Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

sjoberga skrev:
man kan avla på vilket sto man vill, och många är olämpliga avelshästar, men avlas på just av matte/husse-kärlek.
Men vad ÄR då matte/husse-kärlek?
Vad är den ett mått på?
Och vari ligger skillnaden på en häst som blir mycket älskad och en som inte blir det?
Kan man mäta det?

De flesta inlägg verkar dock vara EMOT fri avel, vilket jag tycker är sunt. Så låt oss då diskutera avelsmålen istället! :idea:
Ärligt talat så tycker jag att dagens variant med B-register är en bra variant.
Men att sätta begränsningar på dessa hästar som att de inte får tävla i landslaget är ju larvigt.
Om de nu blir bra, trots alla domedagsprofetior om matte/husse-älsklingar, varför kan de då inte få vara bra?
Däremot så ser jag inget behov av att kunna avelsvärdera dessa hästar.
De är ju inte avlade mot det officiella målet i alla fall.

Min åsikter är att hållbarhet, lätt att rida, positivt lynne alltid måste hållas framför (viktas högre) än överkurs i gångarterna.
Men det ÄR ju matte/husse-älsklingar som är just sådana.
Hoppas jag, i alla fall.
Det är i alla fall min smak om man säger.


Fram för mer fritidshäst-avel (hållbara hästar med ett positivt lynne och lätta att rida i alla gångarter) istället för den nu alldeles dominerande aveln för att plocka fram exceptionella tävlingshästar! Genom att göra en del mindre ändringar i nuvarande avelsmål tror jag att vi kan uppnå det!
Det där är tyvärr ingen framkomlig väg.
Vi har genom att vara anslutna till FEIF accepterat att följa det avelsmål som är uppsatt på Island.
Så vi är på det viset bundna till ett avelsmål som vi inte kan påverka.
Eller för att förenkla svaret: Det går inte för vi kan inte ändra avelsmålet.

Och det är liksom det som är problemet.
På Island så ger inte detta några problem och hindrar ingen att göra som den vill ändå.
För de har fri avel.
Men här så bakbinder detta oss så att vi så att säga sitter fast.
En lösning på detta skulle kunna vara att vi inför särskilda "Sverige-kriterier" som kan sortera i delen som motsvarar den Islänska "Friavelsdelen".
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

gudarnas häst skrev:
Friska, sunda och långlivade hästar är viktiga avelsmål, men jag kan inte förstå varför de skulle vara lättare att uppfylla om aveln släpps fri.
Jag tror personligen att dagens avelsmål med extremt lättbyggda hästar med långa ben och stora lyft inte är ett avelsmål för hållbarhet utan för flaschighet.
Vackert - ja.
Hållbart - antagligen inte.

Och avelsmålet kan vi inte ändra på.
Det sätts från Island.
Egen fri avel kan vi påverka, för där så besämmer man själv.

Spattfrihet som avelsmål är möjligt att arbeta på i den reglerade aveln, t.ex. genom att som vi gör nu kräva röntgen av godkända hingstar när de uppnått en viss ålder.
Det finns inga hinder i att göra samma med friavelshingstarna.
Man får ju ändå inte avla på defekta individer enligt lagen, så att kräva den kontrollen är ju utmärkt.
Med ett register så vet man ju vilka hästar man skall kräva röntgen av.

Vid en fri avel skulle det inte finnas några möjligheter till sådan kontroll.
Varför inte det?
Det är väl bara att kräva röntgen på fadershingsten om den är över en viss ålder, det behöver väl inte hingsten vara godkänd för.
Man kan också kräva att en friröntgen skall vara gjord på fadershingst över att visst antal år, för att acceptera att registrera avkomman.

Jag kan inte heller förstå varför en fri avel skulle ge fler eksemfria hästar.
Jag säger bara Hrafn 802 och Snaefaxi.
Kan du gissa varför?

Precis som med spatten skulle vi fullkomligt tappa alla möjligheter till kontroll över problemet.
Nej, vi tappar ingen kontroll.
Det är fortfarande fullt möjligt att kräva in friskhetsintyg på föräldragenerationen.
Och eftersom det är olagligt att avla på både eksem och spatthästar så kan man lätt motivera varför man vägrar att ta in eksemhästars avkommor i registret.
Olyckor efter eksemföräldrar bör inte heller tas med i registret.

Det är ingen bättre kontroll på eksem nu än vad det skulle bli då.
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Men vad ÄR då matte/husse-kärlek?

Vi har flera sådana faktiskt, en valack som är familjens kärlek/ögonsten. Nu kan man ju inte avla på honom, å andra sidan så skulle vi inte ha gjort det heller även om det nu varit möjligt. En häst som är säker som ett kassaskåp, gångartsmässigt får man inget gratis utan man måste helt enkelt rida för att få fram de man önskar. Sen kommer vi till exteriören, den är nog allt vad man inte skulle önska. :crazy: Spelar roll, familjen dyrkar den pålle och han kommer aldrig att lämna oss annat än för trapalanda.

Sto, avelsbedömd som vi avlar på i en viss mån ja. Men fungerar som min ridhäst, familjen rider dock inte på henne fn. Orsaken är att hon kräver ett visst mått mer utbildning i sin egen ridning för att det skall vara möjligt, dit har inte familjen hunnit ännu men är på god väg. Men detta är något bland det mest lojala jag någonsin träffat på, fast dit har vi inte nått gratis eller på någon räkmacka,

Avkomma efter ovanstående sto, vet vi just inte så mycket om mer än detta. En stencool kille som numera är valack, jag tror att han hade fått höga ridegenskapspoäng vid en ev hingst bedömning som det ser ut idag. Hans exteriör däremot håller inte, och jag tycker som så att det idag finns många fina hingstar med fina ridegenskaper att han inte hade tillfört aveln någor ut över det vanliga. Exteriören är ändå viktig pga spattrisk mm, så därför åkte kulorna i våras och nu väntar vi med spänning på en urfin ridhäst.

Kärleken kan mätas på olika sätt, inget sätt är mer rätt och riktigt än någon annans. Även fast detta har dryftats vid mer än ett tillfälle, fast jag tror att här skall man akta sig för att uttala sig om något man inte känner till.

På Island så ger inte detta några problem och hindrar ingen att göra som den vill ändå.

Nej det ger inte så stora problem, orsaken är nog mer att man inte sparar på dåliga hästar som vi faktiskt gör här i Svergie. Är hästen sjuk och inte kan botas, då avlivas den. Här i Svergie blir det ett ramaskri utan dess like, för då är man omänsklig. Nä det är bättre att låta bli och rida den sjuka hästen, är det ett sto kan man alltid låta betäcka den så den får föl istället. :angel:

Eksem är ju som bekant inget stort problem på Island, detta är något som vi däremot har stora problem med. Genom enbart eksem är det svårt att jämställa dessa 2 länder på samma basis vad gäller aveln, för hos oss kan det finnas hästar med så grav eskem att det är mest barmhärtigaste om hästen togs bort istället. Men det är klart, varför skall inte ett eskemsto som någon älskar över allt på denn jord kunna få föl?
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Boj skrev:
En häst som är säker som ett kassaskåp, gångartsmässigt får man inget gratis utan man måste helt enkelt rida för att få fram de man önskar. Sen kommer vi till exteriören, den är nog allt vad man inte skulle önska. :crazy:
Men ärligt talat, ger hans exteriör verkligen honom några problem?
Har den givit honom en sämre hållbarhet?
Eller är det bara som man tror?

Exteriören är ändå viktig pga spattrisk mm, så därför åkte kulorna i våras och nu väntar vi med spänning på en urfin ridhäst.
Men det är väl bara den ohälsosamma exteriören som har någon betydelse här.
Inte att hästen inte är tillräckligt vacker, smäcker och långbent?
Eller hur?

Nä det är bättre att låta bli och rida den sjuka hästen, är det ett sto kan man alltid låta betäcka den så den får föl istället. :angel:
Men så skall man ju inte göra med något sto ändå.
Oavsett om det är obedömt eller första klass.
Har det spatt eller eksem. så skall det ju inte avlas på.
Så där har ju inte bedömningen någon betydelse.
Jag tror ju inte att någon skulle använda en sjuk hingst i stället för en frisk, för att den ändå inte går att rida på.
Eller är det så hemskt att någon skulle det?
Man kan ju rida på hingstarna samtidigt som de får föl.

Men det är klart, varför skall inte ett eskemsto som någon älskar över allt på denn jord kunna få föl?
Därför att den är veterinärt defekt.
Ett 1-klass sto med eksem skall inte heller få föl.
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Boj skrev:
Vi har flera sådana faktiskt, en valack som är familjens kärlek/ögonsten. Nu kan man ju inte avla på honom, å andra sidan så skulle vi inte ha gjort det heller även om det nu varit möjligt. En häst som är säker som ett kassaskåp, gångartsmässigt får man inget gratis utan man måste helt enkelt rida för att få fram de man önskar. Sen kommer vi till exteriören, den är nog allt vad man inte skulle önska. :crazy: Spelar roll, familjen dyrkar den pålle och han kommer aldrig att lämna oss annat än för trapalanda.

Sto, avelsbedömd som vi avlar på i en viss mån ja. Men fungerar som min ridhäst, familjen rider dock inte på henne fn. Orsaken är att hon kräver ett visst mått mer utbildning i sin egen ridning för att det skall vara möjligt, dit har inte familjen hunnit ännu men är på god väg. Men detta är något bland det mest lojala jag någonsin träffat på, fast dit har vi inte nått gratis eller på någon räkmacka,

Avkomma efter ovanstående sto, vet vi just inte så mycket om mer än detta. En stencool kille som numera är valack, jag tror att han hade fått höga ridegenskapspoäng vid en ev hingst bedömning som det ser ut idag. Hans exteriör däremot håller inte, och jag tycker som så att det idag finns många fina hingstar med fina ridegenskaper att han inte hade tillfört aveln någor ut över det vanliga. Exteriören är ändå viktig pga spattrisk mm, så därför åkte kulorna i våras och nu väntar vi med spänning på en urfin ridhäst.

Kärleken kan mätas på olika sätt, inget sätt är mer rätt och riktigt än någon annans. Även fast detta har dryftats vid mer än ett tillfälle, fast jag tror att här skall man akta sig för att uttala sig om något man inte känner till.



Nej det ger inte så stora problem, orsaken är nog mer att man inte sparar på dåliga hästar som vi faktiskt gör här i Svergie. Är hästen sjuk och inte kan botas, då avlivas den. Här i Svergie blir det ett ramaskri utan dess like, för då är man omänsklig. Nä det är bättre att låta bli och rida den sjuka hästen, är det ett sto kan man alltid låta betäcka den så den får föl istället. :angel:

Eksem är ju som bekant inget stort problem på Island, detta är något som vi däremot har stora problem med. Genom enbart eksem är det svårt att jämställa dessa 2 länder på samma basis vad gäller aveln, för hos oss kan det finnas hästar med så grav eskem att det är mest barmhärtigaste om hästen togs bort istället. Men det är klart, varför skall inte ett eskemsto som någon älskar över allt på denn jord kunna få föl?

Och varför antar du att alla andra skulle eller de flesta andra skulle vara sämre på att sålla än du??? Jag hade troligen inte ens avlat på ditt bedömda sto eftersom hon verkar svårriden och jag avlar inte på sådant! Jag avlar enbart på hästar som har de fyra gångarterna skritt, trav, tölt och galopp naturligt och där det finns redan från början vid inridningen och är lätt att plocka fram! Efter högst en månads ridning, ofta tidigare, brukar mina hästar vara rena i alla dessa 4 gångarter och kunna ridas med lös tygel samt justeras med halvhalter i alla dessa gångarter! För detta krävs en medfödd självbärighet, medfödda gångartsanlag, rätt exteriör och ett samarbetsvilligt och godmodigt lynne. Jag skulle aldrig acceptera att avla på en hingst eller sto som det tagit 2-3 månader eller längre att plocka fram dessa 4 rena gångarter! Jag vet att det bland våra godkända hingstar och bedömda ston finns flera som det tagit lång tid att få fram trav eller tölt på. Det fínns tom klass1-hingstar som inte visat trav på bedömningen!!! Sådana borde enligt min mening inte få godkänt!

Det pratas en massa om att vi sparar mer på dåliga hästar i Sverige än på Island. Jag tror uppriktigt sagt inte det är sant. I Sverige är de flesta hästar försäkrade men det är inte så vanligt med hästar på Island om de inte är mycket värdefulla hästar. Enligt försäkringsbolagen och veterinärkåren är det vanligare att en hästägare vill döma ut och slakta sin häst än att behålla den. Du glömmer att de flesta inte har så stora resurser att de har råd att hålla en häst extra. Många har bara råd med en häst och den vill de kunna rida på. Det slaktas faktiskt många hästar i Sverige, särskilt med spatt, så folk får ut sina försäkringspengar. De få fall jag vet där man låtit spatten läka ut och fått hästen delersatt, har varit valacker eller ston som man inte valt att avla på.

Är det några som har möjlighet att spara på sämre hästar så är det de som har egen gård och där det inte kostar så mycket att ha en extra häst. Men detta är samtidigt ofta folk som har råd med bra hästar så varför skulle de då välja att avla på skit?! Jag tror och hoppas att de flesta av dessa större avlare har bättre förstånd än att avla på dåligt material! Fast visst känner jag till att det finns just stora och kända avlare som har eksemston de avlar på. Är det islandsfödda ston som fått eksem efter ett antal år i Sverige och inte lämnat någon eksemavkomma, så oroar det inte mig. Nyligen fick jag reda på att en importör slutat importera hästar från Island pga att i stort sett alla fick eksem förr eller senare. Däremot tycker jag att det är vansinnigt att avla på ston födda utanför Island som har eksem!

Till sist måste jag hävda att en häst som har lätt för självbärighet och lätt för gångarterna samt är lättränad och lättlärd, har den perfekta exteriören och det perfekta lynnet. En sådan häst skall självklart avlas på, även om den är liten, kompakt, har "korta" ben (läs ej högbent) och kort och tjock hals. Hellre det än den som vi tycker är vacker men tar betydligt längre tid att rida till, även om slutresultatet blir större gångarter med mer tävlingskaraktär. Jag är övertygad om att den första typen är sundare och har bättre hållbarhet då man inte behöver ändra på dess rörelsemönster för att få fram gångarterna utan de är just naturliga för hästen, vilket borde främja hållbarhet. Av alla de över 80 hästar jag ägt, där mer än 60 varit islandshästar, har en haft spatt, en russvalack som jag tog omhand och som jag visste hade spatt. Inte en enda av mina islandshästar har haft spatt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

sjoberga skrev:
Men lynnet skall ju inte användas för att misshandla hästarna, eller hur? Det lynne du beskriver låter mer som en förmåga att blunda för kass hantering.....

Ett positivt lynne är för mig en häst som (nästan) alltid är villig att arbeta och gör sitt bästa för att göra det ryttaren vill (eller åtminstone det hästen tror att ryttaren vill).

Men jag har också bara bra erfarenheter av danska islandshästar. Har en riktigt duktig valack som är danskfödd, med ett mycket positivt lynne OCH duktig i alla gångarterna. Dock kan man väl säga om man är lite kategorisk, att danska islandshästar ofta inte är lika välutbildade som svenska (och då menar jag "stuteri"-uppfödning och inridning). Privat säljer ju folk nästan vad som helst även i Sverige... :( Särskilt om det står "familjehäst" i en annons så är det viktigt att fråga vad som egentligen menas... Ovilja att göra nåt överhuvudtaget med ryttare, eller ett positivt lynne?

Klart man inte skall misshandla hästarna men om du tänker dig situationen att en häst skadar sig och måste stå inne i flera veckor eller tom månader, då vill jag att den är lika trevlig att hantera hela tiden och även när den tas ut som den var före skadan! Den skall inte bli galen av att behöva stå inne!

Vid långritter på Island så stänger man in hela flocken i en stor fålla och ibland en ganska trång sådan när man byter häst. Det minimerar då skaderisken om alla individer tolererar att ha andra hästar tätt inpå utan att skada varandra. Islänningarna och danskarna har varit duktiga på att sålla i lynnet så att deras hästar fungerar i dessa situationer! Det är ett lynne jag vill behålla inom rasen för det minskar skaderisken på både hästar och människor! Ser du något fel i att ha detta lynne som avelsmål??!! Det är detta som starkt bidragit till islandshästens popularit och gjort hästen lätthanterlig och till den mest populära turridningshästen. Över 5000 turridningsfirmor i Europa använder islandshästen pga av 3 saker; gott lynne och de mjuka gångarterna, inte minst tölten, som gör den lättare att rida för den ovane, samt att den är liten, lättfödd men ändå viktbärande!

Jag tror att pga att de danska hästarna oftast är mer lättillridna så är det vanligt att de inte rids in av proffs så därför är de kanske inte lika välutbildade, men jag ser det som ett mindre problem då de oftast är mer lättränade och att även en medelgod ryttare klarar få fram rena gångarter och hantera dem, inte minst pga att de oftast har ett mildare lynne. Men visst finns det undantag liksom i Sverige!
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Inte_Ung skrev:
Men ärligt talat, ger hans exteriör verkligen honom några problem?
Har den givit honom en sämre hållbarhet?
Eller är det bara som man tror?


Men det är väl bara den ohälsosamma exteriören som har någon betydelse här.
Inte att hästen inte är tillräckligt vacker, smäcker och långbent?
Eller hur?


Men så skall man ju inte göra med något sto ändå.
Oavsett om det är obedömt eller första klass.
Har det spatt eller eksem. så skall det ju inte avlas på.
Så där har ju inte bedömningen någon betydelse.
Jag tror ju inte att någon skulle använda en sjuk hingst i stället för en frisk, för att den ändå inte går att rida på.
Eller är det så hemskt att någon skulle det?
Man kan ju rida på hingstarna samtidigt som de får föl.


Därför att den är veterinärt defekt.
Ett 1-klass sto med eksem skall inte heller få föl.


:bow: :bow: :bow: Kloka och genomtänkta svar! Jag håller helt med! Faktum är att jag tror att egentligen är du och jag kräsnare än vad avelsdomarna är i vad vi vill avla på! Vi skulle antagligen valt att kastrera många av hingstarna som är godkända idag, kanske tom hälften, men det hade inte blivit samma halva herrarna Häggberg och Lockwall vill kastrera!

Jag tycker fortfarande att en hästveterinär skall avgöra om hästen är frisk, har bra lynne och har gång och exteriör nog att avlas på och det gäller både hingstar och ston! Tycker det är ett bra förslag att har man friskhetsintyg från en hästveterinär på båda föräldradjuren så kan man registrera avkomman som ren islandshäst utan begränsningar, men annars inte! För friskhet, lynne och en exteriör som är veterinärmedicinskt korrekt måste vara det viktoigaste i avelsarbetet! Sedan vill väl alla avla hästar med goda gångarter och man straffar ut sig själv som avlare om man avlar hästar som marknaden inte vill ha, så släpp aveln fri och inför veterinärkontroll av båda avelsdjuren för att få registrera! Jättebra förslag!
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Men ärligt talat, ger hans exteriör verkligen honom några problem? Har den givit honom en sämre hållbarhet? Eller är det bara som man tror?

Nu vill jag påminna dig om ett par saker som du verkar ha glömt, dels är du en av korsriddarna när det gäller att utmärka exteriören och vad beträffar hållbarheten. I flera inlägg har du ju påtalat dålig exteriör på många hästar, och grundat detta på att du INTE skulle ha köpt en sådan häst. Man tror inget man vet att det är så i många fall.

Nu har just denna häst varit rätt skadebefriad på det stora hela, och nu kommer vi till andra stötestenen. För jag är av min bestämda uppfattning att, om man lär sig rida en häst med en sämre exteriör och gör det utifrån hästens egna förutsättningar så har man goda chanser att skapa en ganska hållbar häst. Det är här instruktörer, och bra sådana kommer in. På det krävs en bra hovvård, för det är nämligen grunden till hållbar kropp.

Men det är väl bara den ohälsosamma exteriören som har någon betydelse här. Inte att hästen inte är tillräckligt vacker, smäcker och långbent?

Långbent är han, likaså lättbyggd eller smäcker vad du vill. Men jag tycker att det krävs mer och mycket mer än att hästen ser ut som en tegelsten och töltar på framdelen. Man måste se till helheten, och då räcker det inte till.
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Jag hade troligen inte ens avlat på ditt bedömda sto eftersom hon verkar svårriden och jag avlar inte på sådant!

Uttala dig inte om sådant du inte känner till, men jag förstår dig. Har man begränsningar så har man. :devil:
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Boj skrev:
Nu vill jag påminna dig om ett par saker som du verkar ha glömt, dels är du en av korsriddarna när det gäller att utmärka exteriören och vad beträffar hållbarheten. I flera inlägg har du ju påtalat dålig exteriör på många hästar, och grundat detta på att du INTE skulle ha köpt en sådan häst. Man tror inget man vet att det är så i många fall.
Ja, just precis.
Man vet att viss exteriör är mindre hållbar.
Men då så kommer man in på "exteriöra avvikelser av veterinärmedicinsk betydelse".
Och sådant hamnar väl ändå under avdelningen "ärftliga defekter som orsakar djuren lidande", och dessa får man ju inte avla på enligt djurskyddslagen.
Och på det viset så hamnar man på en olaglig avel, och den behöver man ju absolut INTE tillåta.
Någon typ av veterinärbesiktning borde kunna sortera ut det där.
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Boj skrev:
Uttala dig inte om sådant du inte känner till, men jag förstår dig. Har man begränsningar så har man. :devil:
Men skall vi inte ha en avel på hästar som passar alla ryttare?
Även ryttare med begränsningar.

En riktigt bra häst kräver ingen bra ryttare, den går bra att rida för alla.
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Kan du sätta dig i en formela-1 bil och köra den, trots att du har körkort? Jag kan med säkerhet svara nej på den frågan, inte utan utbildning klarar du det.

Precis på samma sätt är hästar, man lär sig stegvis och ingen häst är lik den andra. De har knapparna på olika ställen, och det är detta som gör utbildningen för ryttaren. Ju fler hästar man har ridit, då har man även en större instrumentpanel att förfoga över.

De som blir duktiga ryttare har många ridna hästar bakom sig, sen är det olika hur dessa ryttare förvaltar sin erfarenhet/lärdom. Tyvärr får man en begränsning när man rider på samma häst/ar dagligen, detta gör många hemmablinda. Jag tror att vi även skall diskutera ryttarens roll i det hela, hästar är inga enpetar mopeder som man kan lägga allt ansvar över. Ryttaren har en stor del i hur det skall bli, att skylla hästen för en dålig avel för att ryttaren inte har kunskap det är lägre än glocalnet. Att avla efter ryttarens förmåga, ja vems förmåga skall vi då avla efter? Din, sambaengi, min eller vems?
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Men de flesta av köparna är inte ute efter hästar som bara kan ridas av ett fåtal ryttare.(Jag kallar dem våghalsar snarare än duktiga ryttare eftersom man vågar rida en svår riden häst).De felsta ryttare vill ha en häst som kan bemästras i olika situationer av normal duktiga/medelrutinerade ryttare/ alternativt mkt duktiga ryttare som bara inte vill riskera att råka ut för en olycka varje gång de rider denna svåra häst :smirk:

Sedan ska man tänka på djuren å även den dag man inte kan ha kvar dem.Vem ska man sälja en häst med svårt lynne/svår riden häst till?Ska man undanhålla att hästen är svår riden tills betalningen är på det torra å sedan inte oroa sig för hur den nya ägaren ska kunna kontrollera hästen?
Bara en fundering.
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Boj skrev:
Kan du sätta dig i en formela-1 bil och köra den, trots att du har körkort? Jag kan med säkerhet svara nej på den frågan, inte utan utbildning klarar du det.
Men skall vi då bara ha Formel-1 bilar?

Att avla efter ryttarens förmåga, ja vems förmåga skall vi då avla efter? Din, sambaengi, min eller vems?
Det är ju det som är själva grejjen.
Vem är det som är marknaden?
Och vad vill den ha?

Att avla efter min förmåga och smak, det ger liksom inga lättridna hästar.
Det ger levande vulkaner med extra-turbo.
Och de är liksom svårsålda har jag märkt.
Det jag tycker är en jättebra, villig och lyhörd häst, det ser många köpare som farliga och heta.

Det måste ju finnas hästar till de klumpiga ryttarna också.
Och de tunga och de rädda och alla andra.
Vad skall de annars börja att rida på?
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

gudarnas häst skrev:
Jag håller med dig om att det är väldigt mycket lättare för en 5-gångare att nå den magiska gränsen 7.75 än för en 4-gångare. Däremot är det oftast så att 4-gångarna har bättre grundgångarter än 5-gångarna och för att en 4-gångare skall tillföra något i aveln bör han nog ha högre siffror på grundgångarterna än 8.

Om en fyrgångare har samma krav på exteriören som en femgångare (7,75) och ligger på förstaklass (8) rakt över på ridegenskaperna förutom 8,5 på grundgångarterna så hamnar den på 7,70.

Viktningen är INTE förenlig med vårt svenska formulerade avelsmål.

gudarnas häst skrev:
Att passen är viktig för att bevara tölten är vi nog överens om.

Nej? Varför då? Passen är viktig för att bevara passen. Tölt kommer sig av ett fyrtaktsanlag och förekommer i alla andra töltande raser utan att de har flygande pass.

Vi ska ha både fyr- och femgångare. Men då måste vi få avla på både fyr- och femgångare, på lika villkor. Tyskland låg tex långt före vad gällde fyrgångshästarna ett bra tag just för att de satsat på medveten fyrgångsavel och haft ett bedömningssystem som tillåtit detta. Det har slunkit ut en och annan närmast oanvänd svensk fyrgångshingst som istället producerar tävlingshästar i Tyskland. Iofs kan en hingst av 3½-gångstyp som Yggdrasil vara vansklig i aveln, men vet man vad man håller på med är det inte värre än att använda hästar med för mycket laterala anlag som systemet nu uppmuntrar till.

gudarnas häst skrev:
En 5-gångshingst med siffror strax över 7.75 har i de flesta fall inget avelsvärde, medan en 4-gångare med de siffrorna kan vara riktigt trevlig.

Här håller jag med. Men det är inte lönsamt att satsa på att visa en häst man tror landar runt 7,75, det är så mkt som kan hända vid en bedömning så lite marginaler vill både ägare och tränare ha. Vilket medför en bortsortering på tidigt stadium av fyrgångshästarna.


gudarnas häst skrev:
Freja hade kunnat ge tävlingshästar om hon betäckts med grannens get :rofl: :rofl:

Nu är det inte Freyjas avkomma - som inte är den lättaste efter Gloi precis :angel: jag tänker på utan ett antal lättridna hästar jag träffat med rena gångarter utan supermammor. Lugna rena fyrgångshingstar behövs OCKSÅ i aveln för att producera det som behövs i vårt land. Själv rider jag helst en villig känslig femgångare, men ska jag sälja uppfödningar och hitta vettiga hem till dem är det mycket lättare med en snäll duktig ren fyrgångshäst.

gudarnas häst skrev:
Att vi har en levande diskussion om våra avelsmål och om hur de efterlevs tycker jag också är viktigt, om man inte bedömer efter avelsmålen skall antingen bedömningarna eller avelsmålen ändras.


Exakt. Här kör vi med en dubbelmoral idag. Lugna folket med ett vackert avelsmål - men döm efter ett annat :smirk:
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Men de flesta av köparna är inte ute efter hästar som bara kan ridas av ett fåtal ryttare.(Jag kallar dem våghalsar snarare än duktiga ryttare eftersom man vågar rida en svår riden häst).De felsta ryttare vill ha en häst som kan bemästras i olika situationer av normal duktiga/medelrutinerade ryttare/ alternativt mkt duktiga ryttare som bara inte vill riskera att råka ut för en olycka varje gång de rider denna svåra häst

Definiera ordet svårriden, varför? För att ryttaren inte har kommit så långt i sin utveckling eller vaddå? Jag har en häst som jag behärskar i de situationer vi drabbats av hittills, de vi inte råkat ut för vill jag inte uttala mig om. Hästen i fråga har väl avskilda gångarter, trots att den är femgångare. Den är stencool vid alla hanteringsfrågor vi hitills har drabbats av, den skulle aldrig ens skänka en tanke åt att göra sig av med sin ryttare för det är uppfostran så grundad att man bara gör inte så. Det som kan hända är att om man börjar hålla för hårt i denna häst, då går det fortare och fortare. Detta fenomen finns hos ryttare som inte har så stor utbildning eller utvecklat sig som ryttare.

Så för att återknyta sambaengi´s kommentar ang Båbben, det blir svårt att hitta häst till den typen av ryttare. Detta även om aveln bedrivs i den utsträckning man vill ha här, jag ser dessutom att den typ av häst som faktiskt eftersöks inte alls är så svåra att finna. Däremot ser jag att många av dessa hästar faktiskt har haft dessa kvaliteer, men av någon orsak fått de spolierad pga ren okunskap.
Jag menar nog fortfarande som så att man borde satsa på både häst och ryttare, det går inte att tillverka något oförstörbart i någon form det visar historien.

Nu finns det ju olika typer av ryttare, alla vill väl kanske inte ha en häst med vilja på 6 för det är så jag tolkar alla dessa inlägg. Viljan är inte den man skall vara skraj för, utan sättet hästen använder sin vilja på. En häst som använder sin vilja till att motarbeta ryttaren, tycker inte jag heller är rolig att rida på. Däremot en häst med mycket vilja som gärna samarbetar med sin partner, det är en rolig häst.
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Men det finns formela-1 bilar likaväl som det finns folkvagnar, det sättet du förespråkar aveln på kommer att ge en ensidig bredd på hästmatrialet och varför sträva efter något som är sämre?

Vem är det som är marknaden?

En sak kan vi vara överens om, att här finns en blandad kompott av ryttare. Det som nu sker på många håll är detta, ryttare har skaffat sig en häst som dom har ridit på under en tid (2-5 år). Många av dessa ryttare känner nu att de har fastnat, självklart man utvecklas precis så mycket som hästen tillåter för även den har en viss kapacitet. Tröskeln på den är ju som bekant olika, många av dessa är nu på jakt efter en mer piggare och framåt häst. För är du av den åsikten som du skriver, kan inte ens du förneka att det faktiskt kan vara lättare att rida en häst med mycket mer vilja. Viljan är också den som ökar hästens kapacitet, det går inte att blunda för. Men fortfarande skall viljan vara postiv och inte negativ för ryttaren, det är då vi pratar om mer svårridna hästar.
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Boj skrev:
Uttala dig inte om sådant du inte känner till, men jag förstår dig. Har man begränsningar så har man. :devil:

Du skrev själv att du hade fått kämpa och inte fått något gratis så det var din anmärkning om stoet jag gick efter! :devil:
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Inte_Ung skrev:
Ja, just precis.
Man vet att viss exteriör är mindre hållbar.
Men då så kommer man in på "exteriöra avvikelser av veterinärmedicinsk betydelse".
Och sådant hamnar väl ändå under avdelningen "ärftliga defekter som orsakar djuren lidande", och dessa får man ju inte avla på enligt djurskyddslagen.
Och på det viset så hamnar man på en olaglig avel, och den behöver man ju absolut INTE tillåta.
Någon typ av veterinärbesiktning borde kunna sortera ut det där.


:bow: :bow: :bow: Amen!
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 236
Islandshäst Vilken tråkig vecka det har varit, två kända, mycket erfarna och kunniga islandshästprofiler har ju lämnat oss. Först duktiga uppfödaren...
Svar
4
· Visningar
1 280
Senast: bellabus
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 752
Senast: sambaengi
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 441
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp