Lite funderingar!

Nillizan

Trådstartare
* När man fått beskedet att man är gravid. Vad får man inte äta?

* Innan man vet säkert att man är gravid. Kan man dricka ett glas vin till maten (max 1 ggr/veckan)? Eller ska man hålla upp tills man vet att man är gravid?

* När talade ni om för era anhöriga/vänner/arbetsgivare att ni var gravida?

* När började ni titta på barnsaker/kläder?

* Hur fungerar det att vara barnledig ifrån jobbet?
 
Sv: Lite funderingar!

* När man fått beskedet att man är gravid. Vad får man inte äta?
Listan från SLV

* Innan man vet säkert att man är gravid. Kan man dricka ett glas vin till maten (max 1 ggr/veckan)? Eller ska man hålla upp tills man vet att man är gravid?
Vad vill du göra?
Nu senast har de väl forskat fram att något/några glas vin i veckan är bra under graviditeten?
Jag slutade dricka långt innan vi börja bebisverkstan


* När talade ni om för era anhöriga/vänner/arbetsgivare att ni var gravida?
Bästa kompisen på en gång efter testet, kunde inte hålla mig. Svärmor fick också veta då, eftersom sambon fick panik och åkte dit ;)
Mina föräldrar fick veta på helgen som kom (var väl i v.4-5 då) svärfar efter inskrivningen.
Min förman fick veta i v.7 eftersom jag svimmade och var tvungen att va ledig å besöke MBC, min chef fick veta i v.12 när jag blev sjukskriven.


* När började ni titta på barnsaker/kläder?
Långt innan jag blev gravid men hade aldrig något direkt shoppingsug. Handlade allt efter v.30.

* Hur fungerar det att vara barnledig ifrån jobbet?
Helt underbart, jag vill aldrig mer börja jobba igen!
 
Sv: Lite funderingar!

Nu senast har de väl forskat fram att något/några glas vin i veckan är bra under graviditeten?

Ursäkta men va? :confused:

Det enda dom sagt nu är att det inte verkar skadligt att dricka ett enstaka glas vin när man ammar, så länge man inte tappar barnet... Det kan fortfarande vara oerhört skadligt att dricka under graviditeten, framför allt i början!
 
Sv: Lite funderingar!

*När man fått beskedet att man är gravid. Vad får man inte äta?
kolla SLVs hemsida

* Innan man vet säkert att man är gravid. Kan man dricka ett glas vin till maten (max 1 ggr/veckan)? Eller ska man hålla upp tills man vet att man är gravid?
skulle jag aldrig riskera, jag slutade röka när vi försökte bli gravida och slutade med alla värktabletter (ipren) osv. slutade med antidepressiva osv.

* När talade ni om för era anhöriga/vänner/arbetsgivare att ni var gravida?
mamma direkt, pappa märkte i vecka 10 eller nått då jag inte kunde lukta på maten jag lagade utan att spy :angel: vecka 17 visste alla nära å kära.

* När började ni titta på barnsaker/kläder?
efter ultraljudet kollade vi nog seriösare...

* Hur fungerar det att vara barnledig ifrån jobbet?
har inget jobb
 
Sv: Lite funderingar!

De kommer på så dumma saker hela tiden tycker jag, nere i afrika tror jag det är så tror man att man ska bli av med hiv om man har sex med en oskuld, ju yngre ju bättre :mad:


Man vet nog bäst själv vad man ska och inte ska. Jag kan inte ens förstå hur man vill dricka eller röka under graviditeten.
 
Sv: Lite funderingar!

De kommer på så dumma saker hela tiden tycker jag, nere i afrika tror jag det är så tror man att man ska bli av med hiv om man har sex med en oskuld, ju yngre ju bättre :mad:


Man vet nog bäst själv vad man ska och inte ska. Jag kan inte ens förstå hur man vill dricka eller röka under graviditeten.
Men det är väl ingen som har kommit på att det är OK att dricka/röka under graviditeten?
 
Sv: Lite funderingar!

* När man fått beskedet att man är gravid. Vad får man inte äta?
Se tidigare svar ;)

* Innan man vet säkert att man är gravid. Kan man dricka ett glas vin till maten (max 1 ggr/veckan)? Eller ska man hålla upp tills man vet att man är gravid?
Det gör man väl som man vill. Jag levde som vanligt fram till att jag fick veta att jag var gravid.

* När talade ni om för era anhöriga/vänner/arbetsgivare att ni var gravida?
Runt v 15 båda gångerna har "alla" fått veta, men vissa har vi berättat för tidigare förstås.

* När började ni titta på barnsaker/kläder?
Det har vi inte gjort till det här barnet än, förra gången var väl runt v 25 har jag för mig. Vi lånade dock det mesta.

* Hur fungerar det att vara barnledig ifrån jobbet?
Är lite osäker på hur du menar, men menar du rent praktiskt kan du ju kolla på Försäkringskassans hemsida.
 
Sv: Lite funderingar!

* Innan man vet säkert att man är gravid. Kan man dricka ett glas vin till maten (max 1 ggr/veckan)? Eller ska man hålla upp tills man vet att man är gravid?
Ja, det kan man. Men jag skulle låta bli. Under den allra första tiden lever dock fostret av någon slags gulkropp (har jag för mig det heter) så under någon vecka precis i början efter befruktningen så kan inte alkohol skada fostret; detta pga av att moderkakan inte bildats. Sök på gravidsidor eller läs i litteratur så finner du mer om detta.

* När talade ni om för era anhöriga/vänner/arbetsgivare att ni var gravida?
Vissa fick veta direkt efter vi plussat. Medan andra fick veta det typ i v 8 eller så. Och ytterligare andra ännu senare. Berätta när du/ni själv känner att det är rätt tidpunkt. Vissa väljer att vänta med att berätta tills den största risken för missfall passerat (12 veckor ungefär).

* När började ni titta på barnsaker/kläder?
Jag började kika när jag var i 4:e månaden. Onödigt tidigt, men kul!

* Hur fungerar det att vara barnledig ifrån jobbet?
Jag förstår inte riktigt tror jag... men det fungerar bra tycker jag. Reglerna för föräldraledighet kan du hitta på FK:s hemsida och säkert även hos din arbetsgivare. Du ska söka föräldraledighet från din arbetsgivare minst 2 månader i förväg.
 
Sv: Lite funderingar!

De kommer på så dumma saker hela tiden tycker jag, nere i afrika tror jag det är så tror man att man ska bli av med hiv om man har sex med en oskuld, ju yngre ju bättre :mad:

Ingen har sagt att det är ok med alkohol under graviditet.
Som någon påpekade rör detta med alkohol som senast skrivits om amning och inget annat. Alkoholintag under graviditet ÄR skadligt (undantaget första veckan eller så som jag skrev om ovan). Vid amning är det dock INTE skadligt i måttliga mängder. (att det däremot kan vara farligt för barnet att hanteras av en alkoholpåverkad person är en annan sak)

Skillnaden är att när barnet ligger i magen får de i sig samma alkoholnivå som mamman genom moderkakan. När man ammar får barnet i sig mjölk med den promillehalt som mamman har i blodet. Det vill säga: barnet dricker en dryck som tex innehåller 0,2 promille alkohol.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 802
Senast: startpompe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 954
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 633
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp