linzan

Trådstartare
När jag ledde ut min ena häst imorse så såg jag att hon haltade lite lätt på höger fram, hon var lite svullen men absolut inte mycket...kan det vara en sträckning lr nåt?
 
Antagligen är det nog en sträckning..
Och det går över hyffsat fort isf ! :)
 
Det kan vara precis vad som helst. Om du kan upptäcka en hälta genom att leda en häst i skritt så är det en rejäl hälta. Men avvakta och se i några dagar om svullnad och värme går ner och longera gärna i trav på volt, med det onda benet inåt. Då syns hältan som mest tydligt. Nickande huvud är en rejäl hälta, bara oregelbundenhet inte så farligt. När gången ser helt ren ut på volt, ge då hästen den dubbla tiden att vila i hagen - som det tog för hältan att gå bort. Så skall du se att du nog slipper hältan tillbaka.
 
Jo vila är självklart...hade ingen som kunde hjälpa mej imorse så jag ska be en i stallet om hjälp så jag kan kolla det ordentligt!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 345
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 183
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 222
Senast: Lutten
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 205
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp