Lite funderingar om klippning

T

Tomaten

Vill klipa hästen nu i vinter och har lite fundringar, tycker det är rätt så fult med de där spår och täckesklippningarna, så jag funderar på att helklippa, dock inte hvuud och ben*burr* men jag tycker det känns lite dumt att klippa bort all päls när han ändå står i "utebox". Jag menar på magen där alla "viktiga" saker sitter och man har svårt att skydda känns det bra onödigt, borde man inte kunna lämna kvar en "lapp" där under magen?
samma sak det där med halsen, oftast klipper man ju bara rakt av och väldigt få har halstäcke men jag tycker det är konstig man tar ju ändå bort hästens naturliga skydd där. Om pälsen inte behövdes där, varför finns den då där??
Förra året klippte jag bara under halsen och lite till på min häst och tyckte att när det regnade och snöade att det såg väldigt kallt ut på halsen, kylan kanske de klarar men när det blir blött också...
Jag märkte ingen skillnad på honom i ridnigen men jag tycker att musklerna blir ju kalla och hästen borde bli mer "lättskadad"(kom inte på något bättre ord) plus att uppvärmningstiden blir längre...

Flumm flumm men kom med era kommentarer och funderingar om klippning?
 
Sv: Lite funderingar om klippning

Jag helklipper min häst, huvud, ben och hela kroppen. Är du orolig över magen kanske du kan införskaffa ett termotäcke med magplatta? Eller ett utetäcke med halvhals och magplatta, du står ju i utebox och då kan man lika bra ha ett bra utetäcke istället, det hade jag.
Själv ska jag klippa ganska snart och sen på med ett tunnt termotäcke + regntäcke. När det är som kallast har han helhals på utetäcket och halv-magplatta.
Tycker det är mycket smidigare att klippa hela hästen än bara vissa delar, har haft täckesklippta hästar och det är väl bra om dom inte jobbar jättemycket men det är ju hemskt fult :p
 
Sv: Lite funderingar om klippning

jo iofs men alla täcken jag har är utan magplatta och jag har 10 stycken så det känns lite onödigt att köpa ett nytt bara för den sakens skull, iofs kan man kankse köpa en magplatta och halstäcke, lämna in täckena och få dit satt fästen.
Min jobbar väl inte så mycket men spår- och täckes-klippningarna är ju så fula så man kan spy:o:p
 
Sv: Lite funderingar om klippning

Du oroar dig för fel delar på hästen om vi pratar helklippning. Hals och mage är ingen fara, däremot kors och rygg. Det är STOR skilland på hur en häst håller värmen som har pälsen kvar över rygg och kors, och en som är helklippt.

man skall bara vara medveten om detta, en helklippning kräver HELT andra resurser när det gäller täckes sortiment och koll på väderlek osv om hästen inte ska frysa. Själv har jag gjort misstaget en gång att helklippa och hästen frös så in åt jäklar, det var ett helvete hela vintern och man oroade sig jämt att han inte hade tillräckligt med täcken på sig. skulle aldrig helklippa igen om jag inte hade helinackordering med daglig tillsyn under dagen, täckesbyten vid behov under dagen osv, och tempererat stall. Men det är jag som sagt.
 
Sv: Lite funderingar om klippning

Jag tror inte att det är spec. svårt att få iaf en magplatta påsydd på ett täcke, ta ett gammalt termotäcke att ha under utetäcket och sy fast.
Det finns löstagbara halsar från alla märke, ThermoMaster, Event, Horseware, Bucas m.fl.
I år ska jag införskaffa en BoT-ryggvärmare att sy fast i ett undertäcke så rygg o länd inte blir kalla.
 
Sv: Lite funderingar om klippning

Det där med rygg och kors har jag hört om, det är därför jag har gjort i ordning extra "ryggstycken" som jag lägger under täcket så att han inte ska frysa där.

Jag har ju ingen känslig häst, nog mest jag som är känslig men jag tycker att tar jag bort pälsen är jag ju skyldig att ersätta den med något.

Altid bra att få höra andras åsikter.:bow:
 
Sv: Lite funderingar om klippning

Jag spårklipper och tycker inte det är särkilt fult. Anledningen är för att det är ju främst på hals, bogar, mage och vid bakbenen som hästen blir blöt och svettig vid träning - och det är ju det jag vill skall torka ordentligt + att häsen orkar mera.

För att inte frysa så är inte bara täckena viktiga - en korrekt foderstat och eventuellt extra hö vid busväder gör grymt stor nytta. Det finns en rapport från Strömsholm om det här med täckesbehov, t ex.
 
Sv: Lite funderingar om klippning

Jo det där med foderstaten vet jag, mer hö vid busväder är ju viktig även för en o klippt häst. Förmodligen blir det fri tillgång på hö hos oss i vinter, inget jag vet bestämmt men det är det jag hört. Annars vill jag nog inte hel klippa, då tar jag hellre att det ser fult ut, vill ju inte att han ska frysa bara för att vara fin.
 
Sv: Lite funderingar om klippning

håller inte med dig. magen är enormt känslig, det är nästan värre än korset/länden. hela magapparaten är jättekänslig, och sänks normaltemperaturen i magen på hästen bara någon grad så kan det få komplikationer, kolik är bla väldigt vanligt av den orsaken.
 
Sv: Lite funderingar om klippning

Fast det jag menar är att jämförelse mässigt så går mer värme ut genom ryggen/korset/länden på hästen än via magen.. Är hästen varm om de ovan nämda partierna så fryser den i regel inte särskilt om magen... om så var fallet skulle ju merparten av hästarna ha mag/kolik problem om vintern, magplatta på täcken är ju mer ett undantag än regel... Jag har iallafall aldrig haft problem med några hästar runt magen på det sättet, och inte hört om några heller där det skulle vara ett särskilt påtagligt problem pga klippning....
 
Sv: Lite funderingar om klippning

Skulle tro att kolik och kolik-känningar om vintern oftare beror på att hästarna inte dricker tillräckligt, eller har tillgång till vatten i den utsträckning de skulle behöva. Dessutom kanske de inte rör på sig lika mycket.
 

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 252
Senast: domesticus
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 051
Hästvård Hej! Jag har klippt min en gång nu i höst, och det börjar bli dags för ny klippning. Hennes päls är inte så jätte lång, men hon svettas...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 785
Senast: Osterang
·
Utrustning Hej! lite täckes klippningar, min häst har halvt klippt, alltså hals bogar och under magen, Behöver jag ha hals täcke? han går med...
Svar
5
· Visningar
848
Senast: Lena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp