Lite funderingar angående kallstall & ventilation...

M

mother

Vi har våra 3 hästar ståendes i kall stall. Eftersom stallet är litet (räcker precis till 3 hästar) så blir det tyvärr snabbt dålig luft där inne då allting är stängt och hästarna står inne nattetid. Nattetid nu så brukar vi lämna dörren öppen ca 5cm, mer än så vågar jag inte ha dörren öppen, dels på grund av att den ena hästen står direkt innanför dörren, är lite rädd att han ska bli sjuk om det börjar blåsa och liknande på natten. På vintern vill jag inte alls ha dörren öppen då det blir fruktansvärt kallt i stallet då, lite värme vill man ju ändå ha i stallet för hästarnas skull. Det finns 2 gamla ventilations saker (vet inte vad de heter) i taket från tidigare, men de är inte de absolut bästa. De står öppna hela tiden, men man märker att det är inte tillräckligt. Undrar nu om det är någon som har tips på billiga lösningar så man får till en bra ventilation?
 
Sv: Lite funderingar angående kallstall & ventilation...

Dålig luft är verkligen inte bra för hästarnas luftvägar, och jag tycker 5 cm dörrglipa som enda friskluftsintag till ett stall med tre hästar är på tok för lite. Vi har också bara tre hästar och vi har nattetid öppet övre halvan av dörren i ena änden av stallet, och övre halvan av dörren med 25 cm glipa i andra änden i stallet. Dessutom öppna fönster i boxarna om det inte blåser från "fel" håll. Varje box har också en friskulftventil monterad högt upp på väggen. Och en stor frånluftstrumma mitt i stallet där överskottsvärme och förbrukad luft stiger ut.

Du behöver absolut inte oroa dig för hästen som står nära dörren. Är du rädd för kyla eller drag så täcka hästarna på natten. Att ha "lite värme iallafall för hästarnas skull" är ett feltänk, anser jag. Hästarna mår betydligt bättre av frisk kall luft, än av varm unken sådan.

Att man ibland vintertid vid 15-20 minus behöver ha stängt till stallet för vattenledningarna etc är en annan sak.

Så mitt tips till dig är billigt och enkelt: öppna upp dörrar och fönster, känn efter hur vinden ligger och kombinera öppningar så det inte blir obehagligt blås. Tips två: sätt in tallriksventiler högt upp upp i varje box så underlättar du ventilationen utan att få trista kallras.
 
Sv: Lite funderingar angående kallstall & ventilation...

Vi har en frånluftstrumma med fläkt mitt i stallet, men eftersom den är jättegammal så använder vi den inte, men luften slipper att stiga ut genom taket där. Fönster går inte att öppna i stallet, då det är gammaldags fönster som är fasta.
Jag har två dörrar i stallet, en som går ut och en som går in till ett mindre rum där vi har hö och spån. Det rummet består endast av träplankor på väggar och taket är av plåt. Där slipper det att ventileras rejält bra (och är kallt), eftersom det är glipor mellan träplankorna och även små hål gjorda i väggarna, ungefär som ventilationshål, samt att det är (stora) glipor/hål på en del ställen mellan stenarna som utgör grunden till rummet. Har funderat på om man skulle låta båda dörrarna stå lite på glänt, alltså både dörren ut och dörren in till det rummet, men då kommer det att dra rakt över boxarna, eftersom boxarna är till vänster om ytterdörren, och den andra dörren är längst in i stallet bakom boxarna. Kanske det inte är någon bra ide? Eller kanske det skulle räcka med att ha dörren in till rummet öppen?
 
Sv: Lite funderingar angående kallstall & ventilation...

hästar alstrar ingen vidare värme, så det kommer ändå att vara typ lika kallt inne som ute på vintern. Så bara öppna du
 
Sv: Lite funderingar angående kallstall & ventilation...

Jag glömde tillägga att den ena hästen är en rätt så känslig häst, gammal, och har lätt att få ryggproblem då han blir kall (blir nedkyld över ryggen = kall = spänner sig = och så får han ont) Har ju dock funderat på att börja täcka honom nattetid, men är lite osäker på hur pass tjocka täcken jag kan lägga på honom. Kanske det skulle räcka med ett fleecetäcke, eller ett ylletäcke? Ute så går han utan täcken om det är fint väder och inte blåser. Men genast det blåser så är man tvungen att lägga på täcke, annars står han och skakar. Ifjol då vi hade som kallast (-30 - -35 grader kallt i flera veckor :eek:) så använde vi dock bara ett tjockt vintertäcke (tror det är ca 300g) och det klarade han sig med. Två gånger dock, då de stod ute mitt i snöstorm och jag var inte hemma så jag kunde ta in honom/lägga på ett extra täcke, så fick han ont i ryggen, då använde jag BOT ryggvärmare till honom en tid och det hjälpte.
Hästarna har begränsad fri tillgång på hö i hagen och jag har funderat på att också göra så inne i boxarna till natten. Nu får den äldre 3kg hö till natten och de andra får 2kg. Skulle man lägga begränsad fri tillgång till dem så skulle ju detta räcka längre för dem.
Just nu har vi ca 0 i stallet, har haft som kallast hittills ute -8 grader, då var det -1 i stallet på morgonen.
Men jag vill inte täcka hästarna i onödan eller för mycket heller, då jag vill att de ska få en bra vinterpäls. I vintras så hann inte den äldre hästens päls med alls då vintern kom bara pang bom:crazy: och då var jag tvungen att börja täcka honom så att han inte skulle frysa och få ont, vilket resulterade i att det tog länge innan han fick någon bra vinterpäls. Nu har de alla dock börjat få lite vinterpäls, även den äldre, och det är jag verkligen glad över :)
Det blev långt och rörigt det här nu, men hoppas ni förstår hur jag tänker och mina funderingar. Är lite "hönsig" när det gäller den äldre hästen då han verkligen är mitt lilla hjärta :love: och vi har haft sån otur med honom och hans krämpor :crazy:
 
Sv: Lite funderingar angående kallstall & ventilation...

Hästar avger ju ganska mkt värme? Är det tex 10 minus ute är det ganska många plusgrader inne på morgonen, utan nån annan uppvärmning i det stall våra står i nu. Men det är ju väldigt mkt bättre med frisk kall luft än instängd uppvärmd:)
 
Sv: Lite funderingar angående kallstall & ventilation...

Hästar är inte känsliga för kyla (de få som är det går att täcka), däremot är hästar mycket känsliga för dålig luft. Deras luftvägar tar fort skada, och det är inte alls ovanligt att luftvägsproblem blir m e m permanenta (kronisk bronkit t ex).

God stallmiljö är A och O, det du beskriver är inte godkänt häststall om det inte går att få mer ventilation än så.

Att ha så dragit där du förvarar foder är absolut inte bra, det är som att beställa fukt och mögel. Och det måste ju bli svårt med skadedjur?
 
Sv: Lite funderingar angående kallstall & ventilation...

Några problem med fukt och mögel har vi inte i foder rummet och aldrig haft heller. Det är högt i tak där och kanske rätt så stort ändå då man tänker efter, och inte har vi sett några skadedjur heller (finns bra med stallkatter här på gården ;) )
Vad gäller stallet och ventilationen så är det ju det vi försöker åtgärda nu, för att det ska bli så bra som möjligt för hästarna. De enda gångerna som det har varit "instängt" i stallet vad gäller luften, så är då dörren har varit helt stängd nu i höst, då det har varit rejält fuktigt ute. Men det har inträffat max 2 gånger, efter det så har vi haft den öppen varje natt och då har det dragit igenom stallet (in med ny luft och den gamla har åkt ut genom luft-trumman i taket). Men jag vill få det ännu bättre än vad det är nu, och därför frågar jag här hur andra har gjort i sina stall.
 
Sv: Lite funderingar angående kallstall & ventilation...

Det snabbaste tipset är att be en djurskyddsinspektör komma ut och ge förslag på lösningar, efter att ha sett förutsättningarna. Annars finns det mycket bra litteratur i ämnet, att bygga och renovera häststall.

I ett så litet stall med de förutsättningar du beskriver hade jag plockat ut fönstren.
 
Sv: Lite funderingar angående kallstall & ventilation...

Jag har också 3 boxar i stallet. Visserligen en riktigt bred stallgång, så själva stallet är inte så litet, men jag har alltid dörren helt öppen. Endast om det är -20 grader eller kallare så stänger jag till så att den står på glänt. Tycker du kan prova att ha öppet för att se om det blir någon skillnad. Hästarna bryr sig ju inte om kyla. Känslig häst kan ha stalltäcke på sig. (dessutom värmer hästarna själva upp väldigt bra) Djurskyddsinspektören tyckte det var en bra lösning här, men du kan ju alltid fråga en sån om tips på andra lösningar. Vilket lösning som passar bäst i ditt stall beror ju mycket på hur stallet är utformat.
 
Sv: Lite funderingar angående kallstall & ventilation...

Kl

Jag står i ett kollektivstall där vi har dålig ventilation i grunden.
Vi har löst det genom att vi har dörrarna öppna dygnet runt.

När det blir minusgrader stänger vi dörrarna dagtid då hästarna är ute i hagarna och om det snöar massor och blåser stänger vi dem med långa haspar.
Det är det enda sättet för att hålla luften klar inne.

Våra står med samma täcken dygnet runt (av ren bekvämlighet egentligen) men det passar bra då det aldrig är varmare i stallet än ute.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
808
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 018
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 192
Senast: Oknytt
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp