Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Boj skrev:
Kan du sätta dig i en formela-1 bil och köra den, trots att du har körkort? Jag kan med säkerhet svara nej på den frågan, inte utan utbildning klarar du det.

Precis på samma sätt är hästar, man lär sig stegvis och ingen häst är lik den andra. De har knapparna på olika ställen, och det är detta som gör utbildningen för ryttaren. Ju fler hästar man har ridit, då har man även en större instrumentpanel att förfoga över.

De som blir duktiga ryttare har många ridna hästar bakom sig, sen är det olika hur dessa ryttare förvaltar sin erfarenhet/lärdom. Tyvärr får man en begränsning när man rider på samma häst/ar dagligen, detta gör många hemmablinda. Jag tror att vi även skall diskutera ryttarens roll i det hela, hästar är inga enpetar mopeder som man kan lägga allt ansvar över. Ryttaren har en stor del i hur det skall bli, att skylla hästen för en dålig avel för att ryttaren inte har kunskap det är lägre än glocalnet. Att avla efter ryttarens förmåga, ja vems förmåga skall vi då avla efter? Din, sambaengi, min eller vems?

Jag avlade tidigare efter min förmåga som ryttare. Det resulterade i hästar som var väldigt bra men endast lämpade för erfarna ryttare. Jag har nämligen all´tid varit orädd, ridit i över 30 år och väldigt ofta problemhästar innan jag skaffade egna. Har gillat känsliga och heta hästar som andra tyckte var rena galenskapen att sätta sig på. Men jag har lyckats. Insåg att de flesta faktiskt aldrig med ens lång erfarenhet kommer att klara ut att rida sådana hästar och heller inte vågar. Dessutom insåg jag att det var omöjligt att sätta mina familjemedlemmar på de hästarna! Så jag bytte avelsstil.

Och varför avla svårridna hästar om man kan avla fram lättridna som kan ridas av alla??? För även jag trivs med pålitliga hästar! Visst, avla några % sådana till de som klarar av dem då, m,en det stora flertalet gör det inte och majoritetens kunskaper och möjligheter borde vara avgörande, inte en klick proffs! Jag vill ha avsättning för min avel och marknaden av tävlingshästar är faktiskt överhettad medan det är stor brist på familje-, handikapp-, turridnings- och rehabhästar! Jag vill avla fram den typen av häst som alla säger WOW vilket lynne, gud så lättriden och vilka rena gångarter, så lätt den har för tölt, o vad bra att man kan rida den med inget i handen och minimal skänkel och den lyssnar och lyder och bär sig själv osv. Det är mitt mål. Sådana hästar går alltid att sälja och är trevliga ridhästar som har stora möjligheter att få ett permanent hem och slippa bli vandringspokaler för folk är så nöjda med dem!
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

chrysler skrev:
Men de flesta av köparna är inte ute efter hästar som bara kan ridas av ett fåtal ryttare.(Jag kallar dem våghalsar snarare än duktiga ryttare eftersom man vågar rida en svår riden häst).De felsta ryttare vill ha en häst som kan bemästras i olika situationer av normal duktiga/medelrutinerade ryttare/ alternativt mkt duktiga ryttare som bara inte vill riskera att råka ut för en olycka varje gång de rider denna svåra häst :smirk:

Sedan ska man tänka på djuren å även den dag man inte kan ha kvar dem.Vem ska man sälja en häst med svårt lynne/svår riden häst till?Ska man undanhålla att hästen är svår riden tills betalningen är på det torra å sedan inte oroa sig för hur den nya ägaren ska kunna kontrollera hästen?
Bara en fundering.

:bow: :bow: :bow: Håller helt med! Jag har tillhört våghalsarna men blivit äldre och förståndigare samt har numera en whiplashskada som jag måste vara försiktig med. Och jag skulle aldrig sätta mina barn på många av de hästar jag ridit... Jag vet att formel1-hästar kräver 100% uppmärksamhet, koncentration och kontroll samt mycket snabba reflexer och att korrigeringen sitter i ryggraden för tänka hinner man inte. Alla är inte födda med de snabba reflexerna som man i viss mån kan träna up förvisso. Jag var alltid den som fick rida de svåraste hästarna och som vågade det. Idag fattar jag inte hur jag vågade allt jag gjort. Rida barbacka ute på vägarna på en fullblodshingst mitt i betäckningssäsongen blott 14 år gammal är en sådan vansinnig grej. Eller fullblodet som slängt av och skenat med sin ryttare flera gånger och som jag red ut fritt på en harvad åker. Och hon ville inte ha mig på ryggen heller kan jag tillägga. Det fanns skäl, vilket jag sade till ägarinnan. Hon hade ont och blev sedan utdömd. Eller halvblodet som blivit felaktigt inriden och vi fick starta om med som det var risk för livet att bara komma upp i sadeln. Fjordingen som jämnt skenade och bockde samt försökte springa in under träd och skala av en. Russhingsten som jämnt skenade (Varför avlar man på sådant?). Eller islandshingsten jag hade i träning som då den kom hem hatade allt och alla och som höll på att rusa rätt in i garageväggen med mig första gången jag satt upp efter han kom hem. Så ont och så knäpp hade han blivit. Inte hade någon annan vågat gå in den gången jag gjorde det och blev attackerad heller. Möjligen min man som är nästan ännu värre i våghalsighet. Men egentligen är det ju dumdristigt. Hästar skall inte vara farliga och en utmaning, de skall vara trevliga och kompisar med oss.
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Silverkedjan skrev:
Om en fyrgångare har samma krav på exteriören som en femgångare (7,75) och ligger på förstaklass (8) rakt över på ridegenskaperna förutom 8,5 på grundgångarterna så hamnar den på 7,70.

Viktningen är INTE förenlig med vårt svenska formulerade avelsmål.



Nej? Varför då? Passen är viktig för att bevara passen. Tölt kommer sig av ett fyrtaktsanlag och förekommer i alla andra töltande raser utan att de har flygande pass.

Vi ska ha både fyr- och femgångare. Men då måste vi få avla på både fyr- och femgångare, på lika villkor. Tyskland låg tex långt före vad gällde fyrgångshästarna ett bra tag just för att de satsat på medveten fyrgångsavel och haft ett bedömningssystem som tillåtit detta. Det har slunkit ut en och annan närmast oanvänd svensk fyrgångshingst som istället producerar tävlingshästar i Tyskland. Iofs kan en hingst av 3½-gångstyp som Yggdrasil vara vansklig i aveln, men vet man vad man håller på med är det inte värre än att använda hästar med för mycket laterala anlag som systemet nu uppmuntrar till.



Här håller jag med. Men det är inte lönsamt att satsa på att visa en häst man tror landar runt 7,75, det är så mkt som kan hända vid en bedömning så lite marginaler vill både ägare och tränare ha. Vilket medför en bortsortering på tidigt stadium av fyrgångshästarna.




Nu är det inte Freyjas avkomma - som inte är den lättaste efter Gloi precis :angel: jag tänker på utan ett antal lättridna hästar jag träffat med rena gångarter utan supermammor. Lugna rena fyrgångshingstar behövs OCKSÅ i aveln för att producera det som behövs i vårt land. Själv rider jag helst en villig känslig femgångare, men ska jag sälja uppfödningar och hitta vettiga hem till dem är det mycket lättare med en snäll duktig ren fyrgångshäst.




Exakt. Här kör vi med en dubbelmoral idag. Lugna folket med ett vackert avelsmål - men döm efter ett annat :smirk:


:bow: :bow: :bow: Amen!
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Du skrev själv att du hade fått kämpa och inte fått något gratis så det var din anmärkning om stoet jag gick efter!

Just därför skall du inte uttala dig om något du inte känner till, dessutom tror jag nog att det mer var skrivet om valacken i de fall du åsyftar på mitt tidigare inlägg. :angel:
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Och varför avla svårridna hästar om man kan avla fram lättridna som kan ridas av alla???

Vad talar för att det sätt som föresråkas här är den som ger det du önskar? Dessutom finns det ju fortfarande människor som inte vill begränsa sig, varför ta ifrån dessa människor glädjen i ridningen? Menar du på fullt allvar att alla skall rätta sig efter din mål? :confused:

Vi har idag en avel som fungerar, den kan säkert förbättras men inte på det sätt man förordar här det kan aldrig ge en förbättring. Man får även fram det hästmatrial som så hett eftersträvas, MEN den hästen kommer att färgas av ryttaren/ägare oavsett om den är säker som ett kassaskåp kommer den inte att förblli det med en rädd och osäker ryttare. Den enda hästen jag kan tänka mig skulle fixa det, det är den som ligger på mackan.
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Håller helt med! Jag har tillhört våghalsarna men blivit äldre och förståndigare samt har numera en whiplashskada som jag måste vara försiktig med. Och jag skulle aldrig sätta mina barn på många av de hästar jag ridit... Jag vet att formel1-hästar kräver 100% uppmärksamhet, koncentration och kontroll samt mycket snabba reflexer och att korrigeringen sitter i ryggraden för tänka hinner man inte

Tror du att du är ensam om dessa problem? :confused: Men som tröst, kämpar man så går det att fixa till. :angel:
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Boj skrev:
Definiera ordet svårriden, varför? För att ryttaren inte har kommit så långt i sin utveckling eller vaddå? Jag har en häst som jag behärskar i de situationer vi drabbats av hittills, de vi inte råkat ut för vill jag inte uttala mig om. Hästen i fråga har väl avskilda gångarter, trots att den är femgångare. Den är stencool vid alla hanteringsfrågor vi hitills har drabbats av, den skulle aldrig ens skänka en tanke åt att göra sig av med sin ryttare för det är uppfostran så grundad att man bara gör inte så. Det som kan hända är att om man börjar hålla för hårt i denna häst, då går det fortare och fortare. Detta fenomen finns hos ryttare som inte har så stor utbildning eller utvecklat sig som ryttare.

Så för att återknyta sambaengi´s kommentar ang Båbben, det blir svårt att hitta häst till den typen av ryttare. Detta även om aveln bedrivs i den utsträckning man vill ha här, jag ser dessutom att den typ av häst som faktiskt eftersöks inte alls är så svåra att finna. Däremot ser jag att många av dessa hästar faktiskt har haft dessa kvaliteer, men av någon orsak fått de spolierad pga ren okunskap.
Jag menar nog fortfarande som så att man borde satsa på både häst och ryttare, det går inte att tillverka något oförstörbart i någon form det visar historien.

Nu finns det ju olika typer av ryttare, alla vill väl kanske inte ha en häst med vilja på 6 för det är så jag tolkar alla dessa inlägg. Viljan är inte den man skall vara skraj för, utan sättet hästen använder sin vilja på. En häst som använder sin vilja till att motarbeta ryttaren, tycker inte jag heller är rolig att rida på. Däremot en häst med mycket vilja som gärna samarbetar med sin partner, det är en rolig häst.

Min Silfur-Reynir hade så mycket vilja att Magnus Lindquist blev impad och skrattade åt min lille sak med enorm galopp i enorm hastighet somaldrig ville sluta springa! Han borde haft 10 i vilja och 10 i lynne för samma häst stod skadad och instängd i total boxvila, fick inte ends lämna boxen vid mockning, i 2 månader blott 4½ år gammal, men ändå kunde jag ha fyra ungar i boxen som kröp under hästen och han var så noga med att inte skada dem, tom om han blev skrämd när maken riste på den blå säcken med torvströ, så han hellre trampade på sitt skadade ben än var ens i närheten att trmpa på barnen i boxen eller mig som satt på huk och kratsade hoven. Morrade på makens tilltag. Han hade så mycket vilja så bara 2 dagar innan han dog red vi en lång ochsnabb töltrunda på några km, galopperade fullt ös ett par km, travade en lång sträcka och skrittade bitvis genom skogen. det märktes inte att han var dödsdömd. Så snacka för dig själv om 6 i vilja! Det är psyket med det ärliga lynnet och samarbetsviljan vi är ute efter! Den kloka hästen som anpassar sig efter ryttaren och sin omgivning. Tror du skall träffa mina hästar innan du yttrar dig om vad jag vill avla! Du skulle antagligen bli ganska så förvånad! Många bedömda ston når inte upp till den trav och galopp mina ston visar i hagen tex, varken i rörelseomfång, snabbhet eller explosivitet, trots att de är alltför feta! Du kan ju fundera lite över varför Svala inte imponerade på mig...
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Boj skrev:
Men det finns formela-1 bilar likaväl som det finns folkvagnar, det sättet du förespråkar aveln på kommer att ge en ensidig bredd på hästmatrialet och varför sträva efter något som är sämre?



En sak kan vi vara överens om, att här finns en blandad kompott av ryttare. Det som nu sker på många håll är detta, ryttare har skaffat sig en häst som dom har ridit på under en tid (2-5 år). Många av dessa ryttare känner nu att de har fastnat, självklart man utvecklas precis så mycket som hästen tillåter för även den har en viss kapacitet. Tröskeln på den är ju som bekant olika, många av dessa är nu på jakt efter en mer piggare och framåt häst. För är du av den åsikten som du skriver, kan inte ens du förneka att det faktiskt kan vara lättare att rida en häst med mycket mer vilja. Viljan är också den som ökar hästens kapacitet, det går inte att blunda för. Men fortfarande skall viljan vara postiv och inte negativ för ryttaren, det är då vi pratar om mer svårridna hästar.

Fri avel ger just INTE ENSIDIG BREDD utan en STOR VARIATION AV EGENSKAPER. Däremot ger inriktningen att enbart avla på högt bedömda hästar med hög blup just ensidighet!

Hur skall du ha det egentligen??? Är det ryttaren eller hästen som är begränsande? I ett tidigare inlägg var det ryttarnas kompetens som var fel, nu är det hästens! Tycker du talar mot dig själv. Det du skriver visar på att vi behöver variationsrikedom i aveln, en bred avel på både pigga tävlingshästar och lugna familjeindivider, vilket är just det vi eftersträvar!
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Boj skrev:
Just därför skall du inte uttala dig om något du inte känner till, dessutom tror jag nog att det mer var skrivet om valacken i de fall du åsyftar på mitt tidigare inlägg. :angel:

Citat ur din egen text: "Sto, avelsbedömd som vi avlar på i en viss mån ja. Men fungerar som min ridhäst, familjen rider dock inte på henne fn. Orsaken är att hon kräver ett visst mått mer utbildning i sin egen ridning för att det skall vara möjligt, dit har inte familjen hunnit ännu men är på god väg. Men detta är något bland det mest lojala jag någonsin träffat på, fast dit har vi inte nått gratis eller på någon räkmacka,"

Tycker jag beskriver en i mina ögon svårtränad och svårriden häst omman vill avla hästar med lätt för gångarterna och mycket samarbetsvilliga! Den uppfyller enligt din beskrivning inte mina krav som avelshäst men det är kanske ni som har begränsningar...
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Boj skrev:
Vad talar för att det sätt som föresråkas här är den som ger det du önskar? Dessutom finns det ju fortfarande människor som inte vill begränsa sig, varför ta ifrån dessa människor glädjen i ridningen? Menar du på fullt allvar att alla skall rätta sig efter din mål? :confused:

Vi har idag en avel som fungerar, den kan säkert förbättras men inte på det sätt man förordar här det kan aldrig ge en förbättring. Man får även fram det hästmatrial som så hett eftersträvas, MEN den hästen kommer att färgas av ryttaren/ägare oavsett om den är säker som ett kassaskåp kommer den inte att förblli det med en rädd och osäker ryttare. Den enda hästen jag kan tänka mig skulle fixa det, det är den som ligger på mackan.

Om jag ville andra skulle rätta sig efter mina avelsmål hade jag inte förespråkat fri avel! Nu tycker jag din logik är begränsad!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Boj skrev:
Tror du att du är ensam om dessa problem? :confused: Men som tröst, kämpar man så går det att fixa till. :angel:

Jag har liksom inte problem med att rida olika typer av hästar. Däremot träffar jag sällan på kunder som klarar formel1-hästar! Eftersom jag tränat så många problemhästar med gott resultat, tom sådana som proffs inte klarat ta fram gångarterna på, så vet jag att rätt känsla och erfarenhet kan fixa det mesta. Men tyvärr är det ofta ogjort arbete då de kräver en skicklig och erfaren ryttare för att fortsätta fungera. Tycker synd om de som köpt en välstammad häst för dyra pengar och tror att det garanterar en lättriden häst med bra gångarter, välfungerande för den vanlige fritidsryttaren. Det enda jag inte ger mig på det är fräcka och aggressiva hästar. De hör hemma på mackan!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Tycker jag beskriver en i mina ögon svårtränad och svårriden häst omman vill avla hästar med lätt för gångarterna och mycket samarbetsvilliga! Den uppfyller enligt din beskrivning inte mina krav som avelshäst men det är kanske ni som har begränsningar...

Var läser du det? Att den inte har lätt för gångarterna?
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Boj skrev:
Var läser du det? Att den inte har lätt för gångarterna?

Ok, din text kan säkert feltolkas också, men att skriva att hon är väldigt lojal men att du inte nått dit gratis eller på någon räkmacka lät som om du minsann fått jobba för den lojaliteten ordentligt och din familj klarade ju inte rida hästen utan mer ridvana. Kanske du tycker det är en bra häst men jag tycker det låter tveksamt i mina öron om du behövt kämpa för att få hästen lojal = samarbetsvillig. Mina ston är lättarbetade och har aldrig ifrågasatt mig samt har lätt för gångarterna. Men de passar inte till oerfarna ryttare med eventuellt något undantag som är för ung än för sådana tester.

Kanske du skulle formulera det annorlunda om man inte skall tolka det som en häst du fått jobba hårt med för att få som du ville. Eller menade du trots allt det? Eller??? Jag har svårt att tolka det annorlunda nämligen!
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Ok, din text kan säkert feltolkas också, men att skriva att hon är väldigt lojal men att du inte nått dit gratis eller på någon räkmacka lät som om du minsann fått jobba för den lojaliteten ordentligt och din familj klarade ju inte rida hästen utan mer ridvana.

Ja det är precis det som är ett av dina stora fel, du tolkar fritt efter din fantasi och sen blir det som fan läser bibeln.

Hästen är bland det mest lojala och samarbetsvilliga jag träffat på, och jag har fått jobba mig fram beror mer på 2 st krossade nackdiskar, whiplashskada samt diskbråck i ryggen på 2 nivåer. Som + har jag en 30% kraftnedsättning i högersidan omfattande hela höger sida, och enligt de läkare jag har träffat så borde jag inte ens stå på mina egna ben. Så nej då jag har inte fått något gratis, men däremot skulle jag inte sätta en osäker ryttare på henne och dit räknas fortfarande min yngsta dotter samt min man som fö inte alls har ridit så länge. Med det menas inte att hon skulle kasta av dem i första bästa buske, däremot måste man ha en egen säkerhet som ryttare mentalt och har man inte det så tar hon över och bestämmer tempon osv.

Ledsen att jag gör dig besviken, men hon blev stambokförd efter 2 månaders inridning och det var väl det man strävade efter gångartsmässigt eller?
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Jag kan inte se att det gynnar rasens utveckling att släppa aveln fri.

Frågan man borde ställa är varför folk föder upp hästar och vad den enskilda individen har för rättigheter. För rasens bästa är det säkert så att det bästa vore om man enbart avlade på de för rasen mest värdefulla hästarna och det utifrån alla aspekter. Sedan förstår nog alla att detta urval knappast är lätt eller ens möjligt att göra. Det råder delade meningar om hur en bra islandshäst ska vara/se ut.

Men är då alla beredda att jobba för rasens optimala kollektiva mål om det nu skiljer sig från det egna? Vi är alla olika och har olika ambitioner och preferenser. En vill kanske föda upp stabila, lättöltade viktbärande turridningshästar till den egna turridningsfirman, en annan vill ha ett föl som liknar älsklingshästen och en annan vill ha den perfekta tävlingshästen med hett temperament och höga benlyft. Vad har vi för rätt att bestämma att folk får avla på de hästar de har behov av för att det inte för rasen framåt? Och vadå framåt, om man anser det man har är perfekt för ens ändamål måste man då avla på något annat för att någon bestämt är idealet trots att det funkar sämre än det man har?

Jag leker också med tanken på vad som hänt om avelsfoket i stället för att premiera hästar med goda tävlingsegenskaper bestämt sig för att idealet för islandshästen var den perfekta turhästen i stället, hade tävlingsfolket snällt accepterat att de bästa tävlingshästarna inte var bra nog att avla på?
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Det finns en aspekt som inte framkommit.

Avelsmålet idag är inte en tävlingshäst.

Det som premieras på bedömningar är rasande tempo i gångarterna inkl pass och att hästen "ser" villig ut. Det är i linje med Gaedingakeppni-tävlingarna men de flesta tävlar ju vanliga sportklasser där lydnad och exakthet är viktigare.

Det finns hästar som kan göra bra ifrån sig på både tävlingsbanan och på avelsbedömningar men det finns också många mycket högt bedömda avelshästar som är obrukbara i tävlingssammanhang pga temperament eller oförmåga att jobba i för tävling rätt form och takt.

Ett ex som många sett är tex extremt högt bedömda Raudhetta frá Kirkjubaer. Hon fick 10 på tölt och 9 på trav när hon sprang i rasande tempo och slog sig på armbågarna på rakbana. Men formen (som hon fick 9 för) och takten var inte tävlingsmässig, nosen i vädret och kraftig fyrtakt i traven.

Jag säger inte att just hon inte skulle kunnat tränas och visas på tävling också, men faktum är att många högt bedömda avelshästar inte alls är optimala tävlingshästar.

Och tvärtom, många riktigt framgångsrika tävlingshästar har inte så väldigt höga avelsbedömningar.
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Boj skrev:
Ja det är precis det som är ett av dina stora fel, du tolkar fritt efter din fantasi och sen blir det som fan läser bibeln.

Hästen är bland det mest lojala och samarbetsvilliga jag träffat på, och jag har fått jobba mig fram beror mer på 2 st krossade nackdiskar, whiplashskada samt diskbråck i ryggen på 2 nivåer. Som + har jag en 30% kraftnedsättning i högersidan omfattande hela höger sida, och enligt de läkare jag har träffat så borde jag inte ens stå på mina egna ben. Så nej då jag har inte fått något gratis, men däremot skulle jag inte sätta en osäker ryttare på henne och dit räknas fortfarande min yngsta dotter samt min man som fö inte alls har ridit så länge. Med det menas inte att hon skulle kasta av dem i första bästa buske, däremot måste man ha en egen säkerhet som ryttare mentalt och har man inte det så tar hon över och bestämmer tempon osv.

Ledsen att jag gör dig besviken, men hon blev stambokförd efter 2 månaders inridning och det var väl det man strävade efter gångartsmässigt eller?

Men snälla Boj, vi pratar om hästarna och du beskriver en situation där du fått kämpa mycket då är det ganska självklart att man antar du fått kämpa med hästen, inte med din kropp! Skriv inte som fan så är det lättare att tolka din bibel!

För den delen har du tolkat mina inlägg många ggr efter ditt huvud och antagit saker, så jag undrar vem som tolkar som fan läser bibeln mest?! Tycker du sitter i glashus och kastar sten jag!

Varför skulle jag bli besviken att din häst gått in efter 2 månader?! Nu tolkar du nog efter hur du själv fungerar men jag är faktiskt inte sådan att jag önskar folk illa eller vill trampa på dem, inte dig heller! Jag kämpar för det som känns rätt för islandshästrasen och tycker det är bra om folk har bra hästar. Med den beskrivning du gjort av ditt sto nu, en beskrivning du kunde gjort från början, så låter hon helt ok. Men du kanske förstår hur jag reagerar på dina påhopp ibland om vad jag har för hästar och mål efter detta. Du har ju inte den blekaste aning vad jag har för hästar och väljer ofta att totalt mistolka det man skriver!

Men det hör kanske till din natur att vilja tjafsa, jag tänker nu på Glampi-gångartsdebatten där du var mycket envis och sedan plötsligt sade du drivit med oss och vände på handen totalt. Frågan är om du drev med oss eller räddade ditt eget skinn genom att säga så när du insåg du hade fel?
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Lobelia skrev:
Frågan man borde ställa är varför folk föder upp hästar och vad den enskilda individen har för rättigheter. För rasens bästa är det säkert så att det bästa vore om man enbart avlade på de för rasen mest värdefulla hästarna och det utifrån alla aspekter. Sedan förstår nog alla att detta urval knappast är lätt eller ens möjligt att göra. Det råder delade meningar om hur en bra islandshäst ska vara/se ut.

Men är då alla beredda att jobba för rasens optimala kollektiva mål om det nu skiljer sig från det egna? Vi är alla olika och har olika ambitioner och preferenser. En vill kanske föda upp stabila, lättöltade viktbärande turridningshästar till den egna turridningsfirman, en annan vill ha ett föl som liknar älsklingshästen och en annan vill ha den perfekta tävlingshästen med hett temperament och höga benlyft. Vad har vi för rätt att bestämma att folk får avla på de hästar de har behov av för att det inte för rasen framåt? Och vadå framåt, om man anser det man har är perfekt för ens ändamål måste man då avla på något annat för att någon bestämt är idealet trots att det funkar sämre än det man har?

Jag leker också med tanken på vad som hänt om avelsfoket i stället för att premiera hästar med goda tävlingsegenskaper bestämt sig för att idealet för islandshästen var den perfekta turhästen i stället, hade tävlingsfolket snällt accepterat att de bästa tävlingshästarna inte var bra nog att avla på?

:bow: :bow: :bow: Håller helt med dig Lobelia! Vi lever i en fri värld och det enda jag tycker är viktigt är att vi avlar sunda och friska hästar med ett lynne som gör att de passar som ridhästar och inte är farliga! Det är bättre med en bra 3-gångare med gott lynne än en toppen-5-gångare med ett aggressivt lynne som endast en tuff proffsryttare klarar, om man skall hårdra det hela. Lynnet måste vara basen i aveln som Gunnar Arnason sade. Och med alla de topphästarna han fött upp på Audholtshjalaigu så tycker jag det bevisar att det är det rättesnöre man skall välja. När man sållat bort allt svårt lynne, vilket en veterinär bör avgöra som vid en vanlig veterinärbesiktning, så kan man sålla bort alla veterinärmedicinska defekter. Sedan kan vi sålla bort de med dåliga gångarter. Resten har då gott lynne, är veterinärmedicinskt ok och har minst medelgångarter eller mer. De är helt ok att avla på och det finns ingen anledning att gnälla på om hästen är grovt byggd eller lättbyggd, har mycket pass eller ingen, har kort eller lång hals osv. En häst som har lätt för gångarterna och lätt för självbärighet och att hitta balansen och gångarterna under ryttare, kan inte ha fel exteriör och är en bra ridhäst. Det är sådana vi skall avla på, så brett som möjligt för att behålla den genetiska variationen. Om sedan den ena vill avla mer heta hästar, någon mer lättbyggda, en annan mer lugna och någon kraftiga och viktbärande hästar, så är det helt ok. Vi skall ha ett brett spektrum av variation så varje ryttare kan hitta sin drömhäst! Vi skall inte tvingas att slaviskt följa modet som någon tävlingsfantast bestämt!
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Silverkedjan skrev:
Det finns en aspekt som inte framkommit.

Avelsmålet idag är inte en tävlingshäst.

Det som premieras på bedömningar är rasande tempo i gångarterna inkl pass och att hästen "ser" villig ut. Det är i linje med Gaedingakeppni-tävlingarna men de flesta tävlar ju vanliga sportklasser där lydnad och exakthet är viktigare.

Det finns hästar som kan göra bra ifrån sig på både tävlingsbanan och på avelsbedömningar men det finns också många mycket högt bedömda avelshästar som är obrukbara i tävlingssammanhang pga temperament eller oförmåga att jobba i för tävling rätt form och takt.

Ett ex som många sett är tex extremt högt bedömda Raudhetta frá Kirkjubaer. Hon fick 10 på tölt och 9 på trav när hon sprang i rasande tempo och slog sig på armbågarna på rakbana. Men formen (som hon fick 9 för) och takten var inte tävlingsmässig, nosen i vädret och kraftig fyrtakt i traven.

Jag säger inte att just hon inte skulle kunnat tränas och visas på tävling också, men faktum är att många högt bedömda avelshästar inte alls är optimala tävlingshästar.

Och tvärtom, många riktigt framgångsrika tävlingshästar har inte så väldigt höga avelsbedömningar.

En annan viktig synvinkel. Men då tänker vi fortfarande bara på tävlingshästar. Nu tror jag de flesta bedömda hästar gångartsmässigt klarar sig bra på tävlingsbanan. Däremot har du säkert rätt i att en del inte har det rätta lynnet ens för en bra tävlingshäst som helst skall vara lydig. På SM såg jag en hingst som lynnesmässigt gjorde bort sig totalt och därför även gångartsmässigt. Hamnade sist i en B-final. Men det kan ju också bero på hans förvisso ganska välmeriterade ryttare men hennes ridning var otillräcklig för den här hingsten. Å andra sidan, jag kommer inte avla på den hingsten någonsin eftersom jag såg hans ovilja att samarbeta. Han ville bara rusa i full fart hela tiden och hans ryttarinna drog honom hårt i munnen om och om igen men fick ändå knappt stopp på honom. Snygg klass1-hingst men mer var det inte! Ändå kommer många säkert att använda honom fast han alltså tom är svår för en rutinerad ryttare att klara av. Och hur skall då en medelgod ryttare klara av hans avkommor??? Tycker inte ett sådant lynne hör hemma i aveln!
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Eftersom du gjorde så snabba bedömningar att hästen var svårriden, hade problem med gångarter osv. Det du själv skrivit flera gånger är att hästen skall kunna nå en avelsbedömning utan långvarig träning, nåväl denna pålla gjorde så. Sen har hon iofs visats om därefter, men det är en helt annat sak.

Ang Glampi så är den avdelningen utagerad för mig, jodå jag gillar att sätta folk på lite hal is om de förtjänar det. Och det handlade inte om at rädda mitt eget skinn, var så säker. :rofl: Dessutom fanns där yterligaren en som drev med er så det stod hejdanes till, märkte du inte det? :angel:
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 236
Islandshäst Vilken tråkig vecka det har varit, två kända, mycket erfarna och kunniga islandshästprofiler har ju lämnat oss. Först duktiga uppfödaren...
Svar
4
· Visningar
1 280
Senast: bellabus
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 752
Senast: sambaengi
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 441
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp