon är inte stark nog att utföra en piaff och speciellt inte med mig på ryggen. (Brister i min sits, som jag jobbar oerhört mycket med. Stelopererad i 9 kotor) Hon är bara riden i ca 8 månader då hon fölade 2003. Vilket gör att hon inte har styrkan ännu. Upplever att hon även blivit stelare i sitt bäcken efter fölning, därför ska kiropraktorn få ta sig en tur och titta på min häst.

Att hon slog med svansen har med spänningar att göra och de ska ju absolut inte vara där. Därför tocherade jag henne inte nästan över huvudtaget alls. Kan medge att jag ibörjan använde mig av en lite felaktigmetod vid inlärningen, då jag lärde henne rent mekaniskt att trampa, dock på en tränares inrådan. Vilket gör att hon lärde sig att lyfta benen men inte vinkla sig och sätta under sig.

Jag har inte tränat något piaff arbete nästan då jag på inriktat mig mer på avlasningssits och få igång hennes ryggsving bättre. Då har jag fastnat i detta läge och har haft svårt att komma tillbaks i normalposition. Hon kan faktiskt sätta sig bättre och trampa mer inunder sig men i och med att hon var lite spänd, inte stark nog och dessutom med mig felplacerad tyckte jag inte att det var någon idé att pressa henne och försöka få till en piaff bara för att glädja "publiken".

Fio: Det var rätt det du citerade från tränaren till viss del. Men det gällde inte piaffen. Vi tränade på att ändra taken i tempot. Hög takt i långsamt tempo och långsam takt i lite högre tempo. Hon sa att din häst gärna sköt uppåt då den gick, dvs sköt mot handen lite, medan min betonade neråtrörelsen mer. Inget av detta är att eftersträva! hade inget med piaff att göra, skulle hjälpa mig att hitta passagetakten. ;) Jag ska försöka att hitta min hästs riktiga tempo, då jag har en tendes att rida henne i ett lite för högt tempo som inte stämmer överrens med hennes gångarter.

Detta är ingen bortförklaring, då jag vet att jag måste jobba med detta och se till att min häst finner styrka, slappnar av och att jag ger rätt signaler i exakt rätt tid. Att det inte var något tramp att eftersträva kunde man förstå på tränaren då hon inte gav detta något godkännande/berömm dock vet hon om utblildningsgraden på min häst och bakgrunden. Så jag lovar att jag ska träna och se till att sträva efter den satta, inunder trädande och bäriga piaffen du vill se. Kanske i Nov, vem vet? :rofl:

Bra att du är kritisk och ifrågasättande. allt kan förbättras och utvecklas. Dock tycker jag att det var lite synd att du inte frågade på kursen. Du hade chans att fråga både mig och tränaren. Till alla som går på kurs som fotfolk- FRÅGA!!! Annars riskerar ni att bli utan svar eller att inte få de svaren ni känner ni vill ha och behöver. Att betala mycket pengar och sedan inte våga fråga är ju lite galet tycker jag. Och var inte rädda för att vi som rider eller tränaren ska bli arga. Vi har ju tagit oss dit frivilligt och vet att andra kommer att bedömma våran ridning. :D

Jag tycker alla på kursen verkade att få bra saker med sig hem i bagaget och det fick även jag- mycket bakläxa :smirk: Jag rider ju för tränare för jag behöver hjälp. För att citera tränaren:- Om det var lätt att rida, hur kul skulle det vara?

Ps Vilka underbara häsar du hade Fio!! Otroligt vackra. :bow:
 
:o Vad fick jag nordsvensk ifrån?? det såg jag ju att det inte var.

JA som sagt jag hörde ju inte mycket vad som sas till dig och jag såg inte heller så mkt av förklarliga skäl.

Ja jag skall inte trampa uppsuttet överhuvudtaget med min dåliga takt :o Jag kan inte ens hålla takten med enbart spöet.
Det resulterar bara i att han blir spänd och skjuter uppåt mot handen som du sa.
Så din skjuter neråt då, hmm ja då är det inte lätt.

Fan att jag inte fick se mer av dig, du var ju en av dom få som jag verkligen ville se :(
Typiskt...

Tack för berömmet, mina hästar bugar och bockar fast dom vet redan om det, dom beter sig som divor på tävlingar och vill att alla skall vika hän när dom kommer :D

Din häst var oxå jättefin, jag blir alltid lika fascinerad varje gång jag ser dessa inte helt lätta eller eleganta hästarna förvandlas till svanar ;)

Jag stannade ju kvar lite på Söndagen efter mitt pass för att få se och precis efter jag gick ut så gjorde du spansk skritt som jag självklart missade :cry:
(min häst blev lite rastlös så jag var tvungen att gå ut)

Men jag får ju se dig när Jaoa kommer och då får vi verkligen hoppas att jag inte rider passet precis före eller efter.
 
Jag säger som ryttaren, Varför frågade du inte ryttraren och tränaren på Kursen?? Det verkar ju konstigt att lägga ut frågan här för folk att spekulera än att gå till källorna själv och få det korrekta svaret, dessutom hade du ju ett ypperligt tillfälle att göra så också eftersom ni befann er på samma plats.

Det hade varit en annan sak om man har sett något på TV och undrar om där man inte kan fråga ryttaren /tränaren.
 

Min häst har av naturen den bästa exteriören och det är ju så att hon har problem med att vinkla sitt bäcken. Är en draghäst inte en ridhäst om du tittar på hur hon är byggd. Lågställd med korta ben. Dock är detta inte en ursäkt att inte försöka att rätta till "felen".




:rofl: Jo jag undrade lite hur du tänkte där, fast förstod ju att det var felskrivet, men det lät kul :D
 
Vi tränade på att ändra taken i tempot. Hög takt i långsamt tempo och långsam takt i lite högre tempo.

Förklara, hur menar du? Jag hänger inte alls med....(Kanske beror på att jag inte rider AR?) men hur rider man i hög takt men långsamt tempo, och vice versa???
Jag får det inte alls att gå ihop!!! :D

Är det så att ni inom AR menar annorlunda/ngt annat när det gäller takt eller?

Eller innebär det att du typ rider med stora steg i långsamt tempo eller...nej, jag fattar inte alls :confused: :D

Snälla förklara!
 
Först så var det inte menat som negativ kritik till dig.
För det andra så tar det ett tag för mig att bearbeta alla intryck och tänka igenom och sedan ifrågasätta det jag såg. I detta fallet inträffad det inte under kursen utan funderingarna kom efteråt. Därför skrev jag på buke för att få svar vilket är bättre för mig än att tro att det var en riktig utbildningsväg. Du skrev "Kan medge att jag ibörjan använde mig av en lite felaktigmetod vid inlärningen, då jag lärde henne rent mekaniskt att trampa, dock på en tränares inrådan." Vilket har bekräftat mina misstankar.

Visst är det dumt att inte fråga direkt på kursen men å andra sidan borde det förklaras en del varför hästen gör si eller så. Vilket som är rätt eller fel. Vilket som kommer att bli en morot, för att använda CDs uttryck.

Vet själv att det inte är så svårt att få hästen att trampa. En "vanlig" dressyr tränare lärde min häst att trampa vid handen och det med vinklade leder och sänkt kors men inte var det "rätt" ändå, hästen gjorde det mekaniskt, utan ryggsving och spänt. Därför är jag rädd att hamna där igen och går mycket försiktigt fram. Bara för att hästen gör tekniskt rätt behöver det inte vara korrekt, menar jag.

Men om hästen bara är riden 8 månader har man inte gått lite fort fram då? Och är hästen spänd, skall man inte jobba på att få hästen avspänd i första hand då? Detta är inte menat som negativ kriting utan jag vill gärna veta hur du tänker eftersom du själv är tränare och säkert har en plan.
 
Sista svaret jag skriver till dig för jag tycker fortfarande det är lite konstigt att fråga detta över forumet. Visst tar det tid att bearbeta intryck osv, men detta var ju ett tydligt fel och borde således inte vara så svårt att fråga om.

Jag jobbade ju med hennes avspänning och överlinje. Takt och tempo. Den största vikten la vi dock vid min sits. Fort fram? Hoppas du som jag såg en välmusklad häst i god kondition. :confused:(dock saknas änu styrkan) Hon var tydligen så stark att tränaren tyckte det var dags att prova på skolgalopp. Har bara skrittat, travat, galopperat och ridit skolorna i alla gångarter. :) Har ingen bråska överhuvudtaget, men vid kurs är det ibland bra att ta ut svängarna lite och töja lite på gränserna. :D Här hittade vi ju direkt vad jag skulle jobba med för att STÄRKA min häst. :rofl:

Om du lyssnat hade du hört tränaren säga just detta som du berättar om moroten. Det ska bli, någongång i framtiden en piaff. Sedan är det ju så att alla hästar har inte samma förutsättningar. Hon har som sagt mycket svårt att vinkla sitt bäcken.

Det var just pga att hon inte fortfarande riktigt nått upp till den styrkans som krävs som tränaren bad mig visa ett tramp i varje varv. Hade vi tyckt att det hon var mogen för det så hade vi ju såklart jobbat med just trampet.
Tycker precis som du att det inte är någon ide att träna på något som utförs helt mekaniskt och med en lite låst rygg. Som jag sagt tidigare så kommer jag att jobba lite med tramp och piaffarbetet igen när jag känner att att hästen har blivit stark nog och att min sits och hästens rörelseschema förbättras.

Och min häst var avspänd, förutom då vi skulle trampa då hon och jag kände att det inte fanns den styrkan som behövdes. :smirk: Dock tycker jag att du kom med ett bra inlägg beträffande min tocheringspunkt. Ska vara mer noga med att exakt träffa svansroten. (mycket slarvigt av mig att inte göra det så korrekt som möjligt och hjälpa min häst) När jag träffar längre fram inbjuder jag henne till att använde sin skjutkraft, att skjuta uppåt i trampet, precis som du sa.

Jag är en person med självdistans och VET att jag håller på att lära mig att rida. Hoppas du inser att du med dessa inlägg gör en bedömning av min ridning utan att veta fakta. Och hur ska folk här på buke veta dessa fakta utan att ha sett mig och känna mig: :confused: Det är ett fritt land så visst fråga på, men genom att maila mig eller tränaren ifråga så hade du haft lättare att få reda på fakta. Tränaren jag red för, anser jag ha stor kunskap om ridning och fysiologi så hon borde kunna bedömma och hjälpa mig med min ridnig. :D Jag vet hur det ska se ut och vara men att komma dit är en lång och svår väg. Ibland når man inte riktigt fram och det måste man acceptera. Alla strävar vi ju efter idealet.

Så nu drar jag mig ur denna diskussion. Vill du har mer information så kan du maila mig privat. Mvh Linda
 
Du är inne på rätt spår. :idea: Jag tränar på att rida med hög takt, kan förklara det som många steg när jag rider sakta, och lägre takt i ett lite högre tempo (marginelt), som du sa själv långa steg i lite högre tempo. Se på en piaff, man välja att ha den ganska hög takt i piaffen. Medan man i en ökning vill se långa steg istället för att tempot ökar. Så visst kan man ändra på takt och tempo var för sig. Men lätt är det då inte! :rofl:
 
Nu blev jag nyfiken.

Menar du att i en ökning ska takten minskas men tempot bibehållas eller ökas marginellt!?!

Om det stämmer som jag skriver har jag precis förstått vad ökning innebär. :D Får alltid som bedömning i dressyrprotokollen att hästen behöver få "mer uttrycksfulla mellangångarter". Jag tror att jag har koncentrerat mig mer på att öka tempot än att minska takten med bibehållet tempo. :crazy:

mvh Jessica
 
Förstår inte varför du tycker det är konstigt att jag ställer frågan här på buke. Om jag visste att det var ett "tydligt fel" hade jag inte ställt frågan.
Det kanske var dumt att formulera inlägget så att någon på kursen kunde lista ut att det var du, det kan jag hålla med om.
Jo din häst var jättefin och välmusklad. Jag har fortfarande inte kritiserat dig eller din häst utan bara frågar för att jag vill lära mig mer. Tråkigt att du tar det som negativ kritik.

Går man på kurs med häst så får man nog räkna med att det kommer att diskuteras analyseras i minsta detalj. Har själv varit med till häst och jag skulle bli glad om någon hade synpunkter på min ridning, både negativ som positiv kritik för det skulle hjälpa mig i min ridning. Det kanske tisslade och tasslades om mej och min häst men inget som nådde mina öron.
Du verkar ha en klar uppfattning vad som är bra och där det brister i din ridning/hästens utbildning.
Ska säga att jag inte har kommit så långt utan jag måste analysera allt jag ser gör, bolla fram och tillbaka, vända ut och in för att sedan bilda mig en uppfattning, vilken kanske inte alltid blir rätt. Buke är ett bra ställe att göra det på.

Jag säger inget negativt om tränaren, jag tycker hon är jätte bra.
"Och hur ska folk här på buke veta dessa fakta utan att ha sett mig och känna mig:" Tror inte att alla här inne på buke visste att det var dig och din häst jag syftade på. Tror knappast att alla som ifrågasätter saker de ser har all bakgrundsfakta. Det du skriver i dina inlägg var inte uppenbart för mig, inte heller framgick det när jag var på kursen. Utan man ser vad man tror sig se med de kunskaper och erfarenheter man har. Stämmer säkert sällan med den personens egna uppfattning.
Tycker det inte är fel att kritisera andra om man gör det i syfte att lära sig mer. De finns de som kritiserar, då menar jag negativ sådan, bara för att vara elaka.

Inlägget handlade alltså inte om att kritisera dig utan om jag hade förstått och tänkt rätt och det har du svarat på. Så jag tackar så mycket för dina svar.
 
Ja Jessica, precis så! En ökning ska ridas med en lite långsammare takt och en samling ska ha en högre takt för att inte dö ut. :) Oftast ser man personer fräsa på i ett högre tempo utan någon ökning av steglängden hästen tar bara fler steg för att hålla tempot upp. Träna på att hålla takten långsam när du ökar.

Hobbyryttaren. Jag ser inte din kritik som negativ, du hade bra funderingar och tankar. Håller med dig att man ska vara kritisk och ifrågasättande. Jag kände mig dock lite "uthängd" när du skrev som du skrev. Som du ser har jag skrivit i mitt tidigare inlägg att jag och övriga på kursen vet att vi kommer bedömmas och diskuteras, det är helt ok då jag åker på kurs för att utvecklas. Så var inte rädd att diskutera, men tänk på att man kan precis som du skrev inte ha alla fakta eller så kan man såra människor. Det kan ju bli så att folk drar sig för att åka på kurs för de är rädda att bli diskuterade på detta forum. (vet några som faktiskt inte vågar rida för tränare för att de riskerar att bli omskrivna) Nu gäller det inte mig! :rofl: Har varit alldeles för nära döden för att bli avskräckt av sådana triviala saker. Du kommer troligen att se mig igen redan i maj då denna underbara tränare återvänder. :bow: Tills dess kanske inte trampet förändrats så mycke men jag lovar att se till att svansen inte står rätt ut! :D Jag sa att mitt förra inlägg var det sista men kände att jag ville förklara för dig att jag inte alls ser din kritik som negativ- läs det jag skrev om din synpunkt på tocheringen- och tycker du verkar ha en mycket trevlig inställning. Precis som du skrev så finns det alldeles för mycke smutskastning på detta forum och ditt inlägg var inte menat som det och det vet jag. :rofl: Hoppas vi syns på nästa kurs.
 
Åhhh, vilka snygga ökningar jag och min pålle kommer kunna visa upp nu!!! :D

Tack för hjälpen. :bow:

mvh Jessica
 
Måste bara lägga till en sak som jag formulerade lite dårligt i det förra inlägget. Alldeles för mycket smutskastning, låter som det enda som händer här men så är det INTE. Dock finns det emellanåt lite sådana tendenser. Ett bra forum där folk kan hitta mer kunskap om akademisk ridning. :bump:
 

Liknande trådar

E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
25 986
Senast: kryddan
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
3 957
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp